Har fått en längsgående spricka i taket. Ca 5 meter lång spricka från sida till sida.
Huset är ett sekelskifteshus och vi har detta tak i alla rum
Hur lagar man detta bäst?
Jag hade tänkt följande;
1. Limma fast makulaturpapp.
2. Eventuellt spackla skarvar men helst undvika om möjligt.
3. Måla med limfärg/alkydfärg
Kommer kanten synas mycket?
Huset är ett sekelskifteshus och vi har detta tak i alla rum
Hur lagar man detta bäst?
Jag hade tänkt följande;
1. Limma fast makulaturpapp.
2. Eventuellt spackla skarvar men helst undvika om möjligt.
3. Måla med limfärg/alkydfärg
Kommer kanten synas mycket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 2 489 inlägg
Vad är taket målat med för färg?
Jag undrar om inte orsak till att det spricker kan vara en för stel/hård färg som hindrar rörelse i pappen. Alltså att det blir ett skal av färgyta som inte har förmåga att röra sig på samma sätt som pappen gör och då blir det spänningar.
För det ser inte riktigt ut som den kommit av sättningar i byggnaden och inte heller att den följer skarven mellan pappvåderna från monteringen?
Jag undrar om inte orsak till att det spricker kan vara en för stel/hård färg som hindrar rörelse i pappen. Alltså att det blir ett skal av färgyta som inte har förmåga att röra sig på samma sätt som pappen gör och då blir det spänningar.
För det ser inte riktigt ut som den kommit av sättningar i byggnaden och inte heller att den följer skarven mellan pappvåderna från monteringen?
Det är renoverat år 1989, så tror inte limfärg är använt. Som du ser i videon så är det en del mikrosprickor sedan tidigare och färglagret verkar vara rätt styvt. Men det har varit intakt senaste 6 åren dock, fram till idag när det sprack!R Räknenisse skrev:Vad är taket målat med för färg?
Klicka här för att svara