I
Hej,

Vi fick ventilationen justerad av ett företag för ett tag sen. De sa att det var inte dåligt innan men nu är det mer i stil med nybyggnation vilket inte vårt system är anpassat till(än). Detta innebär att det blir ganska kallt framförallt i källaren där vi även vistas men också att undertrycket troligen ökat så att radonen kommer fram.

Jag hade velat justera ner systemet, framförallt i källaren för att se hur det påverkar. Problemet är att jag har inga mätinstrument för att veta vilka värden det blir, samtidigt vill jag gärna använda företagets mätning som ref och kanske något att gå tillbaka till senare.

Så hur gör man? Kan man märka ut inställningen som den står på just nu på något vis som man sen kan förhålla sig till? Frånluftsventilerna ser ut såhär :

Vitt tak, downlight spotlight, runda kanter, takplattor, skuggor, enkel inredning, inbyggd belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan ser de ut såhär :

Sliten mixerkniv med skrapmärken och gammalt torrt smet på köksyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s man drar ner hela insatsen och gör en justering på baksidan på något vis.

Frånlufts Aggregatet står på steg 2/5, alternativet är att sätta ner denna till 1 men jag vet inte hur stor skillnad det är mellan stegen. Företaget sa att det var lönlöst att sätta systemet på mer än 3 med tanke på inställningarna.

• Gilla
Duckface21
  • Laddar…
Nu är det någon tankevurpa på gång här tror jag nog. Ökad körning av F-luften ökar inte radonen utan fler partiella luftombyten per dygn gör snarare att det blir mindre radon i luften. Radonutgasningen sker ju oavsett om du har undertryck eller ej. Ökad frånluft blir ju då t.ex 1 andel radon + 2 andelar frisk luft utifrån istället för 1 andel radon + 1 andel frisk luft utifrån. Komforten förstår jag att blir lidande dock det är ju lite mer utav en "design utav tilluften"-problematik dock. 2/5 på frånluften låter rimligt, om det motsvarar 40% av aggregatets kapacitet så är det en normal takt.

frisken frisken skrev:
Nu är det någon tankevurpa på gång här tror jag nog. Ökad körning av F-luften ökar inte radonen utan fler partiella luftombyten per dygn gör snarare att det blir mindre radon i luften. Radonutgasningen sker ju oavsett om du har undertryck eller ej. Ökad frånluft blir ju då t.ex 1 andel radon + 2 andelar frisk luft utifrån istället för 1 andel radon + 1 andel frisk luft utifrån. Komforten förstår jag att blir lidande dock det är ju lite mer utav en "design utav tilluften"-problematik dock. 2/5 på frånluften låter rimligt, om det motsvarar 40% av aggregatets kapacitet så är det en normal takt.
Sant om det är radon i byggmaterialet, men med markradon så får du ett ökat inflöde av radon med ett ökat undertryck.

I
Vi har förvisso hittat att vissa väggar har blåbetong(även om man sagt tidigare att här inte finns någon blåbetong) men vår uppfattning är att det mesta kommer från marken, vi hade ju över 1000 bq\m3 från en otät brunn medan vi i många utrymme i källaren har under 100 bq\m3.

Enligt radonexperten vi pratat med så är det vanligt att man installerar ett sådant frånluftssystem som vi har när man upptäcker radon. Men är det markradon och det skapas ett undertryck så är det också vanligt att radonvärdena stiger så det är inte alltid så lätt.

När vi upptäckte över 1000 bq\m3 vid brunnen så testade vi lite olika metoder och genom att bara öppna dörrar\ventiler så blev man av med en hel del. Men om man börjar suga luft genom rummet så finns det som sagt en risk att man drar upp mer från marken om det nu inte är helt tätt.

I Ironside skrev:
Vi har förvisso hittat att vissa väggar har blåbetong(även om man sagt tidigare att här inte finns någon blåbetong) men vår uppfattning är att det mesta kommer från marken, vi hade ju över 1000 bq\m3 från en otät brunn medan vi i många utrymme i källaren har under 100 bq\m3.

Enligt radonexperten vi pratat med så är det vanligt att man installerar ett sådant frånluftssystem som vi har när man upptäcker radon. Men är det markradon och det skapas ett undertryck så är det också vanligt att radonvärdena stiger så det är inte alltid så lätt.

När vi upptäckte över 1000 bq\m3 vid brunnen så testade vi lite olika metoder och genom att bara öppna dörrar\ventiler så blev man av med en hel del. Men om man börjar suga luft genom rummet så finns det som sagt en risk att man drar upp mer från marken om det nu inte är helt tätt.
Ah, det var mark radon, trodde i min enfald det var från blåbetong. Då är det ju lite annan femma såklart. Markera upp och / eller räkna antal varv till max / min t.ex sätt ett svart streck på både donets mitt och kant och räkna varven så brukar man lätt kunna komma tillbaka rätt igen.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.