Har tankar på att snickra ihop en mindre altan, ca 6m lång 4m bred längs husfasad.

Större delen av marken är i stort sett plan men ca 2,5 ut från fasaden börjar den att slutta. Vid 4m ut från fasen skulle jag uppskatta att marknivån är ca 20-30cm lägre än vid husfasaden.

Vad är lämpligt tillvägagångssätt här? Skulle man kunna lägga detta på betongplattor? Vid nivåskillnaderna fylla gropar med grus och sen stapla plattor på gruset för att komma i nivå?

Eller att jag lägger den på plattor där det är plant och sen använder plintar längst ut?

Eller behöver allt vila på plintar?

Vill helst inte sätta dit en bärlina i fasaden utan att ha den flyttande så att säga.
 
Redigerat:
Båda alternativen du nämner funkar. Fördelen med plintarna är att de inte kommer glida ner för slänten när marken rör på sig och trät krymper som i fallet med plattor staplade på varandra.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
På betongplattor används med fördel justerbar terrassfot.
 
  • Gilla
Henrik Bårström och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Båda alternativen du nämner funkar. Fördelen med plintarna är att de inte kommer glida ner för slänten när marken rör på sig och trät krymper som i fallet med plattor staplade på varandra.
Japp, ett annat alternativ skulle väl vara att gräva ut nivåskillnaden antar jag så att ytan blev helt plan och sen köra på plattor utan att stapla.

Är första gången jag skulle sätta ihop en altan och övertänker det mesta, vilket alternativ hade du valt? Plattor där det är plant för att sen köra ner plintar där det är större nivåskillnad? Jag antar att jag bara behöver göra något ytterligare markarbete där plattorna då ligger.
 
S Småbrukaren skrev:
På betongplattor används med fördel justerbar terrassfot.
Toppen, hur hög nivåskillnad kan man köra med dessa? Alltså jag tänker på om jag inte behöver stapla så många plattor utan använda justerbar terrassfot för att komma upp i högre nivåer. Gissar på att det är mest för finjustering och inte större avstånd men passar på att fråga.

Kom på att jag kanske också skulle kunna bygga på höjden längst ut med extra regel istället för att stapla plattor och sen låta det vila på den justerbara terrassfoten, eller?
 
Jag kombinerade plattor och plintar när vi byggde i svag lutning och det fungerade bra. Grävde ut så att plattan låg i våg.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
T topmount skrev:
Jag kombinerade plattor och plintar när vi byggde i svag lutning och det fungerade bra. Grävde ut så att plattan låg i våg.
Behöver jag gjuta plintarna eller räcker det med färdiggjutna tro?
 
T topmount skrev:
Jag kombinerade plattor och plintar när vi byggde i svag lutning och det fungerade bra. Grävde ut så att plattan låg i våg.
Så du grävde alltså bara ut runt plattorna plus lite till och fyllde med grus? Eller grävde du ut hela ytan där plattorna låg?
 
T topmount skrev:
Jag kombinerade plattor och plintar när vi byggde i svag lutning och det fungerade bra. Grävde ut så att plattan låg i våg.
Blev många frågor, som vanligt… Har ett gäng överblivna sjöstensplattor men de flesta är i rektangulär form, dvs inte helt kvadratiska. Med andra ord lite smalare än de rektangulära. Går dessa bra att använda eller blir fördelningen för dålig?
 
Hej grävde bara ut där de låg. Min jord är var väldigt kompakt och hade legat orörd länge så jag försökte störa den så lite som möjligt.
Vi använde färdig gjorda plintar. Är du orolig att de är för små kan du lägga två i botten och sen två ovanpå i förband.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
T topmount skrev:
Hej grävde bara ut där de låg. Min jord är var väldigt kompakt och hade legat orörd länge så jag försökte störa den så lite som möjligt.
Vi använde färdig gjorda plintar. Är du orolig att de är för små kan du lägga två i botten och sen två ovanpå i förband.
Okej, men det låter som att jag skulle kunna göra något liknande då. Hur djupt grävde du föresten ner vid plattorna, 15cm typ? Tack för din input!
 
T topmount skrev:
Hej grävde bara ut där de låg. Min jord är var väldigt kompakt och hade legat orörd länge så jag försökte störa den så lite som möjligt.
Vi använde färdig gjorda plintar. Är du orolig att de är för små kan du lägga två i botten och sen två ovanpå i förband.
För att göra det enklare och bygga med kryssbjälklag, skulle jag inte kunna gräva kanaler i marken där plattorna ska ligga och låta det nedre bjälklaget ligga nedsänkt på plattorna, så att hela trädäcket kommer ner så lågt som möjligt. Istället för att göra ett nedsänkt bjälklag där jag måste kapa dessa och montera ihop.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.