58 753 läst ·
23 svar
59k läst
23 svar
Ventilation i förråd
Min lösning i min 15-kvm friggebod blev så här:

Bifogar en graf över temperatur & fuktighet det senaste året. (Det sitter två sensorer i friggeboden, en i var ända)
- Oljefylld radiator som drivs av vanlig 230v
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-410163/
Radiatorerna är inställda på att hålla +10 grader.
- Badrumsfläkt som drar igång när fuktigheten går över ett gränsvärde.
https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq
Bifogar en graf över temperatur & fuktighet det senaste året. (Det sitter två sensorer i friggeboden, en i var ända)
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
En sorptionsavfuktare (viktigt eftersom de är effektiva (avfuktar bra) ner till 0 grader till skillnad mot "vanliga" avfuktare som bara är effektiva vid rumstemperatur och strax under). Märket är Echodry. Kör den i "silentläge". Är alltid under 50% luftfuktighet.Riki skrev:
Hej!S snicke skrev:
Tack för dina tips! Jag ska också skippa ventilation i mitt varmförråd. Håller nu på och tätar så gott jag kan. Denna Echodry du köpt. Är den i länken nedan någon liknande? Tror du den är bra? https://www.luftbutiken.se/avfuktar...IOoplC03h7NPjKrbesvwiQGOzYIwpc-0aAvKLEALw_wcB
Tack på förhand!
Jepp, vad jag kan se är det den jag har. Finns billigare på K-rauta, där jag köpte min, men bara i vissa butiker ser jag. Vet inte om du bor nära någon K-rauta som har den hemma: https://www.k-rauta.se/produkt/luft...ge-ab-sorption-echodry-combi-ii/7350054590044J jossan1986 skrev:
Är inne på samma lösning med en sorptionsavfuktare. Frågan är hur ofta behållaren med vatten behöver tömmas?
Vet att det finns de där det går att leda ut fukten som vattenånga ut ut byggnaden, men dessa är mycket dyrare.
Vet att det finns de där det går att leda ut fukten som vattenånga ut ut byggnaden, men dessa är mycket dyrare.
Min tur att hitta denna underbara tråd när jag ska göra exakt samma resa.
Jag har ett förråd som är på cirka 12m2 och har precis köpt in allt material för att göra detta (inklusive ventilation x2).
Jag har en luftspalt redan under innertaket så jag har tänkt att sätta en vanlig läkt där och sedan en oljehärdad board följt av 145mm isolering, som i sin tur ska täckas med åldersbeständig byggfolie och sedan ska jag täcka in allt med konstruktionsplywood.
Vad gäller väggarna så är det enkelt, in med min 145 isolering och täck med byggfolien med bra överlapp och sen upp med plywood.
Jag ska köpa till lite isolerskum och täta extra runt dörren också och försöka göra det så tätt jag kan.
Mer och mer lutar jag åt att skaffa en Woods Wdd80 och skita i att borra upp två hål för ventilation.
Jag har idag redan satt in ett oljefyllt radioatorelement på 800w som var tänkt som frostvakt (faktum så använde jag det redan förra året i ett helt oisolerat förråd och det kostade en del).
Nu tänker jag att denna woods wdd80 (sorptionsavfuktare) skulle kunna sköta uppvärmningen passivt och samtidigt hålla ner fuktigheten, just denna avfuktare har också en slang så man kan leda ut vattnet vilket får bli lösningen för mig, men min enda fråga nu är:
- Jag har en stor vinkyl där ute i förrådet och jag kan inte riktigt hitta om den skulle agera som en fuktgivare i mitt rum som skulle ställa till det. Och som skulle kunna leda till att vinkyl och avfuktare kör dragkamp året runt och jag drar iväg som bara den i elförbrukning.
Positivt är ju att vinkylen också generar värme så mest troliga är att kag knappast kommer att behöva använda min frostvakt, jag skulle nästan tro att med isolerat med 145mm så räcker nästan enbart kylen att hålla det över nollan.
Jag har ett förråd som är på cirka 12m2 och har precis köpt in allt material för att göra detta (inklusive ventilation x2).
Jag har en luftspalt redan under innertaket så jag har tänkt att sätta en vanlig läkt där och sedan en oljehärdad board följt av 145mm isolering, som i sin tur ska täckas med åldersbeständig byggfolie och sedan ska jag täcka in allt med konstruktionsplywood.
Vad gäller väggarna så är det enkelt, in med min 145 isolering och täck med byggfolien med bra överlapp och sen upp med plywood.
Jag ska köpa till lite isolerskum och täta extra runt dörren också och försöka göra det så tätt jag kan.
Mer och mer lutar jag åt att skaffa en Woods Wdd80 och skita i att borra upp två hål för ventilation.
Jag har idag redan satt in ett oljefyllt radioatorelement på 800w som var tänkt som frostvakt (faktum så använde jag det redan förra året i ett helt oisolerat förråd och det kostade en del).
Nu tänker jag att denna woods wdd80 (sorptionsavfuktare) skulle kunna sköta uppvärmningen passivt och samtidigt hålla ner fuktigheten, just denna avfuktare har också en slang så man kan leda ut vattnet vilket får bli lösningen för mig, men min enda fråga nu är:
- Jag har en stor vinkyl där ute i förrådet och jag kan inte riktigt hitta om den skulle agera som en fuktgivare i mitt rum som skulle ställa till det. Och som skulle kunna leda till att vinkyl och avfuktare kör dragkamp året runt och jag drar iväg som bara den i elförbrukning.
Positivt är ju att vinkylen också generar värme så mest troliga är att kag knappast kommer att behöva använda min frostvakt, jag skulle nästan tro att med isolerat med 145mm så räcker nästan enbart kylen att hålla det över nollan.
Angående vinkylen, blev det dragkamp om fukten? Jag är i skrämmande lika förutsättningar, jag gick tillbaka för att kolla så det inte var jag som skrivit inlägget.Tommy Karlsson742 skrev:
Min tur att hitta denna underbara tråd när jag ska göra exakt samma resa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden