Vi har precis installerat jordvärme i vårt hus som är byggt 1962. Huset är på 1.5 plan med teglade ytterväggar.

Nu när jordvärmen är på plats planerar jag att montera ner skorstenen, dels för att den är i dåligt skick, men också givetvis för att slippa kallraset nu när den inte längre används för uppvärmningen. Dessutom tar den plats på ovanvåningen som hade passat bättre som garderob eller liknande.

Nåväl, huset ventlieras med självdrag. Hur löser jag detta om jag monterar ner skorstenen? Monterar fler ventiler eller blir det till att sätta en "fläkt" som skapar undertryck i huset som ersättning till det naturliga självdraget i skorstenen? Eller bör jag till och med undvika att plocka ner skorstenen?

Mvh,
Ulrik

Plocka ner skorstenen låter jobbigt.
Hur som helst är jag också intresserad av hur man kan ordna till ventilationen i efterhand på ett äldre hus.

Det som borde fungera är att sätta tilluftventiler på bottenvåningen och sedan frånluftsventiler på övervåningen. Detta borde ge självdrag.

Det som inte känns bra är att man kanske vädrar ut onödigt mycket varmluft. Man har ju ingen kontroll på hur mycket ventilation det blir.

Ett annat sätt är att ventilera genom badrummet.
Jag funderar på om man kanske kunde skaffa en riktigt tyst lite svagare fläkt (datafläkt?) som man kunde låta vara på hela tiden i badrummet? Med tilluftventiler i de andra rummen ventileras hela våningen genom badrummet.

På liknande sätt borde man kunna göra mellan två andra rum på övervåningen.

Men återigen har man ingen kontroll på hur mycket man ventilerar.

Ibland funderar jag på varför jag bryr mig om att täta fönster och dörrar med lister när jag då istället måste sätta in fläktar?

Några kommentarer?

/Dymlingen

Ska man riva skorstenen (som vi gjort - se vår sajt runt april 2003) så bör man ju ersätta självdraget på något sätt.

Vi valde att dels kontrollera intaget av luft genom tilluftventiler i alla sovrum SAMT vardagsrum. OBS! Ingen tilluft i köket!

Luften skall sedan vandra långsamt till badrummen som har utsugskanaler till en ny skorsten. Skorstenen är gjord av plåtklädd trä och har endast en pipa för frånluften.

På vintern kommer denna lösning funka prima tack vare temperaturskillnaderna utomhus vs inomhus. På sommaren blir det knivigare då det ibland är varmare utomhus än inomhus. Vi funderar således på att sätta en kanalfläkt i skorstenen som går igång när yttertemperaturen stiger - har inte riktigt löst denna fråga än...

• Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Jag tror som Fasting65
Varför inte ha frånluftsfläktar i kök och badrum och tilluftsdon i övriga rum? Tyvärr är det nog svårt att få att funka utan fläktar och sätter man inte värmeväxlare så blir det en del förluster då man blåser varm inneluft rakt ut, men ... det är inte så kul med dålig luft i kåken heller.

Själv har jag satt in bergvärme, men ska utnyttja skorstenskanalen till en braskamin. :)

Ja det här ska man nog inte göra konstigare än vad det är.

Som påpekats finns två naturliga vägar för luften att komma ut ur huset - dels via badrum, dels via köket.

Enligt gängse regler sätts tilluftsdon i första hand i sovrum eller andra rum "i andra ändan av huset" och ut skall luften via badrum och kök.

Det känns inte som om det skall vara ett problem att få cirkulation på luften. Det känns rätt naturligt att badrumsfläkten går med jämna intervall (det gör den ofta ändå, lite beroende på utförande), och köksfläkten kan ju i nödfall gå på lägsta hastighet.

Jag har tittat på möjligheten att bygga ventilation med centralfläkt, men det verkade tillslut vettigast att ha en fläkt per badrum - allt annat var osmidigt att få en bra reglering på (fukt, tids och manuell styrning).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.