Jag har isolerat ett förråd tätt med en yta på 8,4m2 och volym på 18m3 enligt bifogad bild. Isolering i väggar är 95mm och i tak 145mm. På insidan finns ångspärr i form av byggfolie/plast.
Nu ska jag få till ventilation och underhållsvärme (ca. 10 grader minst året runt) i förrådet.

1. Var sätter jag ventilerna (tänkte mig 2 st om ni inte opponerar er) för att få bästa cirkulation/ventilation samtidigt som jag behåller så mycket värme som möjligt? (hur många?,vilken vägg?, vilken höjd?, hur långt från golv och tak?) På väggen länst in är det inte möjligt att sätta ventil lägre än ca 400 mm över golvet pga att marknivån är så hög på utsidan av väggen.
  2. Vilken typ av ventiler?
  3. Var placerar jag radiatorn?
  4. Vilken typ av radiator?
  5. Blir det någon ventilation sommartid eller står bara luften stilla då? Behöver jag göra något extra sommartid?

Vill få bästa möjliga ventilation så jag undviker fuktproblem men vill ju inte överdimensionera det så att all värme bara ventileras ut då jag har lagt stor möda på isoleringen.

Har funderat på följande:
  • 1 st Fresh 80 ventil på väggen längst in (sett från dörren) på höger sida så långt ner som möjligt. Hoppas att tilluft ska komma in här.
  • 1 st Fresh 80 ventil på dörrväggen på vänster sida (diagonalt från första ventilen) så långt upp som möjligt. Hoppas att frånluft ska tryckas ut här.
  • 1 st 600 W elradiator placerad precis ovanför den nedre ventilen (på väggen längst in) i hopp om att den ska värma upp luften ovanför ventilen så att luften stiger där och så att ny luft sugs in genom ventilen.
  • Tänker mig alltså 2 st Fresh 80-ventiler eftersom jag inte är säker på att luften kommer att ta den vägen jag har tänkt mig. Om luften går åt andra hållet så är i alla fall ventilerna likadana.

Tack på förhand för era åsikter, råd och erfarenheter!

• ritning förråd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självdrag funkar bästa på vintern och "inte alls" på sommaren,
fundera på varför du vill ventilera, är det bara för att du rädd för fukt eller?

Ett tilluftdon och sen en pax-fläkt med kallrasskydd och fuktgivare så får du ju bara ventialtion när det "du" tycker det är fuktigt.

/L

Placera frånluftsventilen på motsatt sida av dörren ganska högt upp och radiatorn på dörrsidan. Dörren kommer släppa in en del luft vilket kommer ge hyfsad luftväxling.

Om du vet att förrådet är tätt så är det bättre att satsa på mer ventilationsöppningar och dyrare elräkning än fuktskador, tycker jag.

Effekt som krävs av din radiator: P = m*cp*(Ti-Tu)

• Gilla
Vinter25
  • Laddar…
Loner skrev:
Självdrag funkar bästa på vintern och "inte alls" på sommaren,
fundera på varför du vill ventilera, är det bara för att du rädd för fukt eller?

Ett tilluftdon och sen en pax-fläkt med kallrasskydd och fuktgivare så får du ju bara ventialtion när det "du" tycker det är fuktigt.

/L
Tack för svaret och förslaget. Ja det jag närmast tänker på när jag vill ha bra ventilation är att jag vill kunna förvara kläder och vad som helst i förrådet utan att det blir fuktskadat. Vill även undvika fuktproblem i själva förrådsbyggnaden. Om jag vänder på frågan; vad kan det finnas för annan anledning än fukt i min situation för att ha god ventilation? Vill ibland kunna arbeta inne i förrådet men det blir säkert rätt sällan och då kan man ju forcera ventilationen med fläkten som du föreslog. Så det är väl bara fukt jag vill undvika i normalfallet? Och i så fall håller jag med dig om att jag inte borde ventilera i onödan, dvs när det inte är fuktigt inne i förrådet för då drar jag väl bara ut värme i onödan och låter min radioator dra ström i onödan? I bästa fall har jag ibland under långa perioder inte alls fuktigt och då låter jag det vara helt oventilerat (fläkten slår ej på)? Finns det några problem med att potentiellt låta det stå oventilerat länge?

Tänkte på en annan sak. Finns det risk att fläkten står på för jämnan under vissa perioder och att man ökar fuktigheten i rummet (till en viss grad) ibland genom att dra in tilluft som är fuktigare än befintlig luft i förrådet? När i så fall?

Är det denna fläkt du syftar på med fuktgivare: http://www.smarthem.se/3694/p/pax-f...1-vit?osCsid=d73ce8a1e4f56d21d375756f625ab506

Ska jag placera fläkten högt upp på dörrsidan och tilluftsventilen långt ner på motsatta sidan?

Om jag använder fläkt, kan jag då placera radioatorn var jag vill om ventilationen ändå är forcerad?

Fläkt i det där lilla förrådet tycker jag låter helt galet. Vill du ha tillräcklig ventilation för ditt förråd så räcker det utmärkt med antingen glipa under dörren eller täta dörren och placera ett tilluftsdon lågt på motsatt sida frånluftsdon då ventilaras hela utrymmet (termik).

Om du har en radiator kommer den värma luften. Varm luft stiger i förhållande till kall, alltså placerar du frånluftsdon högt upp i förrådet. Beroende på vilket flöde dina don klarar så för du ha ett eller kanske två stycken (säkra sidan). Total diameter på frånluftsdonet behöver egentligen inte vara mer än 5cm för att täcka ditt behov, i teorin.

All ventilation sker knappast genom din kontrollerade ventilation. Luftläckning sker alltid till en viss del.

• Gilla
Händige
  • Laddar…
Fisch skrev:
Fläkt i det där lilla förrådet tycker jag låter helt galet. Vill du ha tillräcklig ventilation för ditt förråd så räcker det utmärkt med antingen glipa under dörren eller täta dörren och placera ett tilluftsdon lågt på motsatt sida frånluftsdon då ventilaras hela utrymmet (termik).

Om du har en radiator kommer den värma luften. Varm luft stiger i förhållande till kall, alltså placerar du frånluftsdon högt upp i förrådet. Beroende på vilket flöde dina don klarar så för du ha ett eller kanske två stycken (säkra sidan). Total diameter på frånluftsdonet behöver egentligen inte vara mer än 5cm för att täcka ditt behov, i teorin.

All ventilation sker knappast genom din kontrollerade ventilation. Luftläckning sker alltid till en viss del.
Ja men hur fungerar ventilationen på sommaren när radiatorn inte värmer upp luften? Då står ju luften helt stilla eftersom det är så liten/ingen temperaturskillnad inne och ute. Vet inte om fläkt eller inte har med storleken på förrådet att göra. Vill ju inte få fuktproblem/mögel eller annat pga ickefungerande ventilation även om förrådet är litet.

Förrådet är väldigt tätt. Inga fönster, tätat (drevat med isolering) runt dörr och plast på insidan av all isolering så det blir nog väldigt lite okontrollerad ventilation när fläkten inte går.

Men är det bara bra att inte ha någon ventilation alls om luften under längre perioder står stilla i förrådet pga att fuktnivån är låg i förrådet så att fläkten inte går eller finns det något negativt med det?

snicke skrev:
Ja men hur fungerar ventilationen på sommaren när radiatorn inte värmer upp luften? Då står ju luften helt stilla eftersom det är så liten/ingen temperaturskillnad inne och ute. Vet inte om fläkt eller inte har med storleken på förrådet att göra. Vill ju inte få fuktproblem/mögel eller annat pga ickefungerande ventilation även om förrådet är litet.

Förrådet är väldigt tätt. Inga fönster, tätat (drevat med isolering) runt dörr och plast på insidan av all isolering så det blir nog väldigt lite okontrollerad ventilation när fläkten inte går.

Men är det bara bra att inte ha någon ventilation alls om luften under längre perioder står stilla i förrådet pga att fuktnivån är låg i förrådet så att fläkten inte går eller finns det något negativt med det?

Det är inte enbart temperaturen som styr ventilationen. Du har ju vindpåverkan också som skapar några Pa skillnad som kommer få luften att röra sig. Solen kommer värma upp väggarna som i sin tur (mer eller mindre) skapar en konvektiv luftrörelse. Ventilationen kommer att vara mindre på sommaren, men samtidigt är fuktbetingade problem inte lika vanligt på sommaren. Förmodar att du inte har något fukttilskott i förrådet heller.

Alltså, luften innehåller mer fukt på sommaren än på vintern (g/kg torr luft). Det som händer på vintern är att RF är högre på grund av lägre temperatur, vilket ökar risken för kondens på kalla ytor.

• Gilla
fundersam63
  • Laddar…
Fler åsikter, förslag och idéer?

Finns det någon annan anledning att ventilera för mig förutom att bli av med fukten, dvs annan anledning än att undvika fuktskador? För i så fall är det ju ingen idé att att ventilera överhuvudtaget förutom när jag verkligen har fukt i förrådet t.ex. genom att ha en fuktsensor som startar fläkten då och spara värme annars genom att inte köra fläkten när det inte är fuktigt i förrådet (strypa ventilationen tack vare kallrasskyddet).

• Gilla
PatrickA och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslog fläkt då han var rädd för fukt, och då utgick från att han tillför något som avger fukt, annars blir det ju inte ju inte fuktigare därinne än ute, och duger fint med lite enkelt självdrag.

/L

Funderar just nu på att inte ha någon ventilation alls och så tätt som möjligt i förrådet och istället sätta in en sorptionsavfuktare typ EchoDry http://www.clima.se/default.asp?url=produktsidor/echodry_luftavfuktare_2.html som avfuktar effektivt ner till +1 grad och dessutom avger värme. För om jag bara vill undvika fukt, varför ska jag då ha ventilation? Relativa fuktigheten i Sverige är i snitt 80%. I förrådet har jag inga fuktkällor så då är väl risken bara att jag drar in luft som är fuktigare än den som redan finns i förrådet om jag ventilerar samt ventilerar ut värme i onödan ur mitt välisolerade förråd? Tänkte mig att om jag har ett tätt förråd så kommer luftavfuktaren oftast vara avstängd eftersom luftfuktigheten bör komma ner ganska snabbt till kring 50% (EchoDry jobbar mellan 45-55% säkert med någon hysteres) och sedan vet jag inte vad som ska få luftfuktigheten att öka i särskilt snabb takt. Denna lösning funkar ju bra även på sommaren då självdrag funkar dåligt. Har för mig att stål börjar rosta vid ca 60% och mögel etc. börjar växa vid ca 70% så egentligen vill man väl alltid ligga kring 50% och det garanterar väl ingen ventilation att jag kommer ned till? Kan ju som sagt snarare öka luftfuktigheten med hjälp av ventilation även om jag värmer upp lite till ca. +10 grader.

Åsikter på helt utan ventilation, så tätt som möjligt och istället luftavfuktare?

Gammalt inlägg, men jag står inför samma uppgift. Vilken lösning körde du på i slutändan, och hur har det fungerat? :-)

• Gilla
shapic
  • Laddar…
Ja, gammalt inlägg och jag gör exakt samma sak. Haha. Funderar på om jag ska ha en ventil (den som det redan är hål för högt upp på ena sidan). Eller två. Kommer ha en radiator precis samma upplägg som original skribenten. Frågan är hur ni gjorde som var med i tråden?
/Mathias

Jag körde till slut så tätt som möjligt. Tryckte t.o.m. in isoleringsskum i hörnen. Isolering och så tät fuktspärr som möjligt. Inte en enda ventil. Istället sorptionsavfukatare som står på igång i energisparläge dygnet runt. Tror det brukar vara en luftfuktighet på under 45% i förrådet.

Resultatet såhär 11 år senare? Har fungerat hur bra som helst. Då grannar har pratat om att saker lätt blir unkna i förrådet har vi haft bl.a. barnkläder där i lådor som luktar som nya. Allt är snustorrt. Torrare än inne i villan där duschar, tvätt, matlagning, vi själva som andas etc. genererar fukt. Har nästan aldrig behövt använda frostvakten (element) trots minusgrader ute då det är så välisolerat och tätt och inga ventiler som släpper in kyla. Avfuktaren genererar tillräckligt med värme vid avfuktningen helt enkelt.

I min värld är ventilation ett dött koncept i ett utrymme där man inte vistas. Gör helt tätt och sätt in avfuktare istället. Läs mer här: https://www.rightinfonow.com/sv/dehumidifier-ventilation/

• Gilla
fdanne och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar. Superintressant. Ha en skön midsommar!

Detsamma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.