Hej! Ska sätta in en fläktkåpa från Fjärås (Ikaros) i köket och på taket kommer vi ha en TKC 400 EC extern takmotor
( https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tkc-400c-ec-svart ).
Bytt plats på fläkten i köket i samband med renovering så har fått dra om kanalen, behövde dras i hallen under ett par takbjälkar som ses på bilderna. Vi hade en tekniker som föreslog 2 st 45 graders svängar i röret på ena sidan där kanalen går upp mot taket och sedan en 90 graders in i väggen till fläktkåpan (som sitter på andra sidan väggen i köket). Kanalen är 160 mm i diameter.
Dock gjorde byggarna inte alls som det var sagt utan satte in enbart 90 graders böjar, vilket gör att det nu totalt finns 5 st 90 gradersböjar upp till motorn.
Spelar detta någon roll? Påverkar det fläktens effekt negativt med fler snäva svängar? Påverkas ljudvolymen?
Har markerat flödesriktningen i en av bilderna.
Tacksam för hjälp snarast möjligt!!

• Ventilationsrör under takbjälkar med markerad luftflödesriktning, flera 90-graders böjar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i metall med 90-graders böj installerad i taket, omgiven av isolering och en träram, i samband med köksfläktinstallation.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör med två 90-graders böjar installerat under takbjälkar i en renoverad hall.
    Skapa konto
Jag fick lära mig för en del å¨r sedan när vi gjorde om köket att det får finnas max en krök mellan varje renslucka. Det skall gå att skjuta in en styv roterande axel med rensutrustning i röret från en renslucka, eller rörände, och rensa fram till en krök, och så nå kröken från andra hållet via en annan lucka.

Det var dock en del år sedan.

• Gilla
Anter1 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag fick lära mig för en del å¨r sedan när vi gjorde om köket att det får finnas max en krök mellan varje renslucka. Det skall gå att skjuta in en styv roterande axel med rensutrustning i röret från en renslucka, eller rörände, och rensa fram till en krök, och så nå kröken från andra hållet via en annan lucka.

Det var dock en del år sedan.
Tack! De har faktiskt lagt till en renslucka i efterhand mitt på det horisontella röret, så hoppas det ska vara ok!

A Anter1 skrev:
Tack! De har faktiskt lagt till en renslucka i efterhand mitt på det horisontella röret, så hoppas det ska vara ok!

• Metallventilationsrör med böjd del monterat i tak, sett i ett svagt upplyst rum.
    Skapa konto
BirgitS
Men den rensluckan är ju rätt oanvändbar, det går ju inte att skjuta in något styvt där, som hempularen skriver, och tro att man kommer åt att rensa åt sidorna. Rensluckorna brukar man sätta i krökarna som T-rör.

Sen har jag för mig att kanalen ska vara brandisolerad så fort den kommer utanför köket.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men den rensluckan är ju rätt oanvändbar, det går ju inte att skjuta in något styvt där, som hempularen skriver, och tro att man kommer åt att rensa åt sidorna. Rensluckorna brukar man sätta i krökarna som T-rör.

Sen har jag för mig att kanalen ska vara brandisolerad så fort den kommer utanför köket.
Stort tack för din input kring placeringen! Tanken är att röret ska isoleras med gips av något slag tror jag?

• Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
@BirgitS @hempularen
Känns som vi får ta in en extern besiktningsman… eller i alla fall säga att vi ska göra det, så får vi se om de ändrar sig angående rörsvängar, isolering och placering av renslucka…

• Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
BirgitS
A Anter1 skrev:
Stort tack för din input kring placeringen! Tanken är att röret ska isoleras med gips av något slag tror jag?
Det ska nog vara brandmatta, den typen som är runt röret som det nya ansluter till. Områdesansvarig sotare brukar ställa upp och svara på den typen av frågor.

• Gilla
Anter1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska nog vara brandmatta, den typen som är runt röret som det nya ansluter till. Områdesansvarig sotare brukar ställa upp och svara på den typen av
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska nog vara brandmatta, den typen som är runt röret som det nya ansluter till. Områdesansvarig sotare brukar ställa upp och svara på den typen av frågor.
Tack snälla för era svar!! Uppskattas så mycket. Då var magkänslan rätt, att detta nog inte är korrekt utfört.
Och någon kommentar kring flera 90-graders svängar och påverkan på fläktens sugeffekt?

BirgitS
Jag vet inte om det stämmer men jag har läst att varje sväng och extra sträcka är negativt.

• Gilla
Anter1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte om det stämmer men jag har läst att varje sväng och extra sträcka är negativt.
Rörböjar kostar tryckfall. En 90-gradare har 4 ggr högre tryckfall än ett rakt rör i samma dimension per meter.

• Gilla
Svenno 55 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Rörböjar kostar tryckfall. En 90-gradare har 4 ggr högre tryckfall än ett rakt rör i samma dimension per meter.
Tack för input! Är det då bättre att sätta 2 st 45 gradare istället?

• Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
A Anter1 skrev:
Tack för input! Är det då bättre att sätta 2 st 45 gradare istället?
Det blir väldigt lika.

• Gilla
Anter1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det blir väldigt lika.
Tack! Så sammanfattningsvis finns kanske ingen bättre lösning vad gäller antalet 90 graders-svängar, men isolering och placering av rensluckor bör ses över?

Precis som @BirgitS skriver så ska imkanalen brandskyddas (isolering och/eller brandspjäll) så fort imkanalen lämnar köket.

https://imkanal.se/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.