Ventilation vid inredning av vind på 1800-tals hus

9k läst  0 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag är i startgroparna att börja inreda vår vind och har läst på om det mesta om hur jag ska göra och vikten av en välventilerad vind. Jag planerar att behålla takhöjden upp till nock när jag isolerar/inreder.

Huset är från slutet av 1800-talet (ca 1890) och större delen av innertaket/vinden är troligen då ifrån. Det är av ganska tunna (ca 3 mm), smala träbräder (lodräta närmast yttertaket) som ligger lite omlott (se bilden). Vet ej vad denna konstruktion heter men det är möjligt att det är en vanlig konstruktion av innertak på hus byggda vid denna tidpunkt.

Yttertaket är nyare och av plåt. Det verkar som om när de la plåttaket (och putsade fasaden) även "murade ihop" en ev luftspalt.

Min ursprungliga tanke var att ha en ca 45 mm bred luftspalt nere vid takstolarna men det verkar inte helt enkelt att knacka bort betongen så det jag funderar på är om det som alternativ räcker att  montera "mögelstoppare" nere och uppe i varje fack eller om man kan lösa ventilationen på annat sätt?

Jag är mycket tacksam för alla idéer och tankar om hur man löser ventilationen på ett bra sätt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: