975 läst ·
1 svar
975 läst
1 svar
Ventilation i hus från 1910
Hejsan
Håller på med renovering av vårat hus ifrån 1910.
Då jag är ny inom mycket av allt vi gör så googlas de mycket och läser trådar för att få lite mer kött på benen.
Det är så att jag funderar kring våran ventilation.
Tidigare ägare har tilläggsisolerat på insidan och även bytt ut några fönster.
Vi håller just nu på att riva för att få till en annan planlösningen och även då ventilationen där.
Jag vill ha inte ha något FTX system (som jag känner nu) vi har kaminer och vedspis som kommer eldas i men inte varje dag.
De ska in bergvärme med ny vattenburen värme till radiatorer (är direktverkande el nu)
Vad ska jag göra för ventilation och hur går man tillväga.
Är de så "enkelt" som de låter som på denna sidan.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php?group=prod_prod_grp-s1/228
"Montering/placering
Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort. Ventilen går utmärkt att använda vid golvvärme då den är framtagen för detta."
Vad jag förstått ska man ha en tilluft i varje sovrum/allrum/vardagsrum och frånluften kommer ifrån badrum och kök.
Håller på med renovering av vårat hus ifrån 1910.
Då jag är ny inom mycket av allt vi gör så googlas de mycket och läser trådar för att få lite mer kött på benen.
Det är så att jag funderar kring våran ventilation.
Tidigare ägare har tilläggsisolerat på insidan och även bytt ut några fönster.
Vi håller just nu på att riva för att få till en annan planlösningen och även då ventilationen där.
Jag vill ha inte ha något FTX system (som jag känner nu) vi har kaminer och vedspis som kommer eldas i men inte varje dag.
De ska in bergvärme med ny vattenburen värme till radiatorer (är direktverkande el nu)
Vad ska jag göra för ventilation och hur går man tillväga.
Är de så "enkelt" som de låter som på denna sidan.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php?group=prod_prod_grp-s1/228
"Montering/placering
Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort. Ventilen går utmärkt att använda vid golvvärme då den är framtagen för detta."
Vad jag förstått ska man ha en tilluft i varje sovrum/allrum/vardagsrum och frånluften kommer ifrån badrum och kök.
För att det ska bli bra ska du helst ha en centralt placerad utsugningsfläkt helst med utsugningskanaler till bad, toa,tvätt och ev till klädkammare. sedan ska man ha friskluftsventiler i alla sovrum, vardagsrum och kök. Till spiskåpan ett separat utsug/fläkt. När allt är på plats mäter man in flödena och justerar till rätt nivå. Ska du ha VPkan du dra frånluften till en återvinningsmodul som du sätter på VP. då återvinner du nästan lika mycket värme som med ett FTX men till mycket lägre kostnad.
Klicka här för att svara