Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?

Om det är ett slutet klimat där nere, ska avfuktaren vara på 24/7 365 dagar om året? Var kommer den nya luften då? 🙄

När funkar en termisk avfuktare lika bra som en sorptionsavfuktare?

Bästa svaret

F fjonsson1 skrev:
Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?

Om det är ett slutet klimat där nere, ska avfuktaren vara på 24/7 365 dagar om året? Var kommer den nya luften då? 🙄

Alla ventiler ska tätas. Enklast är att skära till cellplast (frigolit) i samma storlek som ventilerna och trycka in dem där. Foga runtom med fogskum. Våtluften går ut genom en kvarlämnad ventil och tätas runtom. Avfuktaren står i stand-by och väntar på att att få avfukta vid önskad luftfuktighet. När grunden är ordentligt tät så dras luft in genom otätheter i trossbotten och genom de små glipor i grundmuren du inte sett.
En bra avfuktare drar
ca 1000W vid avfuktning
50W vid enbart fläkt och kanske 3-5 vid standby

• Gilla
fjonsson1
  • Laddar…
F fjonsson1 skrev:

Hej. Har du haft en besiktningsman som rek. detta? Läs gärna mer i andra trådar, finna massor i forumet, innan du går vidare och investerar dyra pengar kanske i onödan...

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
F fjonsson1 skrev:

Har Anticimex varit på besök?

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har stängt min grund och hade tänkt fortsätta använda den avfuktare som föregående ägare monterat.

Men efter att noga monitorerat grunden sen några månader tillbaka och fått lett om stuprören på ena sidan som det var stop i marken.

Så har jag gått från runt 80 procent till just nu 56.

Jag kommer fortsätta monitorera men är inte säker på att avfuktaren behövs.

Sen är ju alla förutsättningar olika.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag har stängt min grund och hade tänkt fortsätta använda den avfuktare som föregående ägare monterat.

Men efter att noga monitorerat grunden sen några månader tillbaka och fått lett om stuprören på ena sidan som det var stop i marken.

Har du kollat värdena i jul,aug,sept?

Nej. Flyttade in i Aug och stängde i sep.
Kommer såklart fortsätta monitorera kommande år osv.

Men med tanke på att två stuprör var stop och det har stått vatten i två stora pölar längs grunden under ej överskådlig tid och det ändå inte har blivit någon åverkan på trossbotten så är det stor chans att avfuktaren inte behövs. Vi får se.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Nej. Flyttade in i Aug och stängde i sep.
Kommer såklart fortsätta monitorera kommande år osv.

Men med tanke på att två stuprör var stop och det har stått vatten i två stora pölar längs grunden under ej överskådlig tid och det ändå inte har blivit någon åverkan på trossbotten så är det stor chans att avfuktaren inte behövs. Vi får se.
Har du tur så behövs den inte och du kan få några tusenlappar för den på Blocket 😉

• Gilla
Tobbe_Umeå
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har du tur så behövs den inte och du kan få några tusenlappar för den på Blocket 😉
Jomen precis. Mest skönt att slippa den pga meckigt att sätta in den i grunden. Men visst kanske man kan sälja den till Anticimex om inte annat… 😅

Manganbangan Manganbangan skrev:
Alla ventiler ska tätas. Enklast är att skära till cellplast (frigolit) i samma storlek som ventilerna och trycka in dem där. Foga runtom med fogskum. Våtluften går ut genom en kvarlämnad ventil och tätas runtom. Avfuktaren står i stand-by och väntar på att att få avfukta vid önskad luftfuktighet. När grunden är ordentligt tät så dras luft in genom otätheter i trossbotten och genom de små glipor i grundmuren du inte sett.
En bra avfuktare drar
ca 1000W vid avfuktning
50W vid enbart fläkt och kanske 3-5 vid standby
Stort tack!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Har du haft en besiktningsman som rek. detta? Läs gärna mer i andra trådar, finna massor i forumet, innan du går vidare och investerar dyra pengar kanske i onödan...
Ja det stämmer. Besiktningsman rekommendera avfuktare samt byggplast.

F fjonsson1 skrev:
Ja det stämmer. Besiktningsman rekommendera avfuktare samt byggplast.
Berätta mer om huset och ev problem ? Var det Anticimex ?

Dr Benz Dr Benz skrev:

Dr Benz Dr Benz skrev:

Varför kör du luftavfuktaren till så lågt som 56%?

R Rulf.K skrev:
Varför kör du luftavfuktaren till så lågt som 56%?
Ah skrev inte helt tydligt ser jag.

Har inte monterat avfuktaren (den togs bort när vi renoverade för den stod i en dörröppning med ett hål ner i grunden) sen jag stängde grunden och fann stoppet i stuprören. Utan fukten har sjunkit av sig själv till den nivån.

Så därför är jag inte säker på att den behövs alls. Utan hoppas att den klarar hela året utan.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Kan bidra med hur fel fuktvärdena kan visas. Har flertalet gånger stött på att Verisures lever sitt eget liv.

• Digital visning av temperatur och luftfuktighet; sensorer och kontrollenhet för hemautomationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.