Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?
Om det är ett slutet klimat där nere, ska avfuktaren vara på 24/7 365 dagar om året? Var kommer den nya luften då? 🙄
När funkar en termisk avfuktare lika bra som en sorptionsavfuktare?
Om det är ett slutet klimat där nere, ska avfuktaren vara på 24/7 365 dagar om året? Var kommer den nya luften då? 🙄
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bästa svaret
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Alla ventiler ska tätas. Enklast är att skära till cellplast (frigolit) i samma storlek som ventilerna och trycka in dem där. Foga runtom med fogskum. Våtluften går ut genom en kvarlämnad ventil och tätas runtom. Avfuktaren står i stand-by och väntar på att att få avfukta vid önskad luftfuktighet. När grunden är ordentligt tät så dras luft in genom otätheter i trossbotten och genom de små glipor i grundmuren du inte sett.F fjonsson1 skrev:Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?
En bra avfuktare drar
ca 1000W vid avfuktning
50W vid enbart fläkt och kanske 3-5 vid standby
Hej. Har du haft en besiktningsman som rek. detta? Läs gärna mer i andra trådar, finna massor i forumet, innan du går vidare och investerar dyra pengar kanske i onödan...F fjonsson1 skrev:Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?
Har Anticimex varit på besök?F fjonsson1 skrev:Hej, behöver sätta in en sorptionsavfuktare i krypgrunden. Ska alla ventiler täppas igen förutom där våtluften strömmar ut? Hur brukar man så fall täppa igen de hålen?
Jag har stängt min grund och hade tänkt fortsätta använda den avfuktare som föregående ägare monterat.
Men efter att noga monitorerat grunden sen några månader tillbaka och fått lett om stuprören på ena sidan som det var stop i marken.
Så har jag gått från runt 80 procent till just nu 56.
Jag kommer fortsätta monitorera men är inte säker på att avfuktaren behövs.
Sen är ju alla förutsättningar olika.
Men efter att noga monitorerat grunden sen några månader tillbaka och fått lett om stuprören på ena sidan som det var stop i marken.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Har du kollat värdena i jul,aug,sept?Dr Benz skrev:
Jag har stängt min grund och hade tänkt fortsätta använda den avfuktare som föregående ägare monterat.
Nej. Flyttade in i Aug och stängde i sep.
Kommer såklart fortsätta monitorera kommande år osv.
Men med tanke på att två stuprör var stop och det har stått vatten i två stora pölar längs grunden under ej överskådlig tid och det ändå inte har blivit någon åverkan på trossbotten så är det stor chans att avfuktaren inte behövs. Vi får se.
Men med tanke på att två stuprör var stop och det har stått vatten i två stora pölar längs grunden under ej överskådlig tid och det ändå inte har blivit någon åverkan på trossbotten så är det stor chans att avfuktaren inte behövs. Vi får se.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Har du tur så behövs den inte och du kan få några tusenlappar för den på Blocket 😉Dr Benz skrev:
Nej. Flyttade in i Aug och stängde i sep.
Stort tack!Manganbangan skrev:
Alla ventiler ska tätas. Enklast är att skära till cellplast (frigolit) i samma storlek som ventilerna och trycka in dem där. Foga runtom med fogskum. Våtluften går ut genom en kvarlämnad ventil och tätas runtom. Avfuktaren står i stand-by och väntar på att att få avfukta vid önskad luftfuktighet. När grunden är ordentligt tät så dras luft in genom otätheter i trossbotten och genom de små glipor i grundmuren du inte sett.
En bra avfuktare drar
ca 1000W vid avfuktning
50W vid enbart fläkt och kanske 3-5 vid standby
Dr Benz skrev:
Varför kör du luftavfuktaren till så lågt som 56%?Dr Benz skrev:
Ah skrev inte helt tydligt ser jag.R Rulf.K skrev:
Har inte monterat avfuktaren (den togs bort när vi renoverade för den stod i en dörröppning med ett hål ner i grunden) sen jag stängde grunden och fann stoppet i stuprören. Utan fukten har sjunkit av sig själv till den nivån.
Så därför är jag inte säker på att den behövs alls. Utan hoppas att den klarar hela året utan.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg