806 läst ·
24 svar
806 läst
24 svar
Ventilationsslang som rökrör?
Inte min, min kompis, i ett parallellt universum.A ajn82 skrev:
Mycket möjligt, jag kan be vännen testa. Men allt pekar på att det är samma fysiska lagar där som här.M Maledictus skrev:
Ang galvångor. Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?
Men, önskemålet är som sagt flexibelt rör/slang så spiro är kanske inte helt aktuellt ändå.
Nu är det inte bara du som kan använda denna tråd för upplysning utan alla, även de som inte vet vad som gäller gällande brandskyddsregler, bygglovsregler, mm, för dessa är det lämpligt att nämna vad som gäller.cederbusch skrev:
Eftersom jag var tydlig med i min trådstart att detta inte skulle bli en tråd om vad man får och inte får, utan endast vad som är praktiskt möjligt, så tycker jag man kan avhålla sig. Man måste inte ta på sig att utbilda de som inte bett om det som om man antog att folk inte visste saker om de inte uttrycker det. Det finns nog gott om andra trådar där folk faktiskt frågar vad som gäller enligt regler där man kan bidra med sånt.
Jag kände att det var lämpligt att nämna det med anledning av hur och vad du skrev i inlägg 7.
Inlägget var även en liten dold hint om hur man eventuellt kan kringgå bygganmälan.
Prova. Galvfrossa är inte alls kul så du/"din vän" kommer väl känna av det. Men då är pengarna på ett galvat rör redan förbrukade. Gör något ordentligt istället är mitt råd.cederbusch skrev:
Ang galvångor. Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
En kompis hade spirorör från en kamin i nån verkstad han hade. Hände inget speciellt med det förutom lite missfärgning. Det ska nog snudd på börja glöda innan galvet har nån betydelse. Så det beror ju helt på hur man eldar.........
Om nu boden är så otät, varför inte bara elda i kaminen utan någon rökkanal ansluten?cederbusch skrev:
Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?
Eller varför inte bygga om boden så att röken går ut genom ett hål i taket likt en kåta?
Det får man säkert inte så varför föreslår du det, eftersom det verkar viktigt för dig att man bara gör det man får?Demmpa skrev:
"Det krävs inte någon anslutning till rök- eller avgaskanal för gasspisar för matlagning och för andra eldstäder med gasformigt eller flytande bränsle som har en effekt på högst 6 kW. Detta förutsätter att det finns tillräcklig ventilation i utrymmet som kan hantera förbränningsgaserna utan att det ger upphov till ökad brandfara."
Saxat från tidigare länk.
Det krävs inget bygglov/bygganmälan för att göra hål i taket.
Saxat från tidigare länk.
Det krävs inget bygglov/bygganmälan för att göra hål i taket.
Eldar du ur rejält så sker det bara den eldningen sen är det lugnt 😂cederbusch skrev:
Mycket möjligt, jag kan be vännen testa. Men allt pekar på att det är samma fysiska lagar där som här.
Men, önskemålet är som sagt flexibelt rör/slang så spiro är kanske inte helt aktuellt ändå.
Klicka här för att svara