Hursvårtkandetva
Hej!

Jag har byggt in en sovalkov med en vägg och gamla restaurerade fönster. Fönstrena/dörren leder till vardagsrummet.

Funderar på hur vi kan öka luftflödet/förbättra ventilation i sovrummet, har ingen ventilation just nu. Häromveckan slog jag ut och påbörjade bygget av hyllor ovanpå garderober som varit inbyggda (hittade tomrum ovanpå, byggde hyllor), garderoberna skiljer hallen från sovrummet, se ritning.

Fick en idé att man kanske kan sätta en fläkt på hall-sidan som blåser ut luft i hallen, via ett "spjäll" i sovrummet och passivt inflöde via fönster på glänt/dörrspringor?

Jag är novis på ventilation, detta är bara egna idéer. Men jag har funderat på om det skulle kunna gå med t.ex. en tyst datorfläkt eller nån variant på badrumsfläkt? Gärna så att jag kan stänga av och sätta på den ute i hallen, och att man inte ska störa sig på ljudet.

Jag kanske är helt off eller vad tror ni, har ni några råd eller idéer?! Stort tack!!

Här kommer förklarande bilder och ritning

Skärmavbild 2026-05-05 kl. 20.13.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2026-05-05 kl. 20.10.11.png
Skapa konto

Skärmavbild 2026-05-05 kl. 20.10.19.png
Skapa konto

Skärmavbild 2026-05-05 kl. 20.10.23.png
Skapa konto

Friskluft/tillluft?

Hursvårtkandetva
Har friskluft/tilluft i vardagsrummet, 2,5m från väggen jag byggt. Såna där vanliga tilluftsventiler som vetter ut mot utomhus. Köksfläkten sköter utflödet ur lägenheten (den är på totalt 40kvm)

Dra då ett spirorör från tillluftsventilen till sovrummet.
Har toan nån frånluft?

Hursvårtkandetva
Hade den tanken när jag byggde väggen men skulle verkligen vilja undvika att dra rör den vägen. Det skulle påverka en hel del ute i vardagsrummet och inte se snyggt ut tyvärr. Vad tror du om nåt åt det hållet som min idé på bilderna?

Yes toan har det

Spiroröret kan du med fördel klä in med gipsskiva och måla i takets färg

Hursvårtkandetva
Jovisst men ett rör från en av ventilerna skulle innebära att en låda "börjar" mitt ovanför ett av huvudfönstrena i vardagsrummet, samt paja en bra setup med projektorduk osv. Blir tyvärr hellre kvar med sämre ventilationen i sovrummet.

Men hoppades istället att jag kan få in luft från lägenheten i övrigt istället, vilket jag definitivt tror bättrar luftkvalitén i sovrummet där vi gärna stänger dörren annars. Du tror inte alls på något åt det hållet jag la upp bilder på?

Antingen lämnar du spiroröret bart, bygger en låda runt det eller sänker taket och döljer röret på det sättet.

Om det går kan du ju ta upp en ny tilluftsventil i sovrummet istället..

Düsseldorff
Du har väl en yttervägg med fönster i sovrummet? Sätt in en fönsterventil om det inte finns. Prata med föreningen först.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Har icke fönster i sovrummet, det är en sovalkov jag byggt in med vägg och fönster ut i vardagsrummet

Düsseldorff
Jaha ok, det är alltså inte ens ett riktigt sovrum. Då förstår jag dina ventilationsbekymmer. Men det hjälper knappast att vispa runt luften inuti lägenheten, du behöver tilluft till "sovrummet".

Hursvårtkandetva
Nej precis, inget äkta sovrum i den bemärkelsen.

Tilluft vore såklart bäst. Men det är utmanande att få till.

Men vi har mycket bättre luft med sovrumsdörr på vid gavel än stängd (såklart), men det blir så jäkla ljust så vi vill helst stänga dörren. Mkt litet sovrum. Så min idé var att vispa runt luft in från lägenheten skulle hjälpa.

Düsseldorff
Du kan såklart testa, det kanske ger nån effekt i alla fall.

Düsseldorff
Går köksfläkten hela tiden? Du skriver att det är den sköter frånluft.

Hursvårtkandetva
Ja precis, det kanske kan hjälpa! Men fattar att det är lite hemmabyggevarning. Funderar vilken fläkt som kan passa för ändamålet

Köksfläkten går hela tiden. Jag renoverade hela köket för nåt år sedan och då var de och testade flödet där och det var inga konstigheter.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.