Så idag fick jag äntligen en verktygslista som ser ut såhär Skruvmejslar, VDC klassade 1000V Phillips: 1 , 2 PoziDriv: 1, 2 Spår : 3, 4, 5 Tänger, (rek 160mm) även dessa VDC klassade Sidavbitare Flacktång vinklad Skaltång Övrigt Hammare (har, mellanstorlek, lätt och bra) Kniv(ar) (har både morakniv och brytbladskniv) tumstock (har det med) Spänningsprovare ( Fluke T-140) Väska Kikade runnt lite, Wera mejslarna kändes ok men gillar inte att dom är så grova. Föredrar lätta, snabba och smidiga mejslar typ Bahcos isolerade serie. Föresten, plint mejseln är väll 2mm ? Tänkte annars sattsa på Knipex tänger och sedan en Gardena sekatör från Jula á 90:-, vassa som få och klipper det mesta . Tanken är inte att dom bara ska vara till skolan, bra att ha hemma med eftersom jag har lite halvdåligt med de vanliga verktygen och mer av "mecka bil" verktyg.

Carpe_Me skrev:
Så idag fick jag äntligen en verktygslista som ser ut såhär Skruvmejslar, VDC klassade 1000V Phillips: 1 , 2 PoziDriv: 1, 2 Spår : 3, 4, 5 Tänger, (rek 160mm) även dessa VDC klassade Sidavbitare Flacktång vinklad Skaltång Övrigt Hammare (har, mellanstorlek, lätt och bra) Kniv(ar) (har både morakniv och brytbladskniv) tumstock (har det med) Spänningsprovare ( Fluke T-140) Väska Kikade runnt lite, Wera mejslarna kändes ok men gillar inte att dom är så grova. Föredrar lätta, snabba och smidiga mejslar typ Bahcos isolerade serie. Föresten, plint mejseln är väll 2mm ? Tänkte annars sattsa på Knipex tänger och sedan en Gardena sekatör från Jula á 90:-, vassa som få och klipper det mesta . Tanken är inte att dom bara ska vara till skolan, bra att ha hemma med eftersom jag har lite halvdåligt med de vanliga verktygen och mer av "mecka bil" verktyg.
Köp ingen sidavbitare, köp en kabelsax (http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?act=print&nodeId=78, CC22). Sidavbitare använder man bara till att naja och i skolan najar man inget så därmed behövs den inte där.

//Patrik

Att den BARA används till att naja var väl att ta i. Jag har alltid min i bakfickan

tycker 3mm mejseln är bättre, den knäcks inte å en gång, den enda som jag har wera, känns starkare jämf med bachos som knäcks så fort man tar i lite. resten gillar jag bacho bättre...

Rikard Ågren skrev:
Att den BARA används till att naja var väl att ta i. Jag har alltid min i bakfickan

Jag har min i verktygsväskan, men använder den kanske en gång i månaden.

Rikard Ågren skrev:
Jag har svårt att se något annat man kan göra med den.. eller jo! När man använder Dymo så kan man använda sidavbitaren till att klippa bort det överflödiga på lapparna. ;)

//Patrik

ybu skrev:
Jag har min i verktygsväskan, men använder den kanske en gång i månaden.
...till att just naja. :)

//Patrik

Håller med, sidavbitaren är fruktansvärt sällan man använder. Att naja eller klippa märktejp stämmer perfekt på mig med :p

Där är väl sidavbitare på flacktången (?)

Hoppas lärlingsläget förbättras då du är färdig med utbildningen. I år har bara 202 lärlingar fått anställning fram till augusti, mot för 1323 förra året.

Redigerat:
En bra bitsmejsel och en bits-sats är en bra investering, så slipper man släpa runt på så många skruvmejslar. Brukar ha PH2, 4,5mm spår och bitsmejslen i västen.

Kan rekomendera Bost-skruvmejslar. Är väldigt prisvärda och håller bra kvalité.
Har dessa på jobbet, men har Bacho Ergo hemma.

Och ang. diskussionen om sidavbitare, så används min också endast för att klippa dymo/brother-tape. Dom gångerna man najar (Finns ju strips) så använder jag min cc22 skaltång eller sidavbitaren om den finns i närheten.

Bloink skrev:
Dom gångerna man najar (Finns ju strips)...
På vissa byggen står det föreskrivet att det ska najas på stegarna.

//Patrik

Kolla på Bohlin och nilsson, Handverktyg och sen färdig elektrikersats så kan du få ett ganska så komplett set med bra verktyg som du kan komplettera efterhand som du känner att du saknar något.

http://213.64.186.100/katalog/

Patrik_Hed skrev:
På vissa byggen står det föreskrivet att det ska najas på stegarna.

//Patrik
Största anledningen att najja på byggen är nog att de är 100000 ggr billigare än stips :)

bax skrev:
Där är väl sidavbitare på flacktången (?)
Fast det gapet är ju stort nog för ungefär 1-2 fk åt gången :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.