Jag har ett 30-talshus med källare som mår finfint. Undantaget ett rum.

Det rummet har varit matkällare med jordstampat golv en gång i tiden. Rummet är nedgrävt något under ”plattan”. Tak och alla väggar är mycket tjockare här.

Tidigare ägare har gjutit ett cementgolv på jorden. Utanför två av väggarna är det odränerat men 100% sand så det behövs knappast.

Jag har mellan 50 och 80% relativ luftfuktighet och som lägst 5 grader och som högdt 20 grader.

Rummet är ganska bra som matkällare men det vore trevligt att få ner fukten (som sannolikt kommer genom golv som på de flesta äldre källarhus).

Två ventiler finns.

Jag tänker att man kanske kan sätta en badrumsfläkt med grundflöde i ena ventilen och leda ner en slang på golv i den andra ventilen för att få lite rotation? Plus en enklare avfuktare? Vi talar om ca 2kvm.

Övrig källare har tilluftsventiler i alla utrymmen plus en pelletsbrännare i pannrummet som förbrukar lite luft vid eldning.

Tips emottages tacksamt. Vill helst inte värma upp utrymmet om jag kan slippa.

Avfuktare kommer att jobba väldigt dåligt när detr 5-8 grader, å andra sidan är det nog inte då fuktigheten är som högst. Hur används ventilerna idag? Möjligtvis som jag tilluft med varm fuktig luft under sommaren. Vilket ventilationssystem används idag, självdrag?

Jag skulle provat med en frånluftsfläkt med konstant flöde och fuktstyrd. Om därefter lägga till en mindre avfuktare och vid behov en värmefläkt för att få upp tempen några grader högre än lägstanivån. Om du bifogar en planlösning så finns det flera duktiga här som kan ge tips.

Tack för svar! Största problemtiderna är i skrivande stund plus vår.

Det är sjävdrag och sannolikt en del av problemet.

Ett alternativ kanske kan vara att ta tilluft från angränsande källarutrymme istället. Plus den där fläkten vi skrivit lite om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.