Hej,
Jag har nyligen köpt en lägenhet på 36 kvm i ett hus från 1925 och planerar att göra ett sovrum som inte kommer ha ett fönster med direkt anslutning till solljus (se planlösningen nedan). Jag planerar dock att sätta in ett fönster högst upp i innerväggen för att få in ljus. Men min fråga rör om någon har erfarenhet av sovrum utan fönster, jag undrar hur ni har löst ventilationen.
Dörren kommer alltid vara öppen men förstår att det troligtvis behövas mer ventilation än så. Sovrummet kommer va cirka 7 kvm.
Tacksam för alla tips och tankar! 😊
Jag har nyligen köpt en lägenhet på 36 kvm i ett hus från 1925 och planerar att göra ett sovrum som inte kommer ha ett fönster med direkt anslutning till solljus (se planlösningen nedan). Jag planerar dock att sätta in ett fönster högst upp i innerväggen för att få in ljus. Men min fråga rör om någon har erfarenhet av sovrum utan fönster, jag undrar hur ni har löst ventilationen.
Dörren kommer alltid vara öppen men förstår att det troligtvis behövas mer ventilation än så. Sovrummet kommer va cirka 7 kvm.
Tacksam för alla tips och tankar! 😊
Enklast borde vara att sätta in en ventil genom innerväggen mot det stora rummet så kan luften röra sig genom rummet.
Angående ett nytt fönster så är det inget du kan göra utan föreningens tillstånd, och det kräver troligen ett bygglov.
Äh, det står ju faktiskt att fönstret ska i innerväggen, då borde det vara ok, så länge det är en vanlig innervägg och ingen bärande vägg
Angående ett nytt fönster så är det inget du kan göra utan föreningens tillstånd, och det kräver troligen ett bygglov.
Äh, det står ju faktiskt att fönstret ska i innerväggen, då borde det vara ok, så länge det är en vanlig innervägg och ingen bärande vägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Vi delade av inre delen av vardagsrummet till ett gästrum, kanske 2,2 x 3,6 m. Det har alltså 4 innerväggar. Då satte vi en fläkt (typ värmeförflyttare) i väggen mot vardagsrummet som blåser in luft i gästrummet och sen kan luften passera ut under dörren. Trots att den ska vara mycket tyst så är det inte alla gäster som klarar av att sova med den på. Att ha bara dörren öppen under natten räcker inte heller till för att det ska vara bra luft i rummet på morgonen, i alla fall inte när det är 2 gäster.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden