Har precis köpt en 20-talsvilla med tillhörande uthus som även innehåller ett garage.

Dessvärre är det väldigt fuktigt i garaget och har blivit en hel del svartmögel på gipsväggarna.
Golvet är betong, väggar och tak är gips. Garagedörren är en automatisk historia från 2017.
Ovanför garaget är det ett oisolerat(i tak) loft. Det ligger dock plast på loftgolvet samt ett tjock lager isolering ovanför det.

Garagets enda ventilation är två manuella ventiler rakt upp i loftet där det har skurits upp hål i isoleringen.

Vad bör jag enklast komplettera med för att att minska fukten?

@
Pax-fläkt och bättre tilluft samt kanske även en avfuktare.

Tomture61
bogani bogani skrev:
Har precis köpt en 20-talsvilla med tillhörande uthus som även innehåller ett garage.

Dessvärre är det väldigt fuktigt i garaget och har blivit en hel del svartmögel på gipsväggarna.
Golvet är betong, väggar och tak är gips. Garagedörren är en automatisk historia från 2017.
Ovanför garaget är det ett oisolerat(i tak) loft. Det ligger dock plast på loftgolvet samt ett tjock lager isolering ovanför det.

Garagets enda ventilation är två manuella ventiler rakt upp i loftet där det har skurits upp hål i isoleringen.

Vad bör jag enklast komplettera med för att att minska fukten?
Värmer du garaget Höst , Vinter , Vår ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Värmer du garaget Höst , Vinter , Vår ?
Finns ingen uppvärmning alls i garaget för tillfället.

Köpte precis huset som sagt så har ingen aning om hur kallt det blir där inne under vintern.

Utan något som alstrar eller tillför värme så lär temperaturen i garaget anta samma temp. som ute.

Tomture61
bogani bogani skrev:
Finns ingen uppvärmning alls i garaget för tillfället.

Köpte precis huset som sagt så har ingen aning om hur kallt det blir där inne under vintern.
För att få bukt med fukt i byggnader så bör ventilation finnas , en inluft (så lågt det är möjligt)
En utluft (så högt som möjligt)
Ventilationen kan vara självdrag , funkar enbart när det är varmare i byggnaden än utanför .

Hjälper ej ventilation så är värme nästa åtgärd .

Hjälper ej ventilation - värme så krävs en luftavfuktare .

En byggnad som är kallställd den kalla årstiden bör ej vara isolerad eller plastad .

Jag har ett 30m2 garage där jag satt inluft nertill och diagonalt upptill i andra änden en Fresh Intellivent fläkt. Det funkar otroligt bra har alltid varit ett bra klimat i garaget de fyra åren som det stått färdigt. Blir det för fuktigt sätter fläkten igång och har den inte känt av fukt på 24h eller liknande sätter den igång ändå en timme för att vädra.
Håller 8-10 grader på vintern.

MVH
Daggen

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.