2 174 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ventilation under trösklar?
Är det nån här inne som hört talas om självdrag via trösklarna (eller egentligen under trösklarna).
Vi bor i ett hus byggt på 30-talet, men en del av huset är nog äldre än så. När vi flyttade hit för 4 år sedan så var 2 av trösklarna,mellan hallen-vardagsrummet och mellan hallen-köket, helt lösa, man kunde lyfta på dom. Jag har sen dess skruvat fast den ena, mellan hall-vardagsrum, och den andra, mellan hall och kök, togs bort när det las en golvmatta i köket och hallen. Sen tidigare är tröskeln borttagen mellan vardagsrummet och det som vi nu använder som sovrum, där de tidigare ägarna lagt nytt golv. Vi har märkt att golvet där trösklarna legat är mycket kallare än en bit ifrån. Frugan har hela tiden sagt att kanske de lösa trösklarna hade nåt med självdraget att göra och att det då blev sämre när det har täckts över. Jag funderar på att borra hål i golvmattan och sätta en plastlist över för att kanske förbättra självdraget om det nu är som frugan tror. Men då kom jag på att ställa frågan på detta utmärkta forum. Är det alltså nån här som hört talas om självdrag under trösklarna?
Vi bor i ett hus byggt på 30-talet, men en del av huset är nog äldre än så. När vi flyttade hit för 4 år sedan så var 2 av trösklarna,mellan hallen-vardagsrummet och mellan hallen-köket, helt lösa, man kunde lyfta på dom. Jag har sen dess skruvat fast den ena, mellan hall-vardagsrum, och den andra, mellan hall och kök, togs bort när det las en golvmatta i köket och hallen. Sen tidigare är tröskeln borttagen mellan vardagsrummet och det som vi nu använder som sovrum, där de tidigare ägarna lagt nytt golv. Vi har märkt att golvet där trösklarna legat är mycket kallare än en bit ifrån. Frugan har hela tiden sagt att kanske de lösa trösklarna hade nåt med självdraget att göra och att det då blev sämre när det har täckts över. Jag funderar på att borra hål i golvmattan och sätta en plastlist över för att kanske förbättra självdraget om det nu är som frugan tror. Men då kom jag på att ställa frågan på detta utmärkta forum. Är det alltså nån här som hört talas om självdrag under trösklarna?
Mjae.. Innerdörrar skall ju aldrig vara lufttäta så att man stör ventilationen i huset utan man skall alltid ha överluft. I regel är springorna runt dörrkarmar i hemmiljö av tillräcklig area för att luftväxlingen skall äga rum. Äldre dörrar med överfals och några lager målarfärg kan vara trängre/tätare.
I regel sätter man överluften så högt upp det är möjligt, utom i badrum där man sätter dom så lågt som möjligt för att minska risken att varm fuktig luft sipprar ut i övriga boytor.
Har ni inga/mindre trösklar och fått större spalt under dörrarna så kan det ju vara så att det är den vägen luften tar och det upplevs som kallare av någon anledning.
I regel sätter man överluften så högt upp det är möjligt, utom i badrum där man sätter dom så lågt som möjligt för att minska risken att varm fuktig luft sipprar ut i övriga boytor.
Har ni inga/mindre trösklar och fått större spalt under dörrarna så kan det ju vara så att det är den vägen luften tar och det upplevs som kallare av någon anledning.
Jag förklarar ju som en kratta ibland, men det jag försökte få fram var om det man förr i tiden nån gång byggt så att tilluften kommit under trösklarna och att tilluften nu blivit tilltäppt av att det lagts golv över eller när jag skruvade fast en lös tröskel. Vad vet jag, kanske det var nån mening att tröskeln låg lös.
Klicka här för att svara