Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag tolkar det som, vent firman sa med baksug, att tilluften är otillräcklig och att köksluften upp på toppen av skorstenen åker ner i kanalen som går till tvättstugan vilket du lätt borde kunna känna genom att sätta igång fläkten och ställa dig vid hålet i tvättstugan.

Som sagt luften vill ta "lättaste" vägen så därför fungerade det kanske innan just för att det satt en ventil i köket plus att fläkten inte var lika effektiv som den nya.

Man känner att det blåser från hålet i tvättstugsn när fläkten är på.
Problemet borde alltså försvinna med mer luft in i huset.

Frågan är dock om det räcker att sätta in fler ventiler eller om man också måste begränsa möjligheten för baksuget genom att sätta ett don där.
Testa att täcka för större delen av hålet och se hur pass bra det hjälper och om det hjälper så sätt ett frånluftsdon där.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Frågan är dock om det räcker att sätta in fler ventiler eller om man också måste begränsa möjligheten för baksuget genom att sätta ett don där.
Testa att täcka för större delen av hålet och se hur pass bra det hjälper och om det hjälper så sätt ett frånluftsdon där.
Vad tror du skulle hända om man helt enkelt burade igen hela hålet i tvättstugan?

E etompau skrev:
Gör testet med papper vid fläktutsuget. Fastnar pappret med en "smäck" så har du bra utsug och har då även tilluftstillströmning i samma eller större mängd.

Låter som fläkten är så effektiv att sprickor och läckor i kanaler nu gör sig påminda.

Men murstocken är provtryckt för några år sedan och problemet är enbart i tvättstugan där mustockens kanal går hela vägen genom huset.

M Mangan i kax skrev:
Vad tror du skulle hända om man helt enkelt burade igen hela hålet i tvättstugan?
Svårt att veta vad som händer när man ändrar förutsättningarna men jag tänker att det är bra med lite ventilation iom att det är en tvättstuga så alstras det alltid någon form av fukt.
Tryck i ett badlakan i plastpåse eller något annat lagom skrymmande och testa. Om luften blir dålig så skulle jag sätta en fläkt som konstant går och med tiden komplettera med ventiler i sovrummen som saknar.

Vi har ett liknande problem, att tvättstugans tänkta frånluft istället växlar till att bli tilluft (och i vårt fall drar ner rök från skorstenen).
Problemet är svårhanterat med mekanisk ventilation (delvis fuktstyrd).

Jag tror du ska starta med att tillföra mer tilluft i källaren.

• Gilla
Mangan i kax
  • Laddar…
Vi hade samma problem under en tid då vi saknade mekanisk fläkt i tvättstugan, den var helt enkelt inte monterad ännu. Under den perioden så var det en form av baksug där matoset gick ut ur skorstenen, och ner i kanalen som ledde till tvättstugan. När väl kanalfläkten, varvtalsstyrd, var monterad så förvann problemet. Däremot bör man kanske inte i en tvättstuga ha tilluft från kall fuktig utomhusluft. Då tror jag snarare någon form av springa i nederkant på dörren mot hallen är att föredra. Vi kompletterar förutom kanalfläkten med en avfuktare för de ggr mycket tvätt hänger där.

J Jimron skrev:
Vi hade samma problem under en tid då vi saknade mekanisk fläkt i tvättstugan, den var helt enkelt inte monterad ännu. Under den perioden så var det en form av baksug där matoset gick ut ur skorstenen, och ner i kanalen som ledde till tvättstugan. När väl kanalfläkten, varvtalsstyrd, var monterad så förvann problemet. Däremot bör man kanske inte i en tvättstuga ha tilluft från kall fuktig utomhusluft. Då tror jag snarare någon form av springa i nederkant på dörren mot hallen är att föredra. Vi kompletterar förutom kanalfläkten med en avfuktare för de ggr mycket tvätt hänger där.
Det konstiga är att det har aldrig varot ett problem innan den nya fläkten. Det ör därför jag tror att vi har förlite friskluft på övere plan

Ok, sker detsamma även om dörren till tvättstugan är öppen/stängd? Har du i bägge dessa lägen ett tryck ut ur kanalen i tvättstugan?
Hur är det tänkt att ni funktionellt ska använda tvättstugan? Dvs vart ska den fuktiga luften ta vägen?
Cirkulationen såg ju som det är nämnt redan annorlunda ut när pannan slukade syre.

J Jimron skrev:
Ok, sker detsamma även om dörren till tvättstugan är öppen/stängd? Har du i bägge dessa lägen ett tryck ut ur kanalen i tvättstugan?
Hur är det tänkt att ni funktionellt ska använda tvättstugan? Dvs vart ska den fuktiga luften ta vägen?
Cirkulationen såg ju som det är nämnt redan annorlunda ut när pannan slukade syre.
Som sagt så har problemet kommit det senaste halvåret. Tvöttstugan har varit tvättstuga i många år innan vi bott i huset.
Fukten tar vi hand om med en avfuktare och övriga luften på nedreplan är toppen.

Går det inga rör i skorstenens kanal/kanaler? Kanske räcker att sätta in rör så tvättstugan och köket har varsitt rör hela vägen upp i skorstenen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inga rör i skorstenens kanal/kanaler? Kanske räcker att sätta in rör så tvättstugan och köket har varsitt rör hela vägen upp i skorstenen?

Finns sex olika kanaler vad som går till vad vet jag inte men jag tror att köket har en egen. Men jag tror att allt strömmar samman inne i murstocken. Dålig på det där.

Bifogar en bild från hur vår orginalritning (60talet) ser ut. Tror inte ni har en sammanslagning. Kanalerna löper mest troligt enligt något liknande

• Svartvit skiss från 60-talet av en husritning med betecknade kanaler för skorsten och rum som kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer! Finns sex hål i skorstenen.

Tror jag börjar med att öka på friskluften på övervårningen.

Okej såhär gör jag.

Problemet försvinner om jag öppnar altandörren i köket.

I min hjärna betyder det att mer luft mpste in i huset.
Har beställt 3st frisklufysventiler som jag planerar att montera i de två små sovrummen samt ett extra i stora rummet som gränsar mot köket.

Min nya fråga är då vad effekten blir om jag monterar en frånluftventil i köket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.