Har två ventiler hemma som är monterade på olika sätt. Den ena riktar luften uppåt, den andra nedåt.

Finns det något rätt eller fel här? Eller bästa sätt att göra på?

Ventil monterad i taket med luftspalten riktad uppåt, bredvid ett fönster och ovanför en gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil på vägg med luften riktad uppåt, monterad nära ett fönster och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna är det samma ventil vänd på båda sätten, som kanske syns.
 
Den nedersta bilden är rätt enligt mig, har likadan hemma och jag brukar vara noga med monteringsanvisningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för svaret! Då vänder jag dem så.
 
Ja, den nedersta är korrekt monterad. Meningen är att luftströmmen ska riktas uppåt för att blandas med rumsluften för att undvika kallras.
 
Ventilen är nu vänd med luftström uppåt! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.