Hej! Hur är bästa tillvägagångssätt att dra rör i skåpet enligt nedan? Ventilationsrör upp från fläkten, men hur ska det fästas och vad ska det fästas med för att komma ut ur hålet? Hålband i taket med ett rör från hålet, samt 90 rör ner till fläkten? Samt slutligen, vad ska jag sätta på utsidan av hålet? Enormt tacksam för all hjälp och idéer för smidigast och bäst lösning.

Tusen tack på förhand och ha en trevlig lördag.

• Ventilationsrör i metall med böjning, monterat i taket på ett vitt skåp. Svart adapter och elkablar synliga på hyllan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter köksfläkten i det aktuella skåpet eller höger om skåpet?

Slang från spisfläkt upp till spiro.
Upphängning av spirorör kan man antingen ha svep eller hålband.
Hur mycket ax kanal kommer vara synlig utanför skåp ?

Demmpa Demmpa skrev:
Sitter köksfläkten i det aktuella skåpet eller höger om skåpet?
Tycker jag skymtar en spisfläkt i nedre delen av bilden

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Slang från spisfläkt upp till spiro.
Upphängning av spirorör kan man antingen ha svep eller hålband.
Hur mycket ax kanal kommer vara synlig utanför skåp ?
Helst inte så mycket kanal alls utanför skåpet. Räcker det med en frånluftsdon på utsidan i slutet av spiroröret?

Hade det varit möjligt att sätta en stos vid hålet, spirorör som fästs med hålband eller liknande, 90 böj för att komma i fas med fläkten och en slang rakt upp?

Nu tror jag att jag fattar/förstår vilka förutsättningar du har och vad du vill göra.

Du bor alltså i en bostadsrättslägenhet där du inte får ansluta köksfläkten till imkanalen/spiroröret som kommer ner genom taket å går ut genom skåpsväggen.

Så du vill alltså dra en slang/rör från köksfläkten ut genom hålet i skåpsväggen bredvid befintliga imkanal.

Jag hade dragit en aluminiumflexslang från köksfläkten upp till hålet samt monterat en stos/fästram från skåpets utsida som flexslangen ansluts till.

Metallstos för anslutning av aluminiumflexslang vid installation av köksfläkt i bostadsrätt, visar rund, metallisk fästram.
Skapa konto

Metallstos för anslutning av flexslang till köksfläkt, med gummitätning.
Skapa konto

Aluminiumflexslang för köksfläktinstallation ligger på vit bakgrund, flexibel och cylinderformad, används för ventilation i kök.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Nu tror jag att jag fattar/förstår vilka förutsättningar du har och vad du vill göra.

Du bor alltså i en bostadsrättslägenhet där du inte får ansluta köksfläkten till imkanalen/spiroröret som kommer ner genom taket å går ut genom skåpsväggen.

Så du vill alltså dra en slang/rör från köksfläkten ut genom hålet i skåpsväggen bredvid befintliga imkanal.

Jag hade dragit en aluminiumflexslang från köksfläkten upp till hålet samt monterat en stos/fästram från skåpets utsida som flexslangen ansluts till.

[bild]
[bild]

[bild]
Helt korrekt, kasst av mig att inte förklara förutsättningarna.

Då tänker vi liknande. Men behöver inte röret stabiliseras upp med spiro eller liknande? Eller är det bara att dra, böja och montera på stos? Känns som att vinklarna inte blir räta (om det är viktigt).
Vad bör jag sätta i änden utanför skåpet? Ventilationsgaller?

På imkanalen så ska det sitta ett frånluftsdon som bostadsrättsföreningen rekommenderar/godkänt.
Egentligen ska föreningen godkänna att du ändrar imkanalen eftersom den ingår i deras ansvarsområde.

Vad du sätter för don/galler på kanalen från köksfläkten är upp till dig förutom att det inte får blåsa rakt in i imkanalen.

En utdragbar aluminiumflexslang är relativt styv och håller formen rätt bra.
Man kan tex montera ett kanalstöd mot sköpsryggen som man sedan spänner flexslangen mot.
Kanalstöd i vitt för montering på skåpsryggen, designat att hålla en utdragbar aluminiumflexslang i rätt position.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På imkanalen så ska det sitta ett frånluftsdon som bostadsrättsföreningen rekommenderar/godkänt.
Egentligen ska föreningen godkänna att du ändrar imkanalen eftersom den ingår i deras ansvarsområde.

Vad du sätter för don/galler på kanalen från köksfläkten är upp till dig förutom att det inte får blåsa rakt in i imkanalen.

En utdragbar aluminiumflexslang är relativt styv och håller formen rätt bra.
Man kan tex montera ett kanalstöd mot sköpsryggen som man sedan spänner flexslangen mot.
[bild]
Tack för svar. Vad gäller imkanalen sitter det ett frånluftsdon.

Om jag förstått det rätt; stos från utsidan av skåpet och på insidan ett kanalstöd där aluminiumslangen fästs?
Jag har tänkt att sätta något på kanalen till fläkten, men vad är att föredra? Ett vanligt galler känns enkelt men vet ej om det är att föredra jämfört något annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.