3 570 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Verisure och Yale doorman
Har ett lås på ytterdörren som Yale doorman kopplad till verisure. Har fick inte larmet. Nu har den plötsligt slutat att fungera. Den går inte att låsa och står bara och tickar eller hur jag ska säga. Ljuden som annars brukar komma när man slår in kod eller vrider om vredet låter inte heller. Vad kan vara fel? Går det att låsa en sådan förr manuellt? Låskolven går igen men det går ju inte att dra igen dörren då som det gjorde på gamla dörrar. Lite olustigt att inte kunna låsa. Inte slut på batteri. Helt nya. Startat om alla dom är kopplat till men icke.
om Yale inte går att låsa brukar den ge ifrån sig ett ljud och baserat på det kan man ev hitta orsak. Det absolut vanligaste är att avståndet mellan karm (låsbleck) är för litet allt stort, då går det inte att låsa. Dörrar (trä) expanderar osv i förhållande till väder/säsong, vinter/sommar och då kan detta uppstå. Testa att trycka dörren närmre karmen och låsa, allt försöka trycka den längre ifrån karmen.U Ulrikaknifstrom skrev:Har ett lås på ytterdörren som Yale doorman kopplad till verisure. Har fick inte larmet. Nu har den plötsligt slutat att fungera. Den går inte att låsa och står bara och tickar eller hur jag ska säga. Ljuden som annars brukar komma när man slår in kod eller vrider om vredet låter inte heller. Vad kan vara fel? Går det att låsa en sådan förr manuellt? Låskolven går igen men det går ju inte att dra igen dörren då som det gjorde på gamla dörrar. Lite olustigt att inte kunna låsa. Inte slut på batteri. Helt nya. Startat om alla dom är kopplat till men icke.
Ja, jag misstänker att det är något sådant då jag pratade med en låssmee idag. Om jag behöver justera är det just vid själva låsblecket eller kan man justera dörrkarmsskruvarna?D DahlEricsson1000 skrev:om Yale inte går att låsa brukar den ge ifrån sig ett ljud och baserat på det kan man ev hitta orsak. Det absolut vanligaste är att avståndet mellan karm (låsbleck) är för litet allt stort, då går det inte att låsa. Dörrar (trä) expanderar osv i förhållande till väder/säsong, vinter/sommar och då kan detta uppstå. Testa att trycka dörren närmre karmen och låsa, allt försöka trycka den längre ifrån karmen.
Klicka här för att svara