95 001 läst ·
62 svar
95k läst
62 svar
Ventilationsgaller ovanför kyl/frys ("platsbyggt" kök)?
Vi är mitt uppe i vår köksrenovering och har nu börjat diskutera en sådan viktig detalj
som ventilationsgallret ovanför kyl/frysen. Vi har valt en Miele (75 cm bred) som skall placeras i en nisch vi låtit bygga i köket (just nu finns där bara en sidovägg, och det är öppet upp till taket men det skall så klart ändras). Hur löser man det på bästa sätt med ett ventilationsgaller ovanför? Ett fult vitt i plast är så klart inget alternativ men skall man specialbeställa i metall (och i så fall varifrån) eller skall vi låta kökssnickaren tillverka ett som vi målar i samma färg som väggen? Tar tacksamt emot tips (gärna bilder också!) på hur ni andra gjort!
Du behöver bara se till att det blir luftombyte bakom kyl/frys. Mao ett ventilationsgaller behöver ju inte sitta rakt över kylen/frysen. Antingen sätter du gallret längre upp, och därmed måste du ha grundare skåp ovanför, eller kanske du kan ventilera "åt sidan".
Men om man måste sätta ett galler så håller jag fullständigt med dig att plast är inte ett alternativ.
Men om man måste sätta ett galler så håller jag fullständigt med dig att plast är inte ett alternativ.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Kyl/frys mår bättre av att ha ordentlig ventilation så ta inte till för lite.
100 x 600 mm/st är ett minimum.
Gallret bör ej vara för "tätt" heller.
Vi har remsor av aluminium som ser bra ut.
Det är ju enbart självdrag som driver luften förbi kylgallret på baksidan.
100 x 600 mm/st är ett minimum.
Gallret bör ej vara för "tätt" heller.
Vi har remsor av aluminium som ser bra ut.
Det är ju enbart självdrag som driver luften förbi kylgallret på baksidan.
Redigerat:
Hej Misse,
Hur går det för er?
Hade jag varit dig hade jag försökt få till det så att materialet ovanför kyl/frysen blir samma som resten av nischen. Låt sedan hantverkarna "fräsa" ut avlånga ventilationshål i det materialet. Blir klart snyggast.
Hur går det för er?
Hade jag varit dig hade jag försökt få till det så att materialet ovanför kyl/frysen blir samma som resten av nischen. Låt sedan hantverkarna "fräsa" ut avlånga ventilationshål i det materialet. Blir klart snyggast.
Jodå, tack, det går bra! Väggarna är nu uppe och golvet läggs in i dag. Härnäst kommer målare (tror jag) och sedan skall väl köksinredningen på plats.JonasSun skrev:
Du menar alltså att det bästa bara är att ha "ventilationshål" i väggen? Får försöka hitta någon inspirationsbild som jag kan lämna till snickaren i så fall.
Spännande! Jag hoppas det dyker upp bilder här när allt är klart.
Yes. Fast tänkte då avlånga sådana. Förslagsvis i samma bredd som skåpet. Tror det blir klart snyggast. Typ som vi gjort på den här bilden även om det i vårt fall är skåp mellan kyl/frys och ventilationen.
Yes. Fast tänkte då avlånga sådana. Förslagsvis i samma bredd som skåpet. Tror det blir klart snyggast. Typ som vi gjort på den här bilden även om det i vårt fall är skåp mellan kyl/frys och ventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är frågan, direkt ovanför kyl/frysen eller högre upp mot taket? Tycker att ni löst det väldigt snyggt!JonasSun skrev:
Tackar! Visst rekommenderar väl Miele 300 cm2? I så fall två rader om 75 *2 cm. Jag tror nästan (utan att ha funderat i timmar på frågan) att ni ska sätta den rätt nära inpå kyl/frysen. Däremot tror jag det är viktigt att ni "bygger nisch" även ovanför kyl/frysen och inte kör på något galler.Misse skrev:
JonasSun skrev:
Hade ingen aning om att det är något minimimått som krävs för själva ventilationsöppningarna