Hej!

Är det någon som har erfarenhet av ventilerat golv och kan berätta om det?

Lägger man in ventilerat golv först när fuktproblem uppstår eller görs det även i preventivt syfte? Går det att byta till ventilerat golv ett rum i taget eller måste det göras i hela huset?

Hur mycket kostar det att lägga in (totalt inklusive att ta bort det befintliga golvet)? Hur gör man med väggar? Jag antar att de måste lyftas då de vilar på undergolvets bjälklag?

Tack på förhand!

Fairlane
Man kan göra det i preventivt syfte. Det gjorde vi i vårt hus. I vårt fall tog vi hela undervåningen på en gång, utom badrummen och tvättstugan som inte har behovet. Jag tror att man nog måste göra allt på en gång. Annars får du ha många olika fläktar, en för varje utrymme och även utblås till det.

Hur mycket det kostar beror på hur mycket man gör själv, vilken konstruktion som används, vilket nytt golv som läggs etc. Jag tror vi betalade omkring 140' efter rot (då 50%) för knappt 100 kvm. Då köpte vi parkettgolv på sidan av med det lades in av firman som gjorde jobbet. Vi gjorde inget.

• Gilla
EddisM
  • Laddar…
Tack för svar! Det låter billigt, var det länge sedan? Vilken golvtillverkare valde ni? Skyddas väggarna också av konstruktionen eller är de exponerade mot fukt från grunden?

Fairlane
Vi valde Granab som tillverkare av det ventilerade golvet.

Det var lite bilningsarbete som behövdes på några kvm. Väggarna är inte hanterade specifikt, men de får väl inte ner till plattan utan till undergolvet om jag inte missförstått. Jag gjorde som sagt inte något själv. :)

Arbetet utfördes hösten 2014.

Kostnaden för parkett är inte medräknad i priset, dock montering av denna.

Vi gjorde det i förebyggande syfte och vi gjorde inte hela undervåningen direkt. Vi har köket kvar. Vi har lagt ner rör och när vi gjort köket klart kopplar vi in allt.

Vi har även gjort allt själv. Om man är normalhändig är det inte svårt. Utgivningen gick snabbare än förväntat. 2tim för 45m2 sen får du lägga extra på att dammsuga plattan. Det som tog tid var se till att reglarna hamnade i vår. Hittills har vi lagt ut 30 000 plus parkettgolv.

• Gilla
Ymz och 1 till
  • Laddar…
Vi har precis lagt ett golv från Subfloor, vi körde med deras stålreglar, 45mm isolering ’golvsystemskiva alu’ från Isover

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har precis lagt ett golv från Subfloor, vi körde med deras stålreglar, 45mm isolering ’golvsystemskiva alu’ från Isover
Hej, är ni nöjda med golvet? Vad la ni under isover-isoleringen?

Ja, vi är fortfarande nöjda med golvet.
Under isoleringen är det ca 20-40mm luftspalt ned till betongplattan.

Betongplattan jämnade jag av med lite flytspackel, bla för att ha jämnare & mer lättstädat golv under renoveringstiden. Betongplattan var väldigt ojämn, ovanpå betongplattan var det gjutet ett betonggolv som jag bilat bort. Betonggolvet var gjutet efter att alla väggar, dörrar mm var monterade.

Edit: två andra trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-alternativ-till-granab.360910/#post-3518022
https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-nivell-eller-riva-ut-grundplattan.324448/

Golvet är alltså uppbyggt på följande sätt:
Parkett.
Stegdämpare.
Golvspånskivor.
Stålreglar med 45mm isolerbärare & 45mm isolering med aluminiumfolie på ovansidan.
Luftspalt.
Betongplattan.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:

Betongplattan jämnade jag av med lite flytspackel, bla för att ha jämnare & mer lättstädat golv under renoveringstiden. Betongplattan var väldigt ojämn, ovanpå betongplattan var det gjutet ett betonggolv som jag bilat bort. Betonggolvet var gjutet efter att alla väggar, dörrar mm var monterade.

[länk]
[länk]

Parkett.
Stegdämpare.
Golvspånskivor.
Stålreglar med 45mm isolerbärare & 45mm isolering med aluminiumfolie på ovansidan.
Luftspalt.
Betongplattan.
Tack så jättemycket! Det är svårt att hitta exakt info. Gjorde ni något speciellt vid väggarna? Har ni fläktsystem under golvet? Jag ska undersöka om det går att ha klinker som ytskikt. Tack ska titta på de andra trådarna.

Demmpa Demmpa skrev:

[länk]
[länk]

Parkett.
Stegdämpare.
Golvspånskivor.
Luftspalt.
Betongplattan.
får man fråga varför ni valde (och varför Subfloor rekommenderar) sk vanlig isolering istället för typ cellplast?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.