e skrev:
Ähum. Hero var väl inte ensam vinnare? Verkar inte Temovex liite bättre?
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/varme.pdf/$FILE/varme.pdf?OpenElement

Det är nog ingen större funktionell skillnad, men jag personligen tycker att det är bättre om man kan ha den på vinden (blir tystare samt tar ingen plats i huset).
Temovex låter nog en del när den frostar av sig den, måste ju också ha närhet till brunn (kondensvattnet).

Heru:n verkar lättare att meka/serva (man kan byta allt som finns i lådan ganska enkelt). Prislappen talar ju också till dess fördel. Verkar vara mera elektronik i Temovexen som ju kan krångla.

En fråga. Varför ska du ha uppvärmd tilluft? Att värma med luft är en dålig lösning ställt mot t.ex vattenburen golvvärme eller radiatorer.

Jovisst, men om man nu har mekanisk ventilation med till- och frånluft så är det väl rätt smutt att värma tilluften?

Dessutom finns det en hel del hus som har luftburen värme i just ventilationssystemet. I de husen går det knappast att räkna hem en investering i vattenburen värme.

...och sen finns det ju fjärrvärme. Vill man återvinna den värmen så är det FTX som gäller.

(Plus att man minimerar kallras med förvärmd tilluft samt har möjlighet att rena tilluften... bla bla bla... Balanserad från och tilluft är riktigt ventilation, bara frånluft är, tja, en kompromiss?)

Hur står sig VillaVent mot Heru och Temovex? Är inte VillaVent en ännu nyare konstruktion?

Jo, Villavent är nog nästan dubbelt så dyrt och inte lika bra.

ols skrev:
Jo, Villavent är nog nästan dubbelt så dyrt och inte lika bra.
Hoppla!  :o

Dubbelt så dyr och inte lika bra? Är det så? Mer info! Ös på!!

Har en HERU 75 som gått 1,5 vintrar. Upptryckt i takvinkel i tvättstugan. Undvik kallvinda om det går, bra att ha koll på aggregatet. Elektrisk eftervärme.
Ett alternativ är Pingvinen, finskt agggregat se www.enervent.fi, finns svensk text.
Finns även svensk återförsäljare se mecvent.se.

Ok Greger
Har den fungerat bra eller ska vi tolka det som om du hellre rekommenderar det finska aggregatet.
:-/ :-/

Framerate skrev:
Hoppla!  :o

Dubbelt så dyr och inte lika bra? Är det så? Mer info! Ös på!!
Villvent kostar ju 25 lakan och uppåt beroende på tillval och modell. Heru:n kostar ju 14 lakan (standard). Personligen tycker jag att det är bra att ha den på vinden (på en lätttillgänglig plats, för byte av filter mm.) man slipper då ljud och som sagts tidigare och så behöver den ju ingen dräneringsslang för kondensvattnet, då den har roterande värmeväxlare. En fördel till att ha den på vinden (för mig i alla fall) är att jag ville inte ta extra hål från rum och ut mot vinden igen (till och från luft). Då det bästa är att ta in luften "högt" från norr. Den är ju gjord för att vara på kalla utrymmen också, dvs. isolerad. För min del är elvärmebatterierna helt förkastlig då man inte inte har kontroll över elkonsumtionen (har en granne som har elvärmebattrerier på tillluften och han fick högre elräkning än innan). Jag eldar med "gratis" ved istället och återvinner denna värmen. Har idag kommit ned på 14000kwh per år i ett 150kvm stort enplanshus. Sparar med Herun ca. 4500kwh och får på köpet en jättebra komfort vad gäller inneluften (renad). Byter all luft i huset varannan timme. Har haft systemet i 1,5 år och det fungerar helt klanderfritt. Har lite kontakter inom branchen och de förordar Heru:n (de jobbar med alla fabrikaten så de vet nog sin sak). Det som proffsen gillar är dess enkelhet inte en massa elektonik som krånglar, man får nog en bättre tillgänglighet Systemet är också mycket tyst (för mig i alla fall) det låter mindre än ett tyst kylskåp även när den går på högsta effekt (3:an)

Greger skrev:
Har en HERU 75 som gått 1,5 vintrar. Upptryckt i takvinkel i tvättstugan. Undvik kallvinda om det går, bra att ha koll på aggregatet. Elektrisk eftervärme.
Ett alternativ är Pingvinen, finskt agggregat se www.enervent.fi, finns svensk text.
Finns även svensk återförsäljare se mecvent.se.
"Pingvinen" verkar nästan vara en kopia av Heru:n, förutom att själva aggregatet inte är isolerat (svårt att se) man tolkar det så. Undrar vad priset är?

ols:
Min HERU fungerar bara bra, lite problem med rotormotorn i början, remmen slirade, har gått bra nu i vinter. Verkningsgrad på värmeväxlaren runt 80 %, har satt termometrar för att ha koll. Flöde 60 l/s tilluft, 65 l/s frånluft på läge 2, ungefär halva flödena vid läge 1. Tidigare problem med fukt och imma på rutorna är som bortblåsta(!).
Pingvinen är ett alternativ om man vill montera aggregatet på vägg i varmt utrymme och dra kanalerna rakt upp på kallvinda och förlägga dom där. Jag vet dock inte mer om Pingvinen än vad som står på hemsidorna, fick tips om det av en ventilationsfirma.
Jag valde HERU för att anslutningarna passade bättre för vårt hus. Ett plus för HERU är också att man har riktiga påsfilter, pingvinen har samma filterklass EU7 men av typ kassettfilter som har lite tätare intervall för byten.
Pingvinen har inbyggt elvärmebatteri vilket förenklar, i HERU får man sätta eftervärme i kanalen efter aggregatet. Bor man söderöver kan man kanske klara sig utan eftervärme, jag tycker dock att 12-13 grader är lite för kall tilluft, vill helst ha minst 20 när det är kallt ute, gärna 22...

Greger:
Menar du att du har bara 12-13 grader på tilluften som kommer in i huset? ??? Eller vad menar du? I så fall har du väl inte 80% verkningsgrad. För egen del har jag 17grader tilluft in i huset när det är 20 grader inne, oavsett utetemperatur.

Greger skrev:
ols:
Min HERU fungerar bara bra, lite problem med rotormotorn i början, remmen slirade, har gått bra nu i vinter. Verkningsgrad på värmeväxlaren runt 80 %, har satt termometrar för att ha koll. Flöde 60 l/s tilluft, 65 l/s frånluft på läge 2, ungefär halva flödena vid läge 1. Tidigare problem med fukt och imma på rutorna är som bortblåsta(!).
Pingvinen är ett alternativ om man vill montera aggregatet på vägg i varmt utrymme och dra kanalerna rakt upp på kallvinda och förlägga dom där. Jag vet dock inte mer om Pingvinen än vad som står på hemsidorna, fick tips om det av en ventilationsfirma.
Jag valde HERU för att anslutningarna passade bättre för vårt hus. Ett plus för HERU är också att man har riktiga påsfilter, pingvinen har samma filterklass EU7 men av typ kassettfilter som har lite tätare intervall för byten.
Pingvinen har inbyggt elvärmebatteri vilket förenklar, i HERU får man sätta eftervärme i kanalen efter aggregatet. Bor man söderöver kan man kanske klara sig utan eftervärme, jag tycker dock att  12-13 grader är lite för kall tilluft, vill helst ha minst 20 när det är kallt ute, gärna 22...

Hej igen Greger.

Vad fick du göra när remmen slirade?
Har själv inte råkat ut för det.

Du Greger, Har du monterat Herun själv??? ???

Menar du att du har bara 12-13 grader på tilluften som kommer in i huset? Eller vad menar du? I så fall har du väl inte 80% verkningsgrad. För egen del har jag 17grader tilluft in i huset när det är 20 grader inne, oavsett utetemperatur.
Ja, vid -30 ute och +22 i frånluften får man teoretiskt att värmeväxlaren värmer uteluften
0.8*(22-(-30))= 41.6 grader. Ngt avrundat +12 grader in. För varje 10 grader högre utetemperatur stiger temp efter VVX med 2 grader. Man får +14 vid -20, +16 vid -10, +18 vid 0 osv.
Eftersom jag har direktverkande el spelar det ingen roll ekonomiskt om jag eftervärmer luften med ett elbatteri i kanalen i stället för med radiatorerna. Får mer dragfri inblåsning.
(Skulle vilja ha din växlare)
Mina problem med rotorn berodde på en felaktig upphängning av rotormotorn, är nu modifierad av Östbergs på alla nya aggregat.

Du Greger, Har du monterat Herun själv
Ja, hela systemet. Gick väl ganska bra efterhand, tidskrävande för en ovan ??? :'( 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.