Hej alla kunniga,

Jag vill egentligen bara dubbelkolla men folk som kan detta bättre än mig.

Bakgrund:
Jag och min sambo flyttade till en BRF för ca 5 år sen. Sen dess har det varit tillökning och vår lägenhet med 3 rum och kök börjar bli trång. Vi bor i hus med radhuskänsla där varje ”husdel” eller vad man ska kalla det har 4 lägenheter totalt. Och vi bor då på plan 2. Till våran lägenhet finns en vind som bara vi kan nyttja och vi får lov att bygga om och inreda för att göra den beboelig. Ytan som bli kommer inte räknas in i totala boytan efter den är färdig.

Dilemma:
För att få börja bygga så behövs såklart ett bygglov och med det tillhör såklart en avgift till kommunen vilket jag köper helt.
Problemet är här då att även styrelsen har beslutat om att för att få bygga på vinden så skall dom ha en bit av kakan och tar även dom ut en dispositionsavgift på ca 40.000kr och att man då även ingår ett dispositionsavtal med föreningen. Jag har försökt söka utan att kunna hitta några svar. Det kan mycket väl att jag är urusel på att googla så jag känner att det jag kan bra svar här.

Fråga:
Får en BRF ta ut en sådan avgift överhuvudtaget? Om ja var kan jag läsa mer om detta och nej hur tycker ni att man går vidare i sådana fall?

//Emil

Vad är avgiften till för, vad står det i avtalet?

Claes Sörmland
Frågan här är om vinden är upplåten som en del av er lägenhet eller om den tillhör föreningen.

Rent generellt kan inte föreningen ta ut andra avgifter än årsavgiften (den man betalar varje månad) efter upplåtelsen. Vid nyupplåtelse kan avgift tas ut för det. Men det kräver stämmobeslut att nyupplåta föreningens hus med bostadsrätt.

Sen kan föreningen ta ut hyra/arrende för ytor som de hyr ut.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan här är om vinden är upplåten som en del av er lägenhet eller om den tillhör föreningen.

Rent generellt kan inte föreningen ta ut andra avgifter än årsavgiften (den man betalar varje månad) efter upplåtelsen. Vid nyupplåtelse kan avgift tas ut för det. Men det kräver stämmobeslut att nyupplåta föreningens hus med bostadsrätt.

Sen kan föreningen ta ut hyra/arrende för ytor som de hyr ut.
Såhär står det på hemsidan:
”För medlemmarna som bor på övervåningen finns det möjlighet att inreda vinden och använda denna som bostadsyta. Dock får inte vatten dras upp till vinden. Vindutrymmet ingår inte i bostadsrätten utan får disponeras av medlemmen. Det innebär bl.a. att ytan inte räknas in i bostadsytan och att någon månadsavgift inte erläggs för nyttjandet. Vid försäljning av bostadsrätten måste den nya ägaren överta ansvaret för vindsutrymmet enligt särskilt avtal med föreningen.

För att få lov att inreda vinden krävs

• att ansökan om få inreda vinden lämnas in till styrelsen och att denna godkänns;
  • att medlemmen söker och erhåller bygglov;
  • att medlemmen tecknar ett dispositionsavtal med föreningen;
  • att medlemmen betalar en engångsavgift till föreningen;”

Claes Sörmland
Ja då är det ett personligt nyttjanderättsavtal det handlar om. Då kan föreningen ta ut vad som helst som man avtalar i ersättning för detta, det är således ingen avgift. Det ska vara beslutat på stämma att ytan får användas av styrelsen på detta sätt.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
qTblubb qTblubb skrev:
För att få lov att inreda vinden krävs

• att ansökan om få inreda vinden lämnas in till styrelsen och att denna godkänns;
  • att medlemmen söker och erhåller bygglov;
  • att medlemmen tecknar ett dispositionsavtal med föreningen;
  • att medlemmen betalar en engångsavgift till föreningen;”
Den informationen är väl ganska svår att inte förstå?

Information på en hemsida är dock en sak, står samma sak i stadgarna?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu kanske möjligheten att inreda vinden redan var inprisad när ni köpte lägenheten, och sedermera i månadsavgiften, det vet jag inte.
Men annars låter det som en ganska bra deal att få hyra föreningens yta i all framtid, för en engångssumma på 40k.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Purre
Undrar om kommunen kommer ge bygglov eller inte efter branden i arboga där branden spred sig i en radhuslänga genom vinden som saknade brandskydd. Alternativet är väl att något brandskydd måste upprättas för att det inte ska hända er.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Undrar om kommunen kommer ge bygglov eller inte efter branden i arboga där branden spred sig i en radhuslänga genom vinden som saknade brandskydd. Alternativet är väl att något brandskydd måste upprättas för att det inte ska hända er.
Bra punkt om brandskydd på vind. Skyddet går ända ut till takfoten så det blir ett gediget jobb.
För att kunna ha en säker bostad krävs även bra luftombyte(ventilation). Hur ordnar man det utan att ha ett ventilationssystem inkopplat? Fläktar på mellanvåningen och bottenvåningen orkar inte dra ner tillräckligt med frisk luft utan det mesta av den dåliga varma luften kommer stiga upp till vindsrummen.

qTblubb qTblubb skrev:
Hej alla kunniga,

Jag vill egentligen bara dubbelkolla men folk som kan detta bättre än mig.

Bakgrund:
Jag och min sambo flyttade till en BRF för ca 5 år sen. Sen dess har det varit tillökning och vår lägenhet med 3 rum och kök börjar bli trång. Vi bor i hus med radhuskänsla där varje ”husdel” eller vad man ska kalla det har 4 lägenheter totalt. Och vi bor då på plan 2. Till våran lägenhet finns en vind som bara vi kan nyttja och vi får lov att bygga om och inreda för att göra den beboelig. Ytan som bli kommer inte räknas in i totala boytan efter den är färdig.

Dilemma:
För att få börja bygga så behövs såklart ett bygglov och med det tillhör såklart en avgift till kommunen vilket jag köper helt.
Problemet är här då att även styrelsen har beslutat om att för att få bygga på vinden så skall dom ha en bit av kakan och tar även dom ut en dispositionsavgift på ca 40.000kr och att man då även ingår ett dispositionsavtal med föreningen. Jag har försökt söka utan att kunna hitta några svar. Det kan mycket väl att jag är urusel på att googla så jag känner att det jag kan bra svar här.

Fråga:
Får en BRF ta ut en sådan avgift överhuvudtaget? Om ja var kan jag läsa mer om detta och nej hur tycker ni att man går vidare i sådana fall?

//Emil
Hur hög blir vindsvåningen efter bygget är klart? Tänkte mest på var luften rör sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.