Hej!
Behöver hjälp med vattenfilter till mitt fritidshus, någon som kan rekommendera någon bra i Örebro?
Huset håller på att byggas nu och ska vara färdigt i April.

Jag borrade brunn i Juli och det jag märkt är att det luktar ruttet ägg, har inte tagit något vattenprov än
då jag inte kan vara på plats att spola dagligen.

Någon som vet hur mycket man måste spola innan man kan ta vattenprovet?

Kan även tilläga att grannen hundra meter bort från mig borrade ett halvår före mig och han har lite Arsenik i vattnet,
är det det troligt att det även finns i min brunn?
Lars

Om det är samma vattenförande bergarter så finns det en risk för arsenik, ja.

Arsenik kan minskas genom att filtreras i filter med hög andel av 3-värd järn (läs rost) - så gör man i fattiga länder som bangladesh med järnhaltig rödsand, lägga i en massa rostig spik och annat man får tag på i hemmabyggen med mycket korroderad och oxiderad järn i sig - och de gör det för att överleva, inte för att optimera sin hälsa.... Vi i västvärlden kan köpa fina produkter som gör samma sak för en packe med tusenlappar, med CE-märke och allt.

Men vänta tills du har ditt vattenprov gjort så att du ser att det finns ett behov först..

Ruttna ägg-doft är ganska vanligt i samband ed djuphålsbrunnvatten, det beror på att det är dåligt med syre djupt ned i hålet, sulfater finns i vattnet och det finns någon form av energi i form av kolväten som bakterier kan använda sig av, ofta av inläckande ytvatten (med humusämnen etc.) för att foderröret inte är tätt nog när det går ner i berget, för att oxidera kolvätena så norpar den syre ur sulfaterna och svavelväte bildas.

Saken är att det behövs väldigt lite svavelväte för att det skall kännas mycket, så det behöver inte läcka ned mycket kolväte-föda ner i hålet förrän det börja lukta ruttna ägg.

Svavelväte tar man bort genom att vattnet luftas med luft med mycket syre, i många fall kan användning av hydrofor räcka istället för att använda hydropress, då i hydrofor så har vattnet en gränsskikt mot luft som syresätter vattnet sakta och då omvandlas svavelväte tillbaka till sulfater igen
.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.