7 395 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Verisure vid bostadsförsäljning
De här säljer installationen, så det är nog tvärt om. Sunk cost, man sitter där med 35 tkr larm och vill inte skicka det överbord.A ajn82 skrev:Min erfarenhet säger mig att du nog hade kunnat prutat bort nästan allt det, att larmet inte längre fungerar som avsett är säkerligen skäl att kunna säga upp utan bindningstid.. så för någon annan i liknande situation rekommenderar jag att säga att de då får avsluta abonnemanget eller fixa fungerande hårdvara på deras bekostnad.
Jag har haft Verisure i snart åtta år, de har försökt höja priset ett par gånger, men tror vi ligger på ungefär halva listpriset efter att ha klagat. Hae installerat extra rökdetektorer, fick halva priset på dem efter att ha påpekat att de ibland tidigare haft det erbjudandet osv
De tjänar grymma pengar på de löpande månadsavgifterna är min tolkning, och de kan vara extremt tillmötesgående för att behålla en betalande kund. Efter typ ett år lär installationen vara betald och alla pengar in blir i princip ren vinst
Det finns en öppen Visonic-server man kan koppla larmet till, istället för Säkra larms egen. Har inte än satt mig in i det exakt, och man behöver operatörskoden/installationsmode för det. Men då får man ändå tillgång till larmet via app osv, så det blir inte helt värdelöst. Man anger en ny server-url. Magnetkontakterna och sirenen är ju ändå bra, beprövad teknik sedan ett halvsekel.
Lite på samma ämne:
I vårt gamla hus satt Yale dörrlås med Verisure-koppling som vi lämnade kvar (inget larm, bara dörrlås). När nya ägarna kontaktade Verisure sa de att det inte gick att flytta över, utan att jag var tvungen att stå kvar som ägare och skapa adminkonton åt våra köpare istället. De skickade med en pdf med instruktioner om hur man kunde koppla bort basenhet och lås från Verisure. Kruxet var bara att det gick inte att ansluta grejorna till nytt konto, vilket framgick av texten på sista sidan:
Hade man följt guiden hade grejorna varit obrukbara med hub och låsmodul, så jag bytte helt enkelt ut mina kontouppgifter mot nya ägarens genom att ändra namn, epost och telefonnummer. Man får synka och skicka verifieringskoder mellan varandra men det går.
Antar att Verisure inte längre säljer Yale-modulerna och helst vill döda gratistjänsten..?
I vårt gamla hus satt Yale dörrlås med Verisure-koppling som vi lämnade kvar (inget larm, bara dörrlås). När nya ägarna kontaktade Verisure sa de att det inte gick att flytta över, utan att jag var tvungen att stå kvar som ägare och skapa adminkonton åt våra köpare istället. De skickade med en pdf med instruktioner om hur man kunde koppla bort basenhet och lås från Verisure. Kruxet var bara att det gick inte att ansluta grejorna till nytt konto, vilket framgick av texten på sista sidan:
Hade man följt guiden hade grejorna varit obrukbara med hub och låsmodul, så jag bytte helt enkelt ut mina kontouppgifter mot nya ägarens genom att ändra namn, epost och telefonnummer. Man får synka och skicka verifieringskoder mellan varandra men det går.
Antar att Verisure inte längre säljer Yale-modulerna och helst vill döda gratistjänsten..?
Vad är det för hejdundrans mikro du har?Demmpa skrev:
Så länge som man är tydlig med att "xxx" inte ingår i försäljningen så kan man ta med sig "vad som helst" som normalt ingår i fast egendom.
På samma sätt kan man avtala om att "yyy" som normalt inte ingår ska ingå.
När mina föräldrar sålde huset för ca 25 år sedan var vi tydliga med att min parabol+mottage samt min mikrovågsugn inte ingick i husköpet.
När jag sålde bostadsrätten för ca 18 år sedan var jag tydliga med att parabol+mottage samt mikrovågsugn inte ingick i köpet.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Är väl självklart av Verisure om kunden (du) inte ville ha avtal.T Taxture skrev:
Vilka skojare. Hela larmbranschen verkar drivas av riktigt oseriösa och skumma aktörer. Deras försäljare är också riktigt pushiga och irriterande.
Aldrig någonsin kommer jag bli kund hos något larmföretag - allra minst Verisure.
Bättre investera i eget kamerasystem. Är väldigt nöjd med Eufy.
Aldrig någonsin kommer jag bli kund hos något larmföretag - allra minst Verisure.
Bättre investera i eget kamerasystem. Är väldigt nöjd med Eufy.
Verisure känns likarelevanta för kundernas säkerhet som att ett spelbolag skulle be nån spela ansvarsfullt.B blancpain skrev:Ringde Verisure igen i måndags, fick prata med deras flyttavdelning och förklarade igen jag sålt min lägenhet i en BRF och att tillträdande köpare inte ville ha kvar larmet.
Handläggaren började återigen babbla om jordabalken jag sa den inte gäller BRF och att jag själv tänkte plocka ner grejerna. Han bad mig vänta och pratade med en chef/kollega och återkom sen och sa att han nu fått godkänt för det, dvs jag kan plocka ner larmet själv och får göra vad jag vill med det efteråt…
Ondskefullt skit.
Att nån litar på dem efter att de kollade på kunders bilder överstiger mitt förstånd
Verisure eller eget kamerasystem är som kasta pengar i sjön det stoppar ingenErik JS skrev:
Parabol är också bara och endast delarna som sitter verkligen fast i huset!V Ville_Vessla skrev:
Abbonemang, boxar och annat ingår inte och räknas som lös egendom.
Har själv varit med om det här när jag sålde ett hus för 15år sedan.
Funderade ett tag att va fasiken göra. Abbonemang är ju sådant som givetvis går föra över till köpare OM HEN vill ta över. Nu försöker säkert Verisure ljuga att det är fast och att därmed kunna vinna extra kunder?! Köparen ta över gamla abbet och säljaren att teckna ett nytt avtal på nytt boende! Fy vad fult 😡
Hursomhelst så går allt att reglera i avtal när man säljer. Man kan redan i annonsen skriva "larm ingår ej" och då ingår den inte! Mycket fult gjort av Verisure ännu ett lågvattenmärke på de bolaget!
Till ts skulle jag råda att byta till ett mer seriöst bolag! Verisure skickar ju inte ens ut väktare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nande-hus-men-larmjatten-skickade-ingen-hjalp
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...der-cirkulerade-internt-200-sekunder-granskar
Angående parabol så missade jag göra det. Men köparen och jag kom överens att jag gick plocka ner även antenndelen ute. Erbjöd köparen att köpa innedelen för 500kr och sade att sen är det bara Ukrainska, Tyska, Italienska och en svensk kristen kanal som heter kanal 10 som du kan sen se! Ni ser inga andra svenska kanaler. Tror ni det var nån intresse sen? 😂
Däremot fanns en "vanlig antenn" en långdistans yagi på taket + mastförstärkare. Som även den var installerat av mig där man kunde se närmare 20st finska kanaler gratis den var de intresserade av och fick bli kvar 😉 Finland textar sina utländska program och reklamkanaler som Kanal 5, Kanal 9, National Geo, TLC (plus såklart även andra mer finska kanaler) är helt gratis att se (precis som det BORDE vara i övriga norden men inte är).
Redigerat:
Eller så lockar det tjuvar ännu mera!M maria01 skrev:
Själv kan jag säga att jag förvarar inget ekonomiskt värdefullt hemma.
De lilla vanliga saker man har går ersätta med billigare peng än vad dessa larm kostar per år att ha!
Däremot är det en grej som intresserar ändå mig och det är brandlarm. Men det allra bästa är att ha hund och framförallt uppmärksamma o bra grannar!
Men det är så jävla synd att så många går på detta tom vissa försäkringsbolag 😡 "du får rabatt om du har hemlarm" 😡 och att det sen måste vara Verisure eller liknande är ännu mera surt 🤬
Hej gamla kollega!K KenNo skrev:Jobbade som Tekniker på securitas direct under 2006 och framåt, det är samma organisation som Verisure och anledningen till att jag slutade var just hur kunderna behandlades.
Vet inte om dom har kvar den 2 åriga uppsägningstiden men det var något som dom körde med hårt på min tid, det stod med riktigt liten text baksidan av säljkontraktet som förövrigt fungerade som mall för uträkning för slutpris. Vanligtvis blev kunderna tvungna att köpa ut abonnemanget vid flytt eftersom uppsägningstiden var 2 år och dom aldrig informerades om detta. Men detta var bara toppen av isberget, jag kommer ihåg en fiskebutik där jag skulle koppla om ett befintligt larm till securitas direct. Ägaren var riktigt otrevligt och jag förstod inte riktigt varför, men efter lite småprat visade det sig att han nyligen hade köpt larmet som jag var i färd med att konvertera till Securitas direct. Det hade då varit en säljare där från securitas direct och försökt sälja larm till honom men han hade så klart avböjt eftersom han redan hade ett larm installerat. Efter några veckor så kom larmkrav från länsförsäkringar om att larmet var tvunget att uppfylla minst larmklass 1 (på en fiskebutik?) och dom tipsade honom om att securitas direct var certifierade för detta och att det inte skulle vara några problem om han valde dem. Varpå han blev tvungen att köpa in en helt ny larminstallation. Jag satte dock i halsen när jag upptäckte att säljaren av detta larm var en deltids säljare på securitas direct som dessutom jobbade på länsförsäkringar.
Det bör dock nämnas att securitas direct och securitas är helt olika larmcentraler (securitas är okej även om dom är dumma i huvudet enligt min mening), på min tid hyrde securitas direct namnet av securitas. Securitas model på den tiden var att ta betalt för varje utryckning, det securitas direct gjorde var att erbjuda fria utryckningar genom att ta en högre månadskostand samt upprätta ett extra steg med verifiering innan väktare skickades ut. Så beroende på hur många kontaktpersoner man uppgett så började dom ringa dessa uppifrån och ned för att hitta någon anledning att inte skicka väktare och betala securitas. Det är en extremt smutsig bransch att a jobba i och speciellt verisure samt securitas direct.
Jag har dock aldrig jobbat med att sälja larmsystem.
Däremot jobbat på ett företag (jodå oseriöst bolag, som tom ägaren sitter nu inne för ekobrott).
Men vi fick ibland åka och "utreda" varför larm inte löst ut vid inbrott.
I många fall var det att man snålat med "deckare" och det här får man ju höra ofta av dem som nu har hemlarm "jo men dom sade att en eller 2 räcker och tar hela huset". Detsamma med kameror. Ofta är det ett paket och ska du ha mer så blir det mer månadskostnad. Vilket jag kan tycka är käpprätt åt helvete. Kostar inte larmbolaget mer att ha mer om kunden väljer själv betala för hårdvaran!
Visst är det bra med kameror men mer lönsamt är det bygga eget system. Där kan man ju helt själv också bestämma vilka utrymmen man vill övervaka!
M maria01 skrev:
M maria01 skrev:
Håller i stort med, inget inbrottslarm och/eller kamerasystem stoppar några inbrottstjuvar.kisumisu skrev:
En av fördelarna med inbrottslarm är att man/någon blir varskodd så att det går att minska risken för följdskador som tex vattenskada.
En annan fördel med inbrottslarm är att tjuvarna kan bli stressade så att de missar värdefulla saker.
Vårt inbrottslarm kostar typ ingenting mer än inköpspriset, vi har även många multidetektorer (rök & värme) kopplade till inbrottslarmet.
Precis!Demmpa skrev:
Håller i stort med, inget inbrottslarm och/eller kamerasystem stoppar några inbrottstjuvar.
En av fördelarna med inbrottslarm är att man/någon blir varskodd så att det går att minska risken för följdskador som tex vattenskada.
En annan fördel med inbrottslarm är att tjuvarna kan bli stressade så att de missar värdefulla saker.
Vårt inbrottslarm kostar typ ingenting mer än inköpspriset, vi har även många multidetektorer (rök & värme) kopplade till inbrottslarmet.
Bättre ha egna system och även egen kontroll för eventuella bildmaterial mm dessa gäller också i rätten!
Plus man har 100% kontroll då man själv äger bilderna.
Har man t ex egna kameror så kan man ha det i garage, ute på tomten osv ja där det finns faktist mer intresse att övervaka och utan att man behöver betala mer månadsavgift för den delen!
Vet fall där man haft hemlarm men där t ex en snöskoter blivit stulen. Men ja de fanns ju inga kameror där skotern förvarades 🧐
Så fel av t ex försäkringsbolag kräva att man skall ha ett visst inkopplat larm. Men det är väl provision dom tjänar på det! Så ruttet!
Sen är det även ruttet med molnbaserade wifi kameror som finns i varenda en affär att köpa. Man säljer grejor billigt för att sen kräva en avgift för att kunna använda dessa 🤔
Redigerat: