7 191 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Verisure vid bostadsförsäljning
Alla tubnycklar jag har hanterat har varit larmade, jag skulle tro att det fortfarande är ett krav!K KenNo skrev:Tubnyckel är en blodtryckshöjande installation, dels får man kvittera ut en nyckel som är en marddröm om man tappar bort den.
Sen så är en tub ett ganska omattande tilltag, man borrar ett ganska spektakulärt stort hål i ägarens dörr eller vägg. Sedan så ska ju tuben också larmas, jag vet inte hur det fungerar idag men på min tid fick man dra en larmtråd hela vägen fram. Detta var extra knepigt eftersom tuben sitter ute och larmet sitter inne och som larmtekniker är servicebilens kapacitet oftast rena leksaker om man jämför med vad en elektriker åker ut med. Ibland så satte man dörrtub, det är en ganska stor grej och kunden blev ofta arg eftersom säljaren inte informerat om att den sticker ut samt att det ska en karmöverföring till tuben.
Larm är ju till för att försvåra, inte förhindra helt och hållet. Finns inget larm alls och ingen är hemma kan tjuven lägga mycket tid på att metodiskt gå igenom hela huset.. Med en skärande siren i örat däremot och ovissheten om någon kan dyka upp blir det förmodligen betydligt högre tempo och snabbt rafsa åt sig det man ser/som står framme.
Sen finns en annan stor fördel också med larm: Bättre nattsömn. Jag vill då inte vakna av att någon står i mitt sovrum med okända intentioner eller stökar runt på under/övervåningen. Om någon bryter sig in kommer jag vakna och hinna beväpna mig innan de orienterat sig. Vill man inte stanna i huset kan man istället fly ut genom bakdörr eller liknande.
Men väktare är sällan till någon större nytta och kameror är i princip endast användbara för att se vad som händer live. Så det är betydligt mer prisvärt att sätta ihop ett eget system. Då kan man också göra lite ovanligare och unika lösningar för att skrämma bort tjuven.
I slutändan handlar det ju också om vad för slags tjuv man får på besök. De flesta tjuvar är inte proffs utan tar tillfällen i akt och använder enkla redskap. Stöter de på någon är det troligt att de kommer sticka iväg. En påtänd tjuv kan vara mer enträgen och har inte normala spärrar så det kan bli farligare.
Sen har man de professionella ligorna och yrkeskriminella som rånar och kidnappar. Då hjälper ett hemlarm föga. Men har man mycket värdefulla objekt hemma eller en hotbild mot sig har man förhoppningsvis investerat i säkerhetsdörrar, okrossbart glas, rökgenerator, kanske t.o.m har ett panic room osv. Det är inget som svensson behöver ta höjd för utan mycket sannolikare att få påhälsning av en amatör.
Sen finns en annan stor fördel också med larm: Bättre nattsömn. Jag vill då inte vakna av att någon står i mitt sovrum med okända intentioner eller stökar runt på under/övervåningen. Om någon bryter sig in kommer jag vakna och hinna beväpna mig innan de orienterat sig. Vill man inte stanna i huset kan man istället fly ut genom bakdörr eller liknande.
Men väktare är sällan till någon större nytta och kameror är i princip endast användbara för att se vad som händer live. Så det är betydligt mer prisvärt att sätta ihop ett eget system. Då kan man också göra lite ovanligare och unika lösningar för att skrämma bort tjuven.
I slutändan handlar det ju också om vad för slags tjuv man får på besök. De flesta tjuvar är inte proffs utan tar tillfällen i akt och använder enkla redskap. Stöter de på någon är det troligt att de kommer sticka iväg. En påtänd tjuv kan vara mer enträgen och har inte normala spärrar så det kan bli farligare.
Sen har man de professionella ligorna och yrkeskriminella som rånar och kidnappar. Då hjälper ett hemlarm föga. Men har man mycket värdefulla objekt hemma eller en hotbild mot sig har man förhoppningsvis investerat i säkerhetsdörrar, okrossbart glas, rökgenerator, kanske t.o.m har ett panic room osv. Det är inget som svensson behöver ta höjd för utan mycket sannolikare att få påhälsning av en amatör.
dom kan nog ta sin ttid en då fast larmet går inte många svenskar som vågar blanda sig i om nu har grannar nära som skulle kunna gå in i huset vid larm och många har ju inte ens grannarH HighFidelity skrev:Larm är ju till för att försvåra, inte förhindra helt och hållet. Finns inget larm alls och ingen är hemma kan tjuven lägga mycket tid på att metodiskt gå igenom hela huset.. Med en skärande siren i örat däremot och ovissheten om någon kan dyka upp blir det förmodligen betydligt högre tempo och snabbt rafsa åt sig det man ser/som står framme.
vad ska du göra när du har beväpnat dig?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden