3 106 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Ventilationshål med sorptionsavfuktare
Hej igen !Jonatan79 skrev:
Har snart grävt klart i krypgrunden men nu kom en granne lite oroligt och sa att vi måste gjuta en klack på insidan för att stötta upp bef murad grund och murade väggen.
Kan man göra detta från utsidan istället? Spelar det någon roll om den nya gjutningen är på insidan eller utsidan
Och sen dränera runt det?
Granne eller ingenjör? Lägg ut bilder så kanske någon kan hjälpa att bedöma saken.Fredrik420 skrev:
Hej igen !
Har snart grävt klart i krypgrunden men nu kom en granne lite oroligt och sa att vi måste gjuta en klack på insidan för att stötta upp bef murad grund och murade väggen.
Kan man göra detta från utsidan istället? Spelar det någon roll om den nya gjutningen är på insidan eller utsidan
Och sen dränera runt det?
Att jag aldrig lär mig att en bild säger mer än 1000 ord…Jonatan79 skrev:
Nåväl.
Granne som ”jobbat med allt”….
Första bilden är när man kollar in utifrån mot krypgrunden. Rött markerar var jag tänkt gräva ut ca 2dm brett och lika djupt som originalplattan(plattan är lika bred som muren)
Detta är isåfall tänkt att göra längs med hela insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MEN för att spara på min rygg, hade jag kunnat göra det här istället, runt hela huset - se bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marken utanför muren är ju bra mycket högre än innanför. Risk för att muren rasar inåt pga tryck utifrån?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sorptionsavfuktare med timer/tidur?
Grund & Markarbeten -
Isolera krypgrund före installation av sorptionsavfuktare?
Grund & Markarbeten -
Acetec EvoDry RCF 12+ Sorptionsavfuktare - erfarenheter?
Fritidshus -
Sorptionsavfuktare i kombination med undertrycksfläkt - fördelar?
Grund & Markarbeten -
Ventilationshål i skorsten från tvättstuga, vad göra av det?
Ventilation