F Fideliox skrev:
Tror ni det behövs galler här?
[bild]
[bild]
Och behövs det över ugn också?
[bild]

Tänkte typ denna [länk]
Ovanför överskåpen då. De är ju utsågade där bak så luften kan gå uppåt.
Hej Fideliox

När vi för ca 2 år sedan byggde om köket så satte vi in de "METOD" ventilationsgaller du hänvisade till ovanför enheterna. Jag placerade en temperaturmätare bakom kylen/frysen för att kunna kontrollera funktionen.

Detta för att undvika att kylen/frysen får "förkortad livslängd" på grund av dålig kylning.

Idag när det är ca 22 grader i köket så är temperaturen ca 25,1 grader bakom frysen och ca 23,6 i skåpet ovanför frysskåpet.

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fideliox

När vi för ca 2 år sedan byggde om köket så satte vi in de "METOD" ventilationsgaller du hänvisade till ovanför enheterna. Jag placerade en temperaturmätare bakom kylen/frysen för att kunna kontrollera funktionen.

Detta för att undvika att kylen/frysen får "förkortad livslängd" på grund av dålig kylning.

Idag när det är ca 22 grader i köket så är temperaturen ca 25,1 grader bakom frysen och ca 23,6 i skåpet ovanför frysskåpet.
Smart, jag har små sensorer också, ska prova det.

BirgitS
F Fideliox skrev:
Tror ni det behövs galler här?
[bild]
[bild]
Och behövs det över ugn också?
[bild]

Tänkte typ denna [länk]
Ovanför överskåpen då. De är ju utsågade där bak så luften kan gå uppåt.
Kyl- och frystillverkarna brukar skriva i anvisningarna att det t.ex. ska vara 200 cm2 hål med fritt luftflöde, vilket troligen innebär att om man inte uppfyller det så gäller inte garantier och reklamationer för fel som kan bero på att luftflödet inte uppnås. Det räcker inte att varmluften bara går upp bakom takanslutningen om den inte kommer därifrån.

F
BirgitS BirgitS skrev:
Kyl- och frystillverkarna brukar skriva i anvisningarna att det t.ex. ska vara 200 cm2 hål med fritt luftflöde, vilket troligen innebär att om man inte uppfyller det så gäller inte garantier och reklamationer för fel som kan bero på att luftflödet inte uppnås. Det räcker inte att varmluften bara går upp bakom takanslutningen om den inte kommer därifrån.
Ja hört det också. Inte jag som installerade detta köket. 😆

Men det såg enkelt ut att bara göra ett hål och montera gallren.

BirgitS
F Fideliox skrev:
Ja hört det också. Inte jag som installerade detta köket. 😆

Men det såg enkelt ut att bara göra ett hål och montera gallren.
Ja, det borde vara enkelt. Du får kolla upp om det står något i manualen för ugnen.

F
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det borde vara enkelt. Du får kolla upp om det står något i manualen för ugnen.
Ugnen har en fläkt som blåser utåt i fronten så tror inte det är något problem. Men hade nog inte skadat.

Kollar jag i manualen för kylen så står det bara att den ska vara välventilerad. Så inte vidare bra specificerat av Ikea.
Tabell i kylmanual för klimatklass och omgivningstemperatur: SN (+10°C till +32°C), N (+16°C till +32°C), ST (+16°C till +38°C), T (+16°C till +43°C).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
F
BirgitS
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den här sidan är det väldigt likt: [länk]
Det får nog duga, nog svårt att hitta samma.

Enkelt att måla galler med sprayfärg. Små skillnader i vita nyanser tycker jag inte stör.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Ändå inga större skillnader tycker jag. Bakom frysen är det ca 4 grader varmare än i köket. I skåpet ovanför är det ca 3 grader varmare än köket.

Är ju en del luftombyte ändå, skåpen är inte täta och frånluftsdon i taket. Ikväll ska jag mäta lite med skåpsluckan på glänt och se om det blir någon större skillnad.

F
Med tanke på att kyl/frys bara blir högre är det bra om du har lite utrymme att höja överskåpen utan byta galler och täckskiva.

Jag tycker generellt att gallret monterat nära taket är snyggare än montage mellan kyl/frys och överskåp. Enda fördelen med gallret ovan kyl/frys är enkel montering samt eventuell rengörning.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
arneri68 arneri68 skrev:
Med tanke på att kyl/frys bara blir högre är det bra om du har lite utrymme att höja överskåpen utan byta galler och täckskiva.

Jag tycker generellt att gallret monterat nära taket är snyggare än montage mellan kyl/frys och överskåp. Enda fördelen med gallret ovan kyl/frys är enkel montering samt eventuell rengörning.
Ja, tycker det är ganska tight mellan skåpen, knappt 10mm. Håller nog med om att galler högst upp syns mindre. Bra input att jag eventuellt får höja överskåpen. Linjal mäter avståndet mellan två köksskåp, visar ungefär 10 mm springa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och springan där är 1x120cm, dvs 120 kvadratcentimeter bara där redan?

Skulle ju kunna komplettera med några datorfläktar eller liknande också...

Redigerat:
F
Äsch, beställt 2 st 600x100 nu. Ser ju inte så estetiskt snyggt ut men aja. Ballingslöv har ju lite snyggare i trä men jag ger inte 700kr st för dom. Tycker det är kul att 400x60 verkar ju säljas överallt men de är ju alldeless för små för kylskåp egentligen med 55 kvadratcentimeter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.