Jag frågar åt en vän, i ett parallellt universum där regler inte finns. Så det behöver inte kommenteras. Istället undrar jag över den praktiska möjligheten. Låt säga att sagda vän har en liten bod, oisolerad och inte på nått sätt tät, som hen vill tillfälligt värma upp för att ta en dusch, och funderar på om det skulle vara praktiskt möjligt att använda ventilationsslang i aluminium för att leda ut rökgaserna genom väggen. Skulle slangen klara av det? Det skulle då vara en rätt kort brasa, enbart för att värma upp boden lite och kanske värma vatten på. Hen vill ha en temporär lösning över vintern och vill komma billigt undan. :)

NEJ! Kanalen är alldeles för tunn.

Det finns insatsrör/skorstensrör/flexrör för skorsten som är nästan lika flexibla som flexibla ventkanaler.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det håller nog för några få brasor, men sen blir alut försvagat och börjar gå sönder.

Leta upp något beggat skorstensrör eller rostfri rörstump på marketplace eller liknande istället

Demmpa Demmpa skrev:
NEJ! Kanalen är alldeles för tunn.

Det finns insatsrör/skorstensrör/flexrör för skorsten som är nästan lika flexibla som flexibla ventkanaler.
Ja jo, såklart saker FINNS, det förstår hen också. Men nu var ju inte dilemmat om saker finns, utan att komma billigt undan. Insatsrör till skorsten för dryga 500-hundringen per meter är inte särskilt billigt i sammanhanget.

Jag har använt spirorör, det fungerar. Men skulle starkt avråda från Alu och skulle jag använda slang så skulle jag titta på riktig skorstensslang i rf som är dubbelväggig.
Var noga med genomföringen om det är trä runtomkring, trä kan antändas vid rätt låga temperaturer om det blir tillräckligt torrt!

Är inte Spiro galvade så de ger ifrån sig massa nyttigheter när de blir varma?

L LantbrukarN skrev:
Det håller nog för några få brasor, men sen blir alut försvagat och börjar gå sönder.

Leta upp något beggat skorstensrör eller rostfri rörstump på marketplace eller liknande istället
Anledningen till frågan är att det vore önskvärt att ha något böjligt för enkel genomföring i vägg, och det verkar vara skralt med sånt på marknaden inom rimligt avstånd.

För att förtydliga kanske: hen står och väger mellan att lägga 1500 kr på en dieselvärmare från Kina, nästan plug and play, eller använda befintlig liten vedkamin och lägga några hundra på nån rörlösning. Detta är en högst tillfällig lösning och får inte kosta många slantar alls.

L LantbrukarN skrev:
Jo, man bör nog elda bort galven utomhus innan man monterar spirorören som tillfällig skorsten.

kolla efter kaminrör på temu eller så, de är nog bättre än ett alurör, men som en sa tidigare, va noga med avstånd till brännbara material

L LantbrukarN skrev:
Jo och det är nog egentligen bara relevant nån dm isch från kaminen, jag använda i ärlighetens namn rf spiro som rökrör och galvad spiro som ytterhölje.. isolering/vermikulit emellan!

Vid annat tillfälle byggde jag en eldstad för att värma badtunna (ibc-tank.. redneck style) mha galvad spiro, grövre rör, och med kopparslinga genom skorstensdelen. Första eldningen försvann gummipackningar och galvet.
Efter ett par år och ändå rätt många bad så gav kaminen upp till slut. Sprio är rätt tunnt material och när det börja försvagas så håller det inte länge sen, så man ska inte hålla på med rödglödgad spiro, det är en förbrukningsvara och utomhus only!

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det kommer att installeras (om än tillfälligt) ett rökrör/rökkanal så blir det bygganmälan på det,
[länk]

Å när rökröret demonteras så kan det behövas en ny bygganmälan.
Men inte i detta parallella universum som det handlar om. Alltid måste ngn komma med lagboken...

• Gilla
Hampusca och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Är väl knappast fel att någon upplyser om vad som gäller? Om man sedan inte vill följa det är en annan sak. Detta är ett allmänt forum med information som alla ska kunna dra nytta av, inte en personlig kundtjänst för din vän.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är väl knappast fel att någon upplyser om vad som gäller? Om man sedan inte vill följa det är en annan sak. Detta är ett allmänt forum med information som alla ska kunna dra nytta av, inte en personlig kundtjänst för din vän.
Eftersom jag var tydlig med i min trådstart att detta inte skulle bli en tråd om vad man får och inte får, utan endast vad som är praktiskt möjligt, så tycker jag man kan avhålla sig. Man måste inte ta på sig att utbilda de som inte bett om det som om man antog att folk inte visste saker om de inte uttrycker det. Det finns nog gott om andra trådar där folk faktiskt frågar vad som gäller enligt regler där man kan bidra med sånt.

Praktiskt har du ju fått svar också, galvade rör kommer släppa ifrån sig gifter, rör kommer falla sönder över tid, troligen brinner din bod ner som ett resultat.

Att reglerna ser ut som de gör har ju sin grund i praktisk erfarenhet av vad som fungerar

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.