79 237 läst ·
242 svar
79k läst
242 svar
Verisure byter basenheten
Jag fick en faktura på 0 kr från Verisure för uppgraderingen av basenheten. Priset på fakturan (som de också hade krediterat) var typ 1999 kr för uppgraderingen.
Jag ”fick” alltså gratis uppdatering i och med att jag ringde och förhandlade min månadskostnad.
Jag ”fick” alltså gratis uppdatering i och med att jag ringde och förhandlade min månadskostnad.
Räkna inte med det. För många många år sedan slutet kan och jobbar sent. Larmet går på nedanvåningen och på vägen ner (man måste gå ut och runt huset) möter jag Securitas.E EB2 skrev:
inne i lokalen står två påtända knarkare och letar efter grejor. En väktare lyser (av misstag) den ena killen rätt i ansiktet och han reagerar inte ens…
Men larmet funkade, båda greps av polis.
Det är ett Sector Alarm som sitter i huset, 1 Huvudenhet, 2 dörrgivare och 2 Kamera/rörelsedeckare och 2 tags.maxmsm skrev:
Kan detta vara lönt att lägga ut en annons på eller ska det hamna i elektronikskrotet?
Samma här, jag var på en villa mässa för ett par år sedan och då stod det en skock med larmsäljare på rad och skulle kränga larm och visst kunde det vara intressant tyckte jag och frågade:K Kaptenz skrev:Tragiskt att läsa här hur många som tror larm skyddar mot inbrott. Det måste väl vara därför de betalar otroliga månadsavgifter till larmbolagen?
Det finns INGA belägg för att det är så. Det säger ju t.o.m. både IF, Trygg Hansa och Folksam.
Att ha brandvarnare är ju bra men, de köper man ju själv? Dessutom hinner inte larmbolagen eller polis fram innan tjuvarna är borta på ca 5-12 minuter. Innan dess har de (tyvärr) hunnit iväg.
Jag begriper inte vad man då betalar för? Du får en självrisk ändå och har ju ändå blivit av med det värdefulla som man då lämnat hemma.
Visst, man gör vad man vill med sina inkomster men, aldrig jag skulle ge dem till luriga larmbolag..,
1. Vad är er första åtgärd när larmet går?
2. Med min adress, hur många minuter tar det högst för era väktare att komma till mitt hus?
Samtliga larmsäljare svarade fel på båda frågorna.
Man kan köpa ett gäng attrapper från kina bara.maxmsm skrev:Samma här, jag var på en villa mässa för ett par år sedan och då stod det en skock med larmsäljare på rad och skulle kränga larm och visst kunde det vara intressant tyckte jag och frågade:
1. Vad är er första åtgärd när larmet går?
2. Med min adress, hur många minuter tar det högst för era väktare att komma till mitt hus?
Samtliga larmsäljare svarade fel på båda frågorna.
Som sagt det enda vettiga är brandlarmet. Har en bekant där det började brinna när de inte var hemma. Hade det inte varit för det uppkopplade brandlarmet hade både hund och hus brunnit ner. Men man kan ju givetvis skippa larmbolaget, det ser jag ingen större nytta med att betala dyrt för.
Det kan jag hålla med om men det måste finnas samma funktion i de fria larmen.F Fideliox skrev:Man kan köpa ett gäng attrapper från kina bara.
Som sagt det enda vettiga är brandlarmet. Har en bekant där det började brinna när de inte var hemma. Hade det inte varit för det uppkopplade brandlarmet hade både hund och hus brunnit ner. Men man kan ju givetvis skippa larmbolaget, det ser jag ingen större nytta med att betala dyrt för.
Nä varför skulle dom det, då missar dom ju möjligheten att sälja dig en ny bil? #hållbartmaxmsm skrev:
Det rör sig om ca 10-tals miljoner bilar i EU.maxmsm skrev:
OM man skulle byta ut så handlar det om 100-tals miljarder i kostnad. I många bilar går det inte rent praktiskt/tekniskt för det behövs en annan antenn för 4G.
När det gäller eCall för bilar så så sent som 2018 sjösatte direktiven som endast innefattar 2G som krav. Biltillverkare har i brett hållt sig till det som varit mandatory, dvs 2G, då kostnaden för att ha 4G inkluderat är mycket högre och mer komplext, tillsammans med att voice-standarden för 4G (VoLTE) inte har kommit igång på ritkigt för IoT förrän sista året eller så, så hade ändå behövts mjukvaruuppdateringar för att få detta att fungera, efter en massiv verifikationsövning.
Totalt sett ett väldigt komplext och dyrt projekt. Nya direktiv på gång från EU, där 4G/5G är inkluderat.
Jag har inga källor att hänvisa till på internet, jag är i branschen.
Jag har läst ungefär det du skriver tidigare och tycker lite synd om de som har betalat dyra pengar för bla parkeringsvärmare som inte kommer att gå att användas mera.Sjöolsa skrev:
Det rör sig om ca 10-tals miljoner bilar i EU.
OM man skulle byta ut så handlar det om 100-tals miljarder i kostnad. I många bilar går det inte rent praktiskt/tekniskt för det behövs en annan antenn för 4G.
När det gäller eCall för bilar så så sent som 2018 sjösatte direktiven som endast innefattar 2G som krav. Biltillverkare har i brett hållt sig till det som varit mandatory, dvs 2G, då kostnaden för att ha 4G inkluderat är mycket högre och mer komplext, tillsammans med att voice-standarden för 4G (VoLTE) inte har kommit igång på ritkigt för IoT förrän sista året eller så, så hade ändå behövts mjukvaruuppdateringar för att få detta att fungera, efter en massiv verifikationsövning.
Totalt sett ett väldigt komplext och dyrt projekt. Nya direktiv på gång från EU, där 4G/5G är inkluderat.
Jag har inga källor att hänvisa till på internet, jag är i branschen.
Som väl är så drabbar det inte våra bilar.
Stora problemet är ju att Verisure inte har egna väktare som är dedikerade för larmryck utan de belastar Securitas utryckningsväktare som redan har arbete upp till knäskålarna om nätterna. Fast min erfarenhet säger att är det konstaterat skarpt inbrott så är polisen på plats före väktaren, i alla fall om du bor i närheten av en större stad där det faktiskt rullar fler än 2 polisbilar per natt.maxmsm skrev:Samma här, jag var på en villa mässa för ett par år sedan och då stod det en skock med larmsäljare på rad och skulle kränga larm och visst kunde det vara intressant tyckte jag och frågade:
1. Vad är er första åtgärd när larmet går?
2. Med min adress, hur många minuter tar det högst för era väktare att komma till mitt hus?
Samtliga larmsäljare svarade fel på båda frågorna.
De behöver inte klippa denH Hank_Ö skrev:
ja de vill nog ha kvar dig..J juanxxx skrev:
hur vanligt är det att polisen åker hem vid inbrott? Tycker man hör att de inte ens kommer då någon ringer o säger de haft inbrott. Troligen fruktansvärt nedklassat ärende… De är kan vara snabba o ta upp det för att sen stänga ärendet. Allt för statistiken o g du å mer medel troligenKrokben skrev:
Stora problemet är ju att Verisure inte har egna väktare som är dedikerade för larmryck utan de belastar Securitas utryckningsväktare som redan har arbete upp till knäskålarna om nätterna. Fast min erfarenhet säger att är det konstaterat skarpt inbrott så är polisen på plats före väktaren, i alla fall om du bor i närheten av en större stad där det faktiskt rullar fler än 2 polisbilar per natt.
Det är väl en prioriteringsfråga och resursfråga, som jag sade att finns det patruller i närliggande stad att tillgå och det inte är upptagna med viktigare saker så åker polisen. Detta är i allafall enligt bekanta som jobbar som poliser och vänner som jobbar inom bevakningsbranschen.
För min del så känns det som att trådade kameror blir det bästa, ska bara kolla vilka som kan vara vettigast.Krokben skrev:
Stora problemet är ju att Verisure inte har egna väktare som är dedikerade för larmryck utan de belastar Securitas utryckningsväktare som redan har arbete upp till knäskålarna om nätterna. Fast min erfarenhet säger att är det konstaterat skarpt inbrott så är polisen på plats före väktaren, i alla fall om du bor i närheten av en större stad där det faktiskt rullar fler än 2 polisbilar per natt.