1 109 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Ventilationskanal från köksfläkt till takmotor, är det korrekt utfört?
Nja, sorry, är okunnig inom detta, men såhär:K Kane skrev:
- En 90 böj i fläktkåpan in i väggen,
- en horisontell 90 böj på andra sidan väggen
- sedan 2 st 90 gradare i vinkel mot varandra (vertikal riktning upp i taket och sedan horisontell sväng)
- och sist en 90 böj rakt upp till taket/motorn.
Så totalt 5 (om man räknar den i själva fläktkåpan).
Tanken först var tre 90 + två 45 böjar.
Men jag sade initialt att om det är bättre så drar vi om kanalen rakt upp i taket ovan (en helt ny kanal som får passera genom en garderob då) även om det blir en extra kostnad. Men fick höra att det går bra att ha alla dessa svängar… Men känner mig tveksam nu.
Kanalen är 160 mm bredUlltand skrev:
Denna motor tänkte vi: https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tkc-400c-ec-svart
Då är det en extra 90-gradare i princip. Borde vara hanterbart.A Anter1 skrev:Nja, sorry, är okunnig inom detta, men såhär:
- En 90 böj i fläktkåpan in i väggen,
- en horisontell 90 böj på andra sidan väggen
- sedan 2 st 90 gradare i vinkel mot varandra (vertikal riktning upp i taket och sedan horisontell sväng)
- och sist en 90 böj rakt upp till taket/motorn.
Så totalt 5 (om man räknar den i själva fläktkåpan).
Tanken först var tre 90 + två 45 böjar.
Men jag sade initialt att om det är bättre så drar vi om kanalen rakt upp i taket ovan (en helt ny kanal som får passera genom en garderob då) även om det blir en extra kostnad. Men fick höra att det går bra att ha alla dessa svängar… Men känner mig tveksam nu.
Tyvärr är det ju det befintliga röret som kopplats på så går ej.Ulltand skrev:
Men är ju i sådana fall helt galet att den ventilationstekniker som vårt byggföretag anlitat (som utger sig för att vara certifierad, erfaren och gör OVK besiktningar mm mm enligt hemsidan) menar att han inte alls är orolig för flödet med dessa böjar/denna konstruktion!!
Ja kanske det men vilket flöde ska du ha? Jag räknade på 25l/s men vet inte var jag fick det ifrånA Anter1 skrev:Tyvärr är det ju det befintliga röret som kopplats på så går ej.
Men är ju i sådana fall helt galet att den ventilationstekniker som vårt byggföretag anlitat (som utger sig för att vara certifierad, erfaren och gör OVK besiktningar mm mm enligt hemsidan) menar att han inte alls är orolig för flödet med dessa böjar/denna konstruktion!!
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
För brandisoleringen så tror jag faktiskt att gips duger. Men då skall det vara runt hela röret. Det ser ut att ligga väldigt nära någon trädetalj på bilden.
Det skall kunna vara en fullt utvecklad brand i köket, med blåslampa genom röret (fläkten ger bra drag), tills brandkåren kommer och släcker inom 15 minuter. Utan att branden sprider ut ur köket, via ventilationen.
Det skall kunna vara en fullt utvecklad brand i köket, med blåslampa genom röret (fläkten ger bra drag), tills brandkåren kommer och släcker inom 15 minuter. Utan att branden sprider ut ur köket, via ventilationen.
såg också den där träbalken nu när jag var nere och tittade, ligger nästan helt intill. Det får de lösa! Tack!H hempularen skrev:För brandisoleringen så tror jag faktiskt att gips duger. Men då skall det vara runt hela röret. Det ser ut att ligga väldigt nära någon trädetalj på bilden.
Ok, detta är verkligen utanför mitt kunskapsområde, så har tyvärr ingen aning om vad vi behöver. Är alltså en köksfläkt ovan spisen (induktionshäll). Hur räknar jag på detta? Kökets volym eller hela huset?Ulltand skrev:
Vilken prestanda bör takmotorn ha får att klara detta?
Redigerat:
Har ni andra fläktar för bara ventilation av huset`? Om så brukar man dimmensionera flödet från fläktkåpan utifrån den värmelast som finns under den. Har ni en vanligt spis med fyra plattor eller nått värre`?A Anter1 skrev:
900 m3/h är riktigt mycket luft typ restaurang. Men det kan vara ett maxvärde som man inte bör överskrida i kåpan!