Byggahus.se

Stålreglar för golv i källare, alternativ till Granab?

1. K
    Medlem · Göteborg · 268 inlägg

KJD

Medlem
    Hej, sitter fast i källargolvsloopen. Skulle vilja räkna på ett uppreglat golv i källare, med ventilation, men utan träreglar, och har sett GranAB, men verkar som dom bara sälja hela system och verkar dessutom satsat på någon marknadsstrategi med att vara sjukt otydliga med sina priser.
    Subfloor verkar sälja någon (300×400mm) men inga priser?? Antagligen bara jag som missat något? Finns det några bra alternativ? Det jag hittar verkar bara vara för väggstommen? Kanske blir jättedyrt?
    Hade vart intressant med ett något helt oorganiskt skivmaterial för golvläggningen med.
    Trodde det skulle krylla av såna här trådar här? :)
    Några idéer någon?

2. K

KJD

Medlem
    30x40 mm!!

3. K

KJD

Medlem
  4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Vi installerade Granab-golv i förra huset. Som jag förstod det så är de bara leverantör av systemet medan montering sker av någon partner. Det går kanske att köpa direkt av dem om man vill göra jobbet själv, men säker är jag inte. Kanske vill de inte gå direkt mot slutkund för att slippa hantera garantier. Oavsett så kanske det förklarar varför du inte hittar priser. Du kan ju alltid maila och fråga. Det gjorde jag för att få en bra partner och det fungerade.

5. K

KJD

Medlem
    Ok, vad betalade ni och för hur stor yta,?

Jag tänkte främst bygga en egen lösning.

• Laddar…
  6. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Hej,

Materialkostnad omkring 35000 för cirka 80 kvm.
    I det är inräknat:
    • Granabsystem inklusive fläkt
    • Undergolv
    • Kärscher enstavig parkett
    Det var cirka 5 år sen.

• Laddar…
  7. K

KJD

Medlem
    Låter ju inte illa. Ingen golvvärme då antar jag (stor anledning till att vi kollat på ventgolv, men nu ställer vi det mot att jämna av + lägga Platon). Vad var kostnaden för Granab-lösningen enbart och monterade ni det själva?

8. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Låter väldigt billigt, kunde inte änns få ett sånt pris som inköpspris.
    Kan du specifera
    *Granab + fläkt
    *Kährs golv

Redigerat 27 dec 2019 20:04
  9. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 633 inlägg

Demmpa

Husägare
    • Laddar…
  10. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Ingen golvvärme nej. Lite värme kommer väl från luften som tas från rummet.

Tyvärr kan jag inte dela upp vad som kostade vad mer än att det där var materialkostnaden, då jag inte har fakturan här.

Vi gjorde inget själva. Vi anlitade ett företag som rev ut det gamla golvet, bilade upp en sektion där plattan var högre, monterade granabsystemet, och la golv. Vi lät göra detta precis innan vi flyttade in så vi slapp bo i en byggarbetsplats.

• Laddar…
  11. K

KJD

Medlem
    Japp, mycket tack för du delat. Har bara sett astronomiska siffror på Nivell-installationer så intressant.
    Såg nu att Beijer verkade ha Subfloor med priser på sina sidor, men dock inte stålreglarna, men Osäker på om Granab ens går att köpa löst. Ska besöka Derome på måndag. Minns du om du hade kunnat välja att köpa materialet utan installationen?

12. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 633 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi har ingen mekanisk ventilation under, å ingen golvvärme utan bara 45mm isolering, samt 1,5-4cm luftspalt mellan källarbetonggolvet å isoleringen.
    Ovanpå bärverket så ligger 22mm golvspånskivor samt 15mm träparkettgolv.
    Golvet håller ca 20° när det är 21° i rummet, hjärtväggen å bägge ytterväggarna håller ca 18° nere vid golvet.

13. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Gjorde inte ens ett försök. Fanns inte en chans i världen att vi kunnat ordna det då.

14. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Låter extremt billigt, 150-200kr/m2 för parkett + 10% kap = 13200 - 17600
    Fläkt = ett par tusen.
    Blir inte mycke över till subfloor

15. Fairlane

Fairlane

Medlem
    Ah,
    Du har rätt. Jag mindes fel. Parketten köpte vi på annat håll så det ska bort ur listan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.