18 010 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Ventilationen låter som ett propellerplan..
Jag kan tycka att det är en garantiåtgärd för installatören har ju levererat en undermålig produkt. Ingen ventilationsfirma värt namnet använder "liggunderlägg" eller andra mattor i kanaler som dämpning, man installerar ljuddämpare på ett korrekt sätt, inget annat. Om man behöver "bygga ljudfällor" så har man misslyckats kapitalt!
Fast det är svårt att hävda när man bara hänvisar till att uppmätta värden är inom de nivåer som gäller. Jag håller såklart med dig men känner att jag inte har tillräckligt på fötterna. Ventilationsfirman gjorde endast OVK och injustering, resten gjordes av byggfirman själva. Ventilationsfirman tycker att jobbet är undermåligt men det är som sagt inte dom som gjort det.
Redigerat:
Låter som en konstig ljudmätning. 27dBA är väldigt tyst, det går att höra men endast om man står absolut stilla och tyst i lokalen.hfrid skrev:
Och ett "liggunderlag" i kanalen hjälper inget för att dämpa ytterligare om ljudnivån verkligen är så låg.
som 27dBA.
Jag har inget svar på varför hans uppmätning var så låg, ljudet är betydligt högre än att man måste stå helt stilla för att höra det. Han stod med någon liten dosa (utan extern mic) och antecknade siffror. Huruvida det var en korrekt utförd mätning eller inte kan jag inte svara på, han var väldigt seriös och uppriktig i övrigt.FrittDrag_II skrev:
Nix. Allt jobb gjort av en i övrigt seriös lokal firma med väldigt gott omdöme. Det är ju en byggfirma och inga ventilationsexperter så jag antar att man kan ha missat något? Vet att ventilationsfirman som var här dömde ut användandet av flexrör ur akustiksynpunkt. Vet att man hade dåligt med tid under vårt bygge så det kanske inte var essen i firman som gjorde jobbet hos oss...
Ta bort flexrör och ropa in i kanal samtidigt som någon står vid don och lyssnar, hörs det tydligt så finns ingen/inga dämpare.
Om du vill prova åtgärda själv så skulle jag säga att du bör prova med en sånhär
http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/5244-ljuddamparslang-stl-160-60cm.html
Om du har någon återförsäljare nära så kan du nog få öppet köp på den och åka hem och prova om det blir bra.
Det ska alltid sitta dämpare efter aggregat så om det inte gör det har firman gjort dåligt jobb och borde få stå för det!
Om du vill prova åtgärda själv så skulle jag säga att du bör prova med en sånhär
http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/5244-ljuddamparslang-stl-160-60cm.html
Om du har någon återförsäljare nära så kan du nog få öppet köp på den och åka hem och prova om det blir bra.
Det ska alltid sitta dämpare efter aggregat så om det inte gör det har firman gjort dåligt jobb och borde få stå för det!
Om du med flexrör menar "drasuter" så är det en väldigt enkel sak att byta dessa till flexdämpare då du kan få till samma längd och dimensioner mycket enkelt, och på det viset få in ljuddämpning!
http://www.lindab.com/ie/pro/products/pages/drasut.aspx
http://www.lindab.com/ie/pro/products/pages/drasut.aspx
Då har ventilationsfirma nr2 varit här. Hans rekommendation var att börja med strypinsatser och sedan byta ut flexrör / drasut mot dämpare om strypdon inte var tillräckliga. Liggunderlaget ska väck, ljudnivån är hög, enligt ritning sitter dämpare monterat och eftersom de är svårt / kostsamt utgår vi ifrån att de sitter där. Strypinsatser beställda så får vi se, blir nog att byta drasuterna mot dämpare oavsett. Hur bökigt är det att montera själv?
Tyvärr blir det ofta problem då inte fackmannamässigt folk installerar produkter som rör deras yrke. Bara att använda flexslang tycker jag är oseriöst och den lates väg att gå. Nej det skall inte ligga gummi i kanalen. Har du möjlighet att flytta aggregatet i rummet så du får in ljuddämpare innan uppgången? Men känns inte så roligt. Lycka till
Då har jag bestämt mig för AKU-COMP dämpare av 600mm längd passande 200mm rör. Börjar med tillluften då jag inte upplever att frånluften besvärar mig. Drasuten sitter popnitad så får borra lite
Återkommer med resultat! Tack för all hjälp, uppskattar det verkligen!
Då var dämparen installerad tyvärr till noll och ingen nytta
Det känns som att ljudet skapas i kröken innan tilluftsdonet av luftflödet som är bissart högt (men injusterad två gånger och korrekt till nivå). Strypinsatser väser och det låter som när det blåser i en torkställning. Oerhört bitter och besviken men nu har jag iaf gjort vad jag kan, bara att inse att det kommer vara så här tills man river innertak och sätter flexdämpare vid tilluftsdonen