Har börjat riva en vägg för att montera ett nytt kök i vårat hus.
Men jag upptäckte 2 st vent rör som kommer upp från källaren från duschen och ett från en förberedd bastu. Detta kommer senare bli ett ända stort rum.

Kan jag bara ta bort dom genom att kapa dom uppe och nere och sen vid tak byte så tar man bort huven på taket och även biten på vinden?
Finns ett ventilationshål i bastun som går ut genom grunden, går det inte sätta en fläkt där om rummet ska användas senare för dusch eller bastu?

• Två synliga ventilationsrör i ett halvrivet väggutrymme under en renovering, med byggdamm och träbitar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en dörröppning i ett rum med blå träpanelvägg och vit taklist, visar två vertikala ventrör nära taket.
    Skapa konto
  • Vägg med träpanel i hörn av rum, vit rund ventilationsöppning nära taket.
    Skapa konto
  • Ventilationsöppning i trävägg vid taket, del av ett projekt för att montera nytt kök och hantera ventilation från bastu och dusch i källare.
    Skapa konto
S
Nej, på sikt med ökade energipriser så vill du ha kvar dessa rör för att installera FTX.

Kapa dem inte.

Men OM du ändå kapar dem så behöver rummen ventilation, både tilluft och frånluft. I en källare är de svårt att få båda med ventiler i väggen enligt min uppfattning

S SvanteC skrev:
Nej, på sikt med ökade energipriser så vill du ha kvar dessa rör för att installera FTX.

Kapa dem inte.

Men OM du ändå kapar dem så behöver rummen ventilation, både tilluft och frånluft. I en källare är de svårt att få båda med ventiler i väggen enligt min uppfattning
Vi har bergvärme så det känns inte aktuellt med ett FTX aggregat.

BirgitS
H Henkebenke1 skrev:
Vi har bergvärme så det känns inte aktuellt med ett FTX aggregat.
Bergvärme har man för uppvärmningen men FTX har man för att få bra ventilation av huset utan att det kostar lika mycket i uppvärmningskostnad som bara frånluftsfläktar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.