Ja, men nu var det ju prat om att klippa najtråd och Dymotejp.
FK klipper man ju med kabelsaxen.

Du får en poäng för dymo, men naja det går inge vidare med en lång flacktång.

Vilken diskussion om sidavbitarens vara eller icke vara.... Lättast är att bestämma själv. Köp verktyget när du känner att du behöver det! Sidavbitaren kan ju användas till annat än att klippa najtråd..... Röra om i kaffekoppen till exempel.... :)

Märkligt vilket motstånd det var mot sidavbitare, under min korta men intensiva karriär i elmicklarbranchen var det det man klippte med, kabelsax åkte fram när det närmade sig EKKJ 16-kvadrat, om man inte tog den med bågfil...

Jag kan bara instämma i allt. Använder fortfarande sidavbitaren.

Fotografen skrev:
Märkligt vilket motstånd det var mot sidavbitare, under min korta men intensiva karriär i elmicklarbranchen var det det man klippte med, kabelsax åkte fram när det närmade sig EKKJ 16-kvadrat, om man inte tog den med bågfil...
Men nu är det ju tal om en annan kabelsax än de "stora grejerna", alltså liten kabelsax för de lägre areorna. ;)

//Patrik

Men sedan så har väl inte kabelsax funnit så jättelänge, har jag för mig. Det är väl något som funnits i bara några få år eller?

//Patrik

Men hur skulle man klara sig utan sidavbitaren????
Jag har alltid två olika modeller med mig.

Att dra ut kabelklammer
Klippa kabel
Märklappar förståss
Klippa skruv som är för lång
klippa upp kabelkanaler
skala kabel (vadå särskilt verktyg bara för det?)
Klippa buntband (med enkelfasavbitaren)
Klippa naglarna
Dra ut trästickor ur fingrarna
Slå i kabelklammer då hammaren är för stor
Klippa upp buntband
och 1000 andra saker

Protte

prototypen skrev:
Men hur skulle man klara sig utan sidavbitaren????
Jag har alltid två olika modeller med mig.

Att dra ut kabelklammer
Klippa kabel
Märklappar förståss
Klippa skruv som är för lång
klippa upp kabelkanaler
skala kabel (vadå särskilt verktyg bara för det?)
Klippa buntband (med enkelfasavbitaren)
Klippa naglarna
Dra ut trästickor ur fingrarna
Slå i kabelklammer då hammaren är för stor
Klippa upp buntband
och 1000 andra saker

Protte

Nej man har inte ett särskilt verktyg för att skala kabel, utan kabelsaxen/skaltången eller vad man nu kallar den, den som finns i min avatar iaf. Med den klarar man även det mesta andra, och ofta mycket bättre än en sidavbitare. Kapa skruv är en sån sak man kan ta till avbitaren till, men jag brukar ha rätt längd på skruven :) annars har jag stor-knipexen i verktygsväskan. Men som sagt, max en gång i månaden använder jag avbitaren.

Har inga bekymmer att skala FK med en sidavbitare, skaltången är däremot underbar när det gäller de små sytrådarna man hittar i all elektronik...
Men visst kan det gå smidigare med en skaltång. Allt beror ju givetvis på vad man känner för.
Däremot är jag lite kräsen. Jag föredrar verkligen sidavbitare (och vissa andra tänger) med fjäder så att den öppnar sig av sig själv igen...

Rrrrr skrev:
Jag har då klarat mig 11år som elektriker utan en "elektriker kniv". Kör bara med vanlig morakniv modell bättre
Det var en (ursäkta uttrycket) djävla bedrift!
Jag klarar mig utan skalkniven i alldagligt jobb, men ställverksarbete och matningar i allmänt är ju sjukt jobbiga att skala upp utan skalkniven! Och om det dessutom är trångt i ett skåp eller dyl, då kan jag inte ens tänka mig att stå och kämpa med morakniven.

Dock tycker jag era listor är för djävla långa, visst har jag min bag med alla verktyg som kan tänkas, ink insex och torexnyckel satser och till och med ett skjutmått, den tror jag att jag har andvänt max 1 gång, haha.

Detta släpar jag runt dagligen i shortsen:

Blåtång (kalla de va ni vill, CM22 någon?)
Sekratör
Platttång
3mm plattmejsel
Stjärnmejsel
Plast tumstock
Hultafos dubbelhölser med mora+skalkniv
Pass
Dragare + bitssats
Buntband
Pennor i miljoner
Fluke
Elma faspenna med lampa
En uppsjö med dåliga hantverkar skämt.
Fickorna fulla med damm, wago, ubåtar, jordslang, naj, tejp, skruv, pengar och skräp.

-Använder du inget pass?!
-Nepp, behövs inte, jag skjöljer ögonen med rakvatten varje morgon.

Bjurran skrev:
Har inga bekymmer att skala FK med en sidavbitare, skaltången är däremot underbar när det gäller de små sytrådarna man hittar i all elektronik...
Men visst kan det gå smidigare med en skaltång. Allt beror ju givetvis på vad man känner för.
Däremot är jag lite kräsen. Jag föredrar verkligen sidavbitare (och vissa andra tänger) med fjäder så att den öppnar sig av sig själv igen...
jag gillar också att skala ledarisolering med sidavbitaren, har fått in känslan helt enkelt.
jag använde även avbitaren till att skala yttermanteln på kabeln, men det var så pilligt så numera har jag en mattkniv, och drar den försiktigt runt manteln, sedan vickar man lätt åt båda hållen så är manteln lös, men att sedan dra loss den från kabeln kan vara ett helsike om det är för lite talk i kabeln.. skalade ca 30cm EKKJ 3x10/10 och fick ta i för kung å fosterland för att få av manteln.
är det längre än så så brukar jag dra mattkniven längs med manteln.

electrocuted skrev:
skalade ca 30cm EKKJ 3x10/10 och fick ta i för kung å fosterland för att få av manteln.
är det längre än så så brukar jag dra mattkniven längs med manteln.
E-L-K-N-I-V.

//Patrik

Patrikelektriker, kul grej. :D

Detta släpar jag dagligen runt på:

Kabelsax, CC 22
Stjärnmejsel, PH2
Stjärnmejsel, PZ2
Flata 1x5.5
Flata 0.8x4
Knipex Näbbtång
Stripax Skaltång
Torpedvattenpass
Tumstock
Hultafors dubbelhölster, mora+elkniv
Pannlampa
Tuschpenna+blyertspenna
Eltejp
Div. toppklämmor
En bunt stripper

//Patrik

Då hakar jag på trenden med dom verktygen jag släpar runt på i min väst.

mejsel PH2
mejsel flat 4mm
bitsmejsel + div. bits
Skaltång cc22
Flacktång/spetstång
Mini polygrip
Sekatör
Phasen-penna
pannlampa petzel
spänningsprovare
plintmejsel 3mm
Wago, plugg, skruv, klammer och diverse prylar från föregående arbete.

I byxorna
tusch-penna, bläckpenna och blyerts- djuphåls-stiftpenna
centimeterstock plast
skalkniv + mora
block

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.