cederbusch cederbusch skrev:
Men inte i detta parallella universum som det handlar om. Alltid måste ngn komma med lagboken...
I detta "parallella universum" kanske aluminium har en högre smälttemperatur också? Och därför fungerar alldeles utmärkt? Eller galvångor kanske inte är onyttigt där heller?

A ajn82 skrev:
Praktiskt har du ju fått svar också, galvade rör kommer släppa ifrån sig gifter, rör kommer falla sönder över tid, troligen brinner din bod ner som ett resultat.

Att reglerna ser ut som de gör har ju sin grund i praktisk erfarenhet av vad som fungerar
Inte min, min kompis, i ett parallellt universum.

M Maledictus skrev:
I detta "parallella universum" kanske aluminium har en högre smälttemperatur också? Och därför fungerar alldeles utmärkt? Eller galvångor kanske inte är onyttigt där heller?
Mycket möjligt, jag kan be vännen testa. Men allt pekar på att det är samma fysiska lagar där som här.

Ang galvångor. Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?

Men, önskemålet är som sagt flexibelt rör/slang så spiro är kanske inte helt aktuellt ändå.

Eftersom jag var tydlig med i min trådstart att detta inte skulle bli en tråd om vad man får och inte får, utan endast vad som är praktiskt möjligt, så tycker jag man kan avhålla sig. Man måste inte ta på sig att utbilda de som inte bett om det som om man antog att folk inte visste saker om de inte uttrycker det. Det finns nog gott om andra trådar där folk faktiskt frågar vad som gäller enligt regler där man kan bidra med sånt.
Nu är det inte bara du som kan använda denna tråd för upplysning utan alla, även de som inte vet vad som gäller gällande brandskyddsregler, bygglovsregler, mm, för dessa är det lämpligt att nämna vad som gäller.

Jag kände att det var lämpligt att nämna det med anledning av hur och vad du skrev i inlägg 7.

Inlägget var även en liten dold hint om hur man eventuellt kan kringgå bygganmälan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ang galvångor. Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?
Prova. Galvfrossa är inte alls kul så du/"din vän" kommer väl känna av det. Men då är pengarna på ett galvat rör redan förbrukade. Gör något ordentligt istället är mitt råd.

En kompis hade spirorör från en kamin i nån verkstad han hade. Hände inget speciellt med det förutom lite missfärgning. Det ska nog snudd på börja glöda innan galvet har nån betydelse. Så det beror ju helt på hur man eldar.........

Som nämnts är det ingen tät konstruktion som det handlar om, det är nog med nöd och näppe värmen stannar kvar där inne för en dusch. Så frågan är hur relevant det är med de där ångorna? Man drar igång en brasa, stänger dörren. Går in och duschar i 3-5 min, går ut. Luften kommer röra sig mkt fritt där inne. Det är nog bara ren strålningsvärme som man kommer känna av. Hur förgiftad kan man bli under de förutsättningarna?
Om nu boden är så otät, varför inte bara elda i kaminen utan någon rökkanal ansluten?

Eller varför inte bygga om boden så att röken går ut genom ett hål i taket likt en kåta?

Demmpa Demmpa skrev:
Om nu boden är så otät, varför inte bara elda i kaminen utan någon rökkanal ansluten?

Eller varför inte bygga om boden så att röken går ut genom ett hål i taket likt en kåta?
Det får man säkert inte så varför föreslår du det, eftersom det verkar viktigt för dig att man bara gör det man får?

"Det krävs inte någon anslutning till rök- eller avgaskanal för gasspisar för matlagning och för andra eldstäder med gasformigt eller flytande bränsle som har en effekt på högst 6 kW. Detta förutsätter att det finns tillräcklig ventilation i utrymmet som kan hantera förbränningsgaserna utan att det ger upphov till ökad brandfara."
Saxat från tidigare länk.

Det krävs inget bygglov/bygganmälan för att göra hål i taket.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mycket möjligt, jag kan be vännen testa. Men allt pekar på att det är samma fysiska lagar där som här.

Men, önskemålet är som sagt flexibelt rör/slang så spiro är kanske inte helt aktuellt ändå.
Eldar du ur rejält så sker det bara den eldningen sen är det lugnt 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.