A Anter1 skrev:
Tack! Så sammanfattningsvis finns kanske ingen bättre lösning vad gäller antalet 90 graders-svängar, men isolering och placering av rensluckor bör ses över?
Fattar jag rätt att det blev 5 st 90-gradare i stället för 4 st plus 2 st 45-gradare?
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fattar jag rätt att det blev 5 st 90-gradare i stället för 4 st plus 2 st 45-gradare?
Nja, sorry, är okunnig inom detta, men såhär:

- En 90 böj i fläktkåpan in i väggen,
- en horisontell 90 böj på andra sidan väggen
- sedan 2 st 90 gradare i vinkel mot varandra (vertikal riktning upp i taket och sedan horisontell sväng)
- och sist en 90 böj rakt upp till taket/motorn.

Så totalt 5 (om man räknar den i själva fläktkåpan).

Tanken först var tre 90 + två 45 böjar.

Men jag sade initialt att om det är bättre så drar vi om kanalen rakt upp i taket ovan (en helt ny kanal som får passera genom en garderob då) även om det blir en extra kostnad. Men fick höra att det går bra att ha alla dessa svängar… Men känner mig tveksam nu.
 
2x45 eller 90 i rimliga lufthastigheter kanske inte gör stor skillnad men 5 böjar är i sig en del och då är viktigt att fläkten är dimensionerad för det.
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
A Anter1 skrev:
Nja, sorry, är okunnig inom detta, men såhär:

- En 90 böj i fläktkåpan in i väggen,
- en horisontell 90 böj på andra sidan väggen
- sedan 2 st 90 gradare i vinkel mot varandra (vertikal riktning upp i taket och sedan horisontell sväng)
- och sist en 90 böj rakt upp till taket/motorn.

Så totalt 5 (om man räknar den i själva fläktkåpan).

Tanken först var tre 90 + två 45 böjar.

Men jag sade initialt att om det är bättre så drar vi om kanalen rakt upp i taket ovan (en helt ny kanal som får passera genom en garderob då) även om det blir en extra kostnad. Men fick höra att det går bra att ha alla dessa svängar… Men känner mig tveksam nu.
Då är det en extra 90-gradare i princip. Borde vara hanterbart.
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Då är det en extra 90-gradare i princip. Borde vara hanterbar
K Kane skrev:
Då är det en extra 90-gradare i princip. Borde vara hanterbart.
Men kommer flödet vara så pass påverkat av dessa böjar att det märks? Dåligt drag/matos/oljud etc?
 
A Anter1 skrev:
Kanalen är 160 mm bred
Denna motor tänkte vi: [länk]
Nej den räcker inte alls! Bäst är att gå upp i diameter på röret om möjligt!
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej den räcker inte alls! Bäst är att gå upp i diameter på röret om möjligt!
Tyvärr är det ju det befintliga röret som kopplats på så går ej.

Men är ju i sådana fall helt galet att den ventilationstekniker som vårt byggföretag anlitat (som utger sig för att vara certifierad, erfaren och gör OVK besiktningar mm mm enligt hemsidan) menar att han inte alls är orolig för flödet med dessa böjar/denna konstruktion!!
 
A Anter1 skrev:
Tyvärr är det ju det befintliga röret som kopplats på så går ej.

Men är ju i sådana fall helt galet att den ventilationstekniker som vårt byggföretag anlitat (som utger sig för att vara certifierad, erfaren och gör OVK besiktningar mm mm enligt hemsidan) menar att han inte alls är orolig för flödet med dessa böjar/denna konstruktion!!
Ja kanske det men vilket flöde ska du ha? Jag räknade på 25l/s men vet inte var jag fick det ifrån :)
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja kanske det men vilket flöde ska du ha? Jag räknade på 25l/s men vet inte var jag fick det ifrån :)
Max luftflöde på takmotorn är: 255 l/s (918 m³/h) enligt beskrivningen!
 
För brandisoleringen så tror jag faktiskt att gips duger. Men då skall det vara runt hela röret. Det ser ut att ligga väldigt nära någon trädetalj på bilden.

Det skall kunna vara en fullt utvecklad brand i köket, med blåslampa genom röret (fläkten ger bra drag), tills brandkåren kommer och släcker inom 15 minuter. Utan att branden sprider ut ur köket, via ventilationen.
 
  • Gilla
Anter1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För brandisoleringen så tror jag faktiskt att gips duger. Men då skall det vara runt hela röret. Det ser ut att ligga väldigt nära någon trädetalj på bilden.

Det skall kunna vara en fullt utvecklad brand i köket, med blåslampa genom röret (fläkten ger bra drag), tills brandkåren kommer och släcker inom 15 minuter. Utan att branden sprider ut ur köket, via ventilationen.
såg också den där träbalken nu när jag var nere och tittade, ligger nästan helt intill. Det får de lösa! Tack!
 
A Anter1 skrev:
Max luftflöde på takmotorn är: 255 l/s (918 m³/h) enligt beskrivningen!
Jo men vad behöver ni i kanalerna? Normalt ventilerar man en bostad med 0,35 l/s m2. Så från ett hus på 100 kvm vill man ha 35l/s.

Max flöde på en fläkt är friblåsande (utan tryckfall) och säger inte så mycket
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jo men vad behöver ni i kanalerna? Normalt ventilerar man en bostad med 0,35 l/s m2. Så från ett hus på 100 kvm vill man ha 35l/s.

Max flöde på en fläkt är friblåsande (utan tryckfall) och säger inte så mycket
Ok, detta är verkligen utanför mitt kunskapsområde, så har tyvärr ingen aning om vad vi behöver. Är alltså en köksfläkt ovan spisen (induktionshäll). Hur räknar jag på detta? Kökets volym eller hela huset?

Vilken prestanda bör takmotorn ha får att klara detta?
 
Redigerat:
A Anter1 skrev:
Ok, detta är verkligen utanför mitt kunskapsområde, så har tyvärr ingen aning om vad vi behöver. Är alltså en köksfläkt ovan spisen (induktionshäll). Hur räknar jag på detta? Kökets volym eller hela huset?

Enligt info för själva fläktkåpan i köket är det 900m3/h? Men säger mig inte så mkt 😅
Har ni andra fläktar för bara ventilation av huset`? Om så brukar man dimmensionera flödet från fläktkåpan utifrån den värmelast som finns under den. Har ni en vanligt spis med fyra plattor eller nått värre`?

900 m3/h är riktigt mycket luft typ restaurang. Men det kan vara ett maxvärde som man inte bör överskrida i kåpan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.