Det finns absolut noll värde i att ha en inbrottstjuv på en videoinspelning.

Polisen går inte vidare med ärendet även om inkräktaren skulle vara ”känd”. De utreder inte ett inbrottsärende såvida du inte heter Wallenberg i efternamn och godset har mycket stort värde.

Även om det skulle vara någon av dina grannar som gjort brytet kan du inget göra förutom möjligen att sluta hälsa på personen.

Det är ett bevis på svenskens låga IQ och överflöd av pengar att det säljs mängder med larmabonnemang och ej uppkopplade kamerasystem.

Det enda som möjligen kan avskräcka är hund eller en så kraftig siren att tjuven inte står ut att jobba i huset.

En siren aktiverad av ett skalskydd kan också vara ett skydd för att slippa konfronteras med en inkräktare i det nya Sverige. Inte för att inkräktaren flyr men du och familjen kan möjligen lämna huset oskadda.

• Wow
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har dock aldrig jobbat med att sälja larmsystem.

Däremot jobbat på ett företag (jodå oseriöst bolag, som tom ägaren sitter nu inne för ekobrott).

Men vi fick ibland åka och "utreda" varför larm inte löst ut vid inbrott.
I många fall var det att man snålat med "deckare" och det här får man ju höra ofta av dem som nu har hemlarm "jo men dom sade att en eller 2 räcker och tar hela huset". Detsamma med kameror. Ofta är det ett paket och ska du ha mer så blir det mer månadskostnad. Vilket jag kan tycka är käpprätt åt helvete. Kostar inte larmbolaget mer att ha mer om kunden väljer själv betala för hårdvaran!

Visst är det bra med kameror men mer lönsamt är det bygga eget system. Där kan man ju helt själv också bestämma vilka utrymmen man vill övervaka!
Får passa på att lyfta på hatten för en gammal kollega.

Jag kanske uttryckte mig felaktigt, vårat jobb med fakturan var inte att sälja (även om vi hade möjlighet att sälja in mer) däremot så kunde det bli ändring under installationens gång och då fick man modifiera fakturan så den stämde överens med vad som blivit monterat. Det viktigaste var påskriften, den skulle man ha innan man åkte därifrån så att kunden skriftligen godkänt installationen.

Att dra ifrån var det dock inte tal om, jag kommer ihåg att säljaren lurat på en ensamstående mamma ett helt butikslarm efter hon haft ett inbrott. På fakturan hade hon kryssat för 36 månaders avbetalningstid så det var ganska klart att hon inte hade råd med det.

Jag började med att fråga henne om alla rökdäckare och om hon visste vad som hände när dom larmade, säljaren hade tutat i henne att dom var kopplade till brandkåren. Jag fick vänligen förklara att larm som är kopplade till brandkåren är en annan klass, och att dessa rökdetektorer kallas "brandindikering" och att det som händer är att en väktare åker ut och verifierar brand och att denne sedan kan larma brandkåren. Hon blev upprörd och sade att dom var helt meningslösa eftersom hon bodde 30 minuter ifrån city. Jag svarade att vi kunde ta bort dem, varpå hon blev chockad och frågade hur det var möjligt. Jag fick förklara att hon räknades som privatkund och att man har ångerrätt. Vi lämnade en brand detektor kvar i köket ovanför spisen men resten plockade vi ner tillsamman med lite annat, kommer inte ihåg månadskostnaden per detektor men det var inte gratis. och folk behöver verkligen lite bildning i konsumenträtt.

Jag fick nästan sparken veckan efter då säljaren var buddies med ägaren, men hade jag vetat vad jag vet nu hade jag nog bett henne avbeställa helt.

Med tanke på den tunna utbildningen man får och den stressen man försätts under hos dom stora larm bolagen brukar jag rekommendera privatpersoner att köpa ett begagnat trådlarm och skruva upp själva. Är det ens eget hus blir man ofta omsorgsfull och det blir mycket bättre än om en stressad tekniker ifrån något larmbolag ska banka upp tråden. Sätter man en stickkontakt till larmets huvudenhet vilket är fullt möjligt på de flesta så kan man dra tråd i hemmet bäst man vill... det är inget regelbrott. Larmtekniker är för den delen inte elektriker och har långt ifrån den kunskap som behövs för att koppla 230, så det är inte en kvalificerad arbetskraft.

Faktiskt varit med om att jag på skarpen fick tillrättavisa en larmtekniker då han "bättrat på" strömförsörjningen genom att koppla detektorernas + - till batteripolerna (7.2 Ah Akku) istället för huvudkortets AUX... snyggt...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Håller i stort med, inget inbrottslarm och/eller kamerasystem stoppar några inbrottstjuvar.
En av fördelarna med inbrottslarm är att man/någon blir varskodd så att det går att minska risken för följdskador som tex vattenskada.
En annan fördel med inbrottslarm är att tjuvarna kan bli stressade så att de missar värdefulla saker.

Vårt inbrottslarm kostar typ ingenting mer än inköpspriset, vi har även många multidetektorer (rök & värme) kopplade till inbrottslarmet.
Vill passa på att instämma här...

Jag kan tycka att larmets värde är i att tjuvens tid begränsas, det finns många historier om folk som till exempel har sommar hus eller sommar stugor. Den skada som efterlämnas efter att någon pundare flyttat in och bott där i någon vecka kan vara helt astronomisk. Med en tjutande siren så kan detta begränsas till på sin höjd några timmar för de mest luttrade.

Sedan så har vi ju det som kallas för natt larm, det är en funktion på de flesta larm där man aktiverar de detektorer som är förenade med husets ingångsparti och eventuellt fönster. I vissa fall har husägaren sovrummet och toalett på ovanvåningen och kan då aktivera hela nedervåningen som ett nattlarm.

Bor man på landet så kan det vara trevligt att inte behöva vakna av inbrottstjuvens fotsteg redan är inne i huset.

Och nu kom jag på en grej... Till dom som dock har köpt en "poliskopplad överfallknapp" så vill jag bara säga det att polisen gör en avvägning från fall till fall. En överfallsknapp på en bensinstation tas på allvar, men då vår säljare sålde in dessa vitt och brett i vårat område och vissa gubbar använde de som om det var en plingklocka och polisen var deras betjänt så blev dessa larm sedermera ignorerade. Det finns inget som säger att dom måste åka ut.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
Verisure eller eget kamerasystem är som kasta pengar i sjön det stoppar ingen
Eget kamerasystem är en av de bästa investeringar jag gjort. Är som att alltid har ögon även när man inte är hemma. Sensorerna fångar allt. Mycket nöjd. Utan dessa kan en ruta stå krossad en hel vecka.

C
B Boende45 skrev:
Även om det skulle vara någon av dina grannar som gjort brytet kan du inget göra förutom möjligen att sluta hälsa på personen.
Beror nog på om du är större eller mindre än grannen...

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Eget kamerasystem är en av de bästa investeringar jag gjort. Är som att alltid har ögon även när man inte är hemma. Sensorerna fångar allt. Mycket nöjd. Utan dessa kan en ruta stå krossad en hel vecka.
fortfarande stoppar det inte inbrott en kund hade haft 3 inbrott på ett år vad är vitsen med att efter kunna se vad tjuven har gåt runt i huset är ju inte så roligt för det leder inte till åtal eller sakerna tillbaka polisen eller väktare dycker ju upp långt efter om dom ens kommer

har man värdesaker av högt personligt värde så är det bara hund som stoppar tjuven finns inget larm i sverige som funkar inte ens om man betalar för väktare

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fortfarande stoppar det inte inbrott en kund hade haft 3 inbrott på ett år vad är vitsen med att efter kunna se vad tjuven har gåt runt i huset är ju inte så roligt för det leder inte till åtal eller sakerna tillbaka polisen eller väktare dycker ju upp långt efter om dom ens kommer

har man värdesaker av högt personligt värde så är det bara hund som stoppar tjuven finns inget larm i sverige som funkar inte ens om man betalar för väktare
3 inbrott på ett enda år?

Har du möjlighet att utveckla?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har man dim-/rökgenerator samt eventuellt stroboskåp kopplad till larmet så flyr inbrottstjuvarna troligen illa kvickt.

Demmpa Demmpa skrev:
Har man dim-/rökgenerator samt eventuellt stroboskåp kopplad till larmet så flyr inbrottstjuvarna troligen illa kvickt.
Detta är ett effektivt sätt att skydda object i miljonklassen, typ tavlor och annat. Jag har installerat dessa och dom är inte utan problem dock.

Mycket kan ha hänt sedan jag bankade upp den typen av utrustning men av vad jag kommer ihåg så var det väldigt stora maskiner. Rökgeneratorn kräver dessutom un underhållsvärme och detta är ganska mycket om jag minns rätt (hela enheten är varm). Den matas dessutom med 230 så att en vanlig larminstallatör har inte någon möjligthet att få den installerad utan elektriker. Slutligen så är inte röken helt oproblematisk, när temperaturen sjunker så kan det lägga en besvärlig hinna på både möbler och konstverk. Vill minnas att väktarna fick instruktioner om att det var väldigt viktigt att vädra ut vid löst rökmaskin.

Men har man en tavla i miljonklassen så är det helt klart en investering att tänka på.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K KenNo skrev:
3 inbrott på ett enda år?

Har du möjlighet att utveckla?
han är egen företagare

kisumisu
Erik JS skrev:
Men du behöver inte betala ett larmbolag flera hundra kronor per månad för att kunna ha kamerasystem!

Bortkastade pengar som man kan istället satsa på flera och bättre kamerasystem!

Ps. Jag kanske missförstod dig du skrev ju eget system. Kanske de du syftar på och då är jag med.

S
Fascinerande hur folk spyr sin galla över vakt och larmbolagen. Må så vara att dessa larmbolag man gnäller på antagligen är på hela skalan från lokal entrepenör till en av de stora.

Min kommentar: Verkar inte som folk läser avtalet de ingår med larmbolaget, vad du får för pengarna. Vad betalar du för ? I princip är det tre saker som ingår i det som (de stora seriösa) larmbolaget säljer: utrustning som installeras, övervakning med uppkoppling, och utryckning vid larm.

Jobbar nu inte alls längre på något larmbolag, men satt som larmoperatör hos det stora bolaget några somrar i de yngre åren. Kommer ihåg att det var en stor apparat och det kostade att ha ryckare med hög tillgänglighet, dygnet runt. Nycklar ska också hämtas vid larm. Idag gör kameror i rörelsedeckarna att larmoperatören kan fatta mycket snabbare och rätt beslut vad göra vid larm (som kan vara falsklarm), brand etc.

'You get what you pay for'.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Fascinerande hur folk spyr sin galla över vakt och larmbolagen. Må så vara att dessa larmbolag man gnäller på antagligen är på hela skalan från lokal entrepenör till en av de stora.

Min kommentar: Verkar inte som folk läser avtalet de ingår med larmbolaget, vad du får för pengarna. Vad betalar du för ? I princip är det tre saker som ingår i det som (de stora seriösa) larmbolaget säljer: utrustning som installeras, övervakning med uppkoppling, och utryckning vid larm.

Jobbar nu inte alls längre på något larmbolag, men satt som larmoperatör hos det stora bolaget några somrar i de yngre åren. Kommer ihåg att det var en stor apparat och det kostade att ha ryckare med hög tillgänglighet, dygnet runt. Nycklar ska också hämtas vid larm. Idag gör kameror i rörelsedeckarna att larmoperatören kan fatta mycket snabbare och rätt beslut vad göra vid larm (som kan vara falsklarm), brand etc.

'You get what you pay for'.
utryckning vid larm? hur många minuter efter larm ska dom vara på plats

S
M maria01 skrev:
utryckning vid larm? hur många minuter efter larm ska dom vara på plats
Det får du se i ditt avtal och prata med ditt larmbolag om.

S Snurrespratt skrev:
Det får du se i ditt avtal och prata med ditt larmbolag om.
haha dom kommer efter några timmar som standard

Väktare tar sällan tjuvar​

Väl på plats brukar tjuven – om det nu rör sig om ett inbrott – ha hunnit långt bort. Väktarens uppgift är alltså inte i första hand att ta fast tjuven. Istället handlar det om att se till att inga dörrar och fönster står öppna eller är olåsta.

– Väktaren sopar upp glas om det behövs, täcker för krossade fönster och ser till att dörrar är stängda och låsta. Väktarens främsta uppgift är att återställa säkerheten på objektet. Det ska vara så lite spår av inbrottet som möjligt, enkelt förklarat, säger Jens.

Polisen avgör om väktare får gå in​

Men han påpekar att väktare först kontaktar polisen om inbrott har konstaterats. Om de gör bedömningen att de behöver genomföra en brottsplatsundersökning rör väktaren ingenting innan den är klar. Polisens beslut påverkar också huruvida väktaren går in i bostaden för att göra en inre kontroll, något som också styrs av hur ditt avtal med larmföretaget ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.