Funderar på att installera en pelletskamin med rökröret rakt ut genom väggen.
Jag får inte kläm på om man måste ha någon fläkt på utsidan av väggen eller inte?
Av alla kaminer jag tittat på, så är det bara en enda som öht nämner en extern fläkt?
Mvh Kent
Jag får inte kläm på om man måste ha någon fläkt på utsidan av väggen eller inte?
Av alla kaminer jag tittat på, så är det bara en enda som öht nämner en extern fläkt?
Mvh Kent
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För eldstäder brukar det ofta anges en minsta höjd på skorsten. Men till vissa pelletskaminer erbjuds som alternativ en fläktlösning. Vilka är det du tittat på? Rökröret rakt ut genom väggen utan vare sig fläkt eller skorsten låter inte lämpligt.
Är en pelletskamin en bra investering idag när det är ungefär samma pris på el och pellets.
Om man jämför med en luftvärmepump, samma investeringskostnad och lika elberoende och samma service behov. Skillnaden är att en luftvärmepump ger 2-5 ggr inmatad effekt.
Jag räknar att jag kan dividera elpriset med 3 i snitt på min värmepump.
Om man jämför med en luftvärmepump, samma investeringskostnad och lika elberoende och samma service behov. Skillnaden är att en luftvärmepump ger 2-5 ggr inmatad effekt.
Rökgasfläkten (eller rökfläkt) kan nog lika gärna vara inbyggd i kaminen.
Du kan nog räkna med att om de inte uttryckligen säger motsatsen så behöver den en skorsten eller möjligen en låda med fläkt.K Kent Henell skrev:
Vissa pelletskaminer kan installeras utan skorsten, då krävs en tillsats för väggenomföring.
Rökröret går rakt genom väggen och omsluts av en kanal för föbränningluft som samtidigt kyler rökgaserna. För att det skall fungera med en horisontell rökkanal krävs en fläkt och den inkluderas anslutningssatsen. Sedan bör man ju tänka på vart röken kommer ut, den innehåller ju viss värme så att man inte får kondens på väggen och att röken drar i genom ventilation i huset.
Rökröret går rakt genom väggen och omsluts av en kanal för föbränningluft som samtidigt kyler rökgaserna. För att det skall fungera med en horisontell rökkanal krävs en fläkt och den inkluderas anslutningssatsen. Sedan bör man ju tänka på vart röken kommer ut, den innehåller ju viss värme så att man inte får kondens på väggen och att röken drar i genom ventilation i huset.
Min uppfattning var att skorsten (som sticker upp ovanför talet) var ett krav från lagboken. Men det kanske inte är så?K Kent Henell skrev:
Tack, då var det som jag misstänkte.N Nissegandhi skrev:Vissa pelletskaminer kan installeras utan skorsten, då krävs en tillsats för väggenomföring.
Men det borde rimligen finnas andra lösningar än just den här KMP?
Jag ser inget problem med den men dom vill ju ha ganska bra betalt för det.
Finns Ulma som säljer liknande.K Kent Henell skrev:
https://ulma.se/sv/index.php?controller=attachment&id_attachment=128
Vi har timpris (SE4). LLVP och pelletskaminN Nissegandhi skrev:Är en pelletskamin en bra investering idag när det är ungefär samma pris på el och pellets.
Jag räknar lite snabbt varje dag, vilket är mäst fördelaktigt: LLVP eller pelletskamin
Driftkostnader på pelletskamin är lägre än LLVP ett antal dagar per månad. Framförallt December, January och Februari. Det brors på elpriset och utetemperaturen.
Pelletskamin kräver lite underhåll. Jag tömmer brännarkoppen och rengör rutan varje dag om pelletskaminen har varit igång. Det går snabbt. 5 minuter max. Längre om barnen vill hjälpa 🤣
Pelletskaminennhar blivit en samlingspunkt på morgonen. Där får barnen en kort mysstund innan vi skall iväg till skolan och jag tar min kopp kaffe där.
Rent ekonomiskt är det nog ingen jätte bra investering. Men jag tror, att priset för pellets kommer sjunka. Pris på värmeloggs är redan nere och pellets i övriga Europa är betydligt billigare redan nu. Vi skall se.
Vi är rätt så glada, att vi har pelletskamin. Vi vet redan när vi köper pellets under sommaren, hur dyrt vintern kommer blir. Behöver inte vara rädd, att det blir någon prischock. Använder vi inte pelletsen, då elen är billigare, är det ju ännu bättre. Då har vi det för nästa vinter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden