Börjar hamna i fas med att skicka in bygglovsansökan, saknas en ventilationsritning som jag antar behöver bifogas bygglovet alt senast finnas tillhands vid tekniskt samråd.
Vi gjorde en sista-minuten-ändring från 67kvm till 80kvm BYA (72 BOA). Innan dess hann jag införskaffa ett FTX-aggregat (PAX EOS 100H) med kapacitet friblåsning 60 m3/h (16l/s) till/frånluft eller 80 m3/h (22l/s) enbart frånluft. Köpte denna på kampanj och det är fortfarande öppet köp kvar, vill helst inte återlämna för att köpa en svindyr FTX. Ventilationskravet är 72x0.35=25.2 l/s (90 m3/h).
Är det 16l/s tilluft och 16l/s frånluft? Med andra ord en luftomsättning på 32l/s??
Hur mycket nedgår den friblåsande kapaciteten (på ett ungefär) i och med dragningarna enl ventilationsritning?
Kommer jag få nedslag på tekniskt samråd? OVK?
Vad kan jag i så fall göra (förutom att köpa kraftigare FTX?)
Konstruktiva förslag mottages tacksamt!
Vi gjorde en sista-minuten-ändring från 67kvm till 80kvm BYA (72 BOA). Innan dess hann jag införskaffa ett FTX-aggregat (PAX EOS 100H) med kapacitet friblåsning 60 m3/h (16l/s) till/frånluft eller 80 m3/h (22l/s) enbart frånluft. Köpte denna på kampanj och det är fortfarande öppet köp kvar, vill helst inte återlämna för att köpa en svindyr FTX. Ventilationskravet är 72x0.35=25.2 l/s (90 m3/h).
Är det 16l/s tilluft och 16l/s frånluft? Med andra ord en luftomsättning på 32l/s??
Hur mycket nedgår den friblåsande kapaciteten (på ett ungefär) i och med dragningarna enl ventilationsritning?
Kommer jag få nedslag på tekniskt samråd? OVK?
Vad kan jag i så fall göra (förutom att köpa kraftigare FTX?)
Konstruktiva förslag mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Fritidshus behöver inte någon avancerad ventilation, det räcker nog med inritade friskluftsventiler och en paxfläkt i badrummet. Sedan när du fått lovet kan du väl sätta in en mer avancerad lösning om du vill. 16l/s räcker inte till 80 m2, Mimimum oavsett boa är 20 l/s om jag kommer ihåg rätt.
Hej.
Du vill inte ha 28l/s i badrummet, det kommer att låta som att du har stängt in en liten tornado där inne.
Det är också en dålig idé att blåsa in ouppvärmd luft i sovrummen med en fläkt, det kommer att bli ruggigt den kalla årstiden.
Har själv inte godkänt liknande lösningar som är uppenbart odugliga att leva med även om luftväxlingen tekniskt sett är ok.
Det enklaste och billigaste vore att använda en sån kanalfläkt med styrning du tänkt dig och ha ett don på 15l/s i badet, en vid entré/köket på 10 och en i klädkammaren på 4 ungefär (bara för att det inte ska bli unket där inne) så har du luftväxling för boytan med marginal. Så sätter du spaltventiler eller (väggventiler om du redan fixat fönster utan) i sovrummen och vardagsrumsdelen.
Du vill inte ha 28l/s i badrummet, det kommer att låta som att du har stängt in en liten tornado där inne.
Det är också en dålig idé att blåsa in ouppvärmd luft i sovrummen med en fläkt, det kommer att bli ruggigt den kalla årstiden.
Har själv inte godkänt liknande lösningar som är uppenbart odugliga att leva med även om luftväxlingen tekniskt sett är ok.
Det enklaste och billigaste vore att använda en sån kanalfläkt med styrning du tänkt dig och ha ett don på 15l/s i badet, en vid entré/köket på 10 och en i klädkammaren på 4 ungefär (bara för att det inte ska bli unket där inne) så har du luftväxling för boytan med marginal. Så sätter du spaltventiler eller (väggventiler om du redan fixat fönster utan) i sovrummen och vardagsrumsdelen.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Hej För mycket fel just nu i lösningen, lämna in en lösning på frånluft i bad, kök, kapprum om 10l/s vardera och väggventiler för tilluft i rum, vrum. Med en frånluftsfläkt för avluft till tak eller vägg.
Kravet på värmeåtervinning har du ju genom lvp.
Planera o ändra senare lösningen till den du vill, PAX aggregatet kan gå till tippen eller blocket är alldeles för klen
Planera o ändra senare lösningen till den du vill, PAX aggregatet kan gå till tippen eller blocket är alldeles för klen
Hej och tack för din åsikt!V vinylskiva skrev:Hej.
Testade att stänga igen alla frånluftsdon utom 1 i mitt nuvarande hus och ställde FTXen på 32l/s. Lätt sugande ljud men inte riktigt en mindre tornado.
Hej och tack för din åsikt!V vinylskiva skrev:Hej.
Testade att stänga igen alla frånluftsdon utom 1 i mitt nuvarande hus och ställde FTXen på 32l/s. Lätt sugande ljud men inte riktigt en mindre tornado. Sen är det förstås fördelaktigt med frånluft i köket när man lagar mat men det löser den takmonterade köksfläkten tänker jag.
Fördelen med FTX är ju att det är uppvärmd luft, till skillnad från spalt/väggventiler. I aggregatet sitter även 300w värmare som hjälper till att hålla inkommande luft varm. Värmeåtervinningen minskar sannolikt med ökande flöden dock.
Tack för din åsikt! Men kan du utveckla vad som är för mycket fel i lösningen?H håbbe1961 skrev:Hej För mycket fel just nu i lösningen, lämna in en lösning på frånluft i bad, kök, kapprum om 10l/s vardera och väggventiler för tilluft i rum, vrum. Med en frånluftsfläkt för avluft till tak eller vägg.
PAX aggregatet kan jag lämna tillbaka med öppet köp men vill veta vad som inte är hållbart först. Kapaciteten ökar med kanalfläktarna.
Inget krav på värmeåtervinning i fritidshus, inte ens i villor men då är energikraven svåra att nå utan återvinning. Vill helst ha FTX pga: Filtrerad uteluft, inget kallras, styrt undertryck, minskade driftkostnader.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktarna"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Förstår tanken, men det är inte alls säkert att du har den luftmängden ute på donet för att du ställer in aggregatet på den mängden. Men visst har du tillräckligt grova kanaler och don får du ner ljudproblemet, men du får ett jämnare och bättre klimat om du sprider ut det på fler don.Jannn skrev:
Hej och tack för din åsikt!
Testade att stänga igen alla frånluftsdon utom 1 i mitt nuvarande hus och ställde FTXen på 32l/s. Lätt sugande ljud men inte riktigt en mindre tornado.
Hej och tack för din åsikt!
Testade att stänga igen alla frånluftsdon utom 1 i mitt nuvarande hus och ställde FTXen på 32l/s. Lätt sugande ljud men inte riktigt en mindre tornado. Sen är det förstås fördelaktigt med frånluft i köket när man lagar mat men det löser den takmonterade köksfläkten tänker jag.
Fördelen med FTX är ju att det är uppvärmd luft, till skillnad från spalt/väggventiler. I aggregatet sitter även 300w värmare som hjälper till att hålla inkommande luft varm. Värmeåtervinningen minskar sannolikt med ökande flöden dock.
Poängen med att sätta ett i köket är inte främst för os utan mer att det är ett litet hus och det är där det får hamna om man ska kunna ha fler don.
En till nackdel med att ha all frånluft i badrummet är att du kanske vill ha dörren dit stängd ibland och då har du bromsat att luftväxling från resten av huset, ska du ha 25l/s genom en stängd dörr får du rätt stora spalter runt den.
Och ska du använda delar av den lilla ftx du köpte, så var den specad för 16l/s på labb bänken och kanske realistiskt med lite motstånd från kanaldragningar och don en 10-12l i verkligheten. Nu forcerar du det tredubbla genom den så blir inte verkningsgraden på värmen så fantastisk ändå, ska du plocka bort dom fläktarna som sitter i den? Får du styrningen till värmaren att fungera då? Ska dom gamla fläktarna sitta kvar och bromsa dom starkare kanalfläktarna tills dom svagare brinner upp av otilltänkt verksamhet.
Rena gissningar från min sida om hur det kan utspela sig då det är lite en lite okonventionell idé men tanken baseras i erfarenhet av mycket bra och dålig ventilation
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenfilter Fritidshus
Vatten & Avlopp -
Pris totalrenovering av 60kvm fritidshus
Fritidshus -
FTX eller mekanisk frånluft i nybyggt fritidshus?
Ventilation -
Vilket monteringslim är bäst till panelskivan på toan i fritidshuset?
Badrum -
Låna till fritidshus som utlandsboende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.