Byggahus.se
Hej!

Har ett hus byggt 1920 som är 1,5 plan. Vi har under tiden vi bott här (2,5 år) till och från känt en dålig lukt/luft på ovanvåning där tre sovrum finns.

Har gjort två besiktningar och idag hade jag en saneringsfirma som tittade på vind och kattvind. Det finns förvisso LITE mögelpåväxt runt murstock samt på kattvind men ser "väldigt bra ut" med tanke på husets ålder osv.

Han kan inte hjälpa oss med något men rekommenderade att ta hit en ventilationsfirma. Förra ägaren satte in tilluftsventil i stora sovrummet. Vi bytte fönster i lilla sovrummet 2019 och valde velux med ventilation i ovankant. Upplever ändå dålig luft.

Kvar är mellanstora sovrummet. Där finns en "plomberad" lucka inne men inget hål i träpanel ute. Har man satt igen en ventil? Varför då? Eftersom det är tegelfasad och träpanel antar jag att det inte är superlätt att borra nytt men finns det redan ett hål kanske det går smidigt.

Vet någon om det är rimligt med frånluft på ovanvåning trots avsaknad av våtutrymme? Typ en paxfläkt ovanför trappen (finns idag i tvättstuga källare samt i dusch/wc på mellanplan). Upplever ventilation i källare och mellanplan som bra (tom för bra energimässigt för det läcker en del).

Tog under eftermiddagen kontakt med en ventilationsfirma och de vill självklart göra en mätning av luften i alla rum för 4000 kr innan de kommer med åtgärdsförslag. Hoppades kunna hoppa över det och göra en snabb bedömning/åtgärd direkt.
 
BirgitS
Man bör försöka få varje plan att klara av sin egen ventilation för annars är det risk för att ventiler i sovrum på övre plan blir frånluftsventiler. Om det finns en klädkammare så är det ett bra ställe för en frånluftsfläkt. Om man har en frånluftsfläkt direkt ovanför trappan så vet jag inte om den kommer att försöka ta luft från entréplanet (beror förstås på hur ventilationen där fungerar).
 
Jag har också ett hus från 1920 ish. När vi flyttade in noterade vi att ALL ventilation i hela huset var borttagen /igensatt. faktiskt inklusive köksfläkten.

Vi investerade i et FTX aggregat och alig ventilation hjälpte oss att planera det, Jag skickade ritningar på huset de kom med ett förslag och sedan bollade vi det lite fram och tillbaka. Sedan kom en lastbil med prylar som jag installerade det var inte särskilt svårt. i två av rummen har jag blivit av med 20x20 cm yta där jag klätt in ventilationsrören men det är ingen som tänker på det.

Jag har dock lärt mig att skorstenen har reglar i sig som håller upp övervåningen så börja försiktigt med hålsågen och var beredd att flytta rören.

Men inomhusklimatet har blivit helt fantastiskt, och. även om jag inte kanske kommer spara in investeringen så är det trevligare att bo här under tiden. jag fattar inte att inte alla gör på detta sättet.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
Jag har också ett hus från 1920 ish. När vi flyttade in noterade vi att ALL ventilation i hela huset var borttagen /igensatt. faktiskt inklusive köksfläkten.

Vi investerade i et FTX aggregat och alig ventilation hjälpte oss att planera det, Jag skickade ritningar på huset de kom med ett förslag och sedan bollade vi det lite fram och tillbaka. Sedan kom en lastbil med prylar som jag installerade det var inte särskilt svårt. i två av rummen har jag blivit av med 20x20 cm yta där jag klätt in ventilationsrören men det är ingen som tänker på det.

Jag har dock lärt mig att skorstenen har reglar i sig som håller upp övervåningen så börja försiktigt med hålsågen och var beredd att flytta rören.

Men inomhusklimatet har blivit helt fantastiskt, och. även om jag inte kanske kommer spara in investeringen så är det trevligare att bo här under tiden. jag fattar inte att inte alla gör på detta sättet.
Hej
Jag är inne lite på samma spår men känner inte så många som har valt FTX till just 20-talshus.
Sättet jag märker att det är dålig ventilation här hemma är mycket kondens på insidan av ytterglasen, framförallt på ovanvåning. Murstocken misstänker jag har dåligt drag och luften rör sig långsamt på grund av det. Vi har dock flera friskluftventiler öppna (5 i källaren, 2 på bottenplan, 2 på ovanvån), dessutom är husets fönster och dörrar otäta (såpass att man känner hur luften ibland blåser in).

Kräver inte FTX ett tätt hus?
Kunde du inte vara installera FTX genom murstocken utan att göra onödiga sidodragningar?

Jag är kanske lite inne på att bara installera ett fläktsystem på skorstenen för att få igång murstocken och kanske en PAX-fläkt i badrummet, tror du inte man kommer långt med det?
 
Jag har ett 40-tals hus. Vi har installerat mekanisk frånluft som suger kontinuerligt från kök och badrum i ena våningen och tvättstuga och badrum i källarvåning. Fläkten sitter uppe på vinden och därifrån går det sedan rör till respektive rum.

FTX är najs men tvek om du får igen investeringen. Det kostar ganska mycket och förändrar inte förbrukningen i lika stor utsträckning. Sedan så kräver väl det tätt hus vilket är svårt med våra äldre hus. Risken som jag ser är att man behöver byta ut massa andra saker också, dörrar, fönster, ventiler etc. och då sticker det iväg mer.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har ett 40-tals hus. Vi har installerat mekanisk frånluft som suger kontinuerligt från kök och badrum i ena våningen och tvättstuga och badrum i källarvåning. Fläkten sitter uppe på vinden och därifrån går det sedan rör till respektive rum.

FTX är najs men tvek om du får igen investeringen. Det kostar ganska mycket och förändrar inte förbrukningen i lika stor utsträckning. Sedan så kräver väl det tätt hus vilket är svårt med våra äldre hus. Risken som jag ser är att man behöver byta ut massa andra saker också, dörrar, fönster, ventiler etc. och då sticker det iväg mer.
Vill du ge lite detaljer kring dragning av rören? Hur går det rör från källaren upp till vinden, genom murstocken och hela vägen upp genom skorsten? Varför inte fläktar (tex PAX) rakt ut genom fasaden istället för vinden?
 
N nordman39 skrev:
Vill du ge lite detaljer kring dragning av rören? Hur går det rör från källaren upp till vinden, genom murstocken och hela vägen upp genom skorsten? Varför inte fläktar (tex PAX) rakt ut genom fasaden istället för vinden?
Från vinden går det ut via imkanal i murstock.
Från vinden går en förgrening till badrum och en ner till kök. Sedan fortsätter det till en ny förgrening ner genom våningen under vis en 125 kanal i en garderob ner till källarplanet. Den kommer ner vid vägg i tvättstuga och löper längs med väggen med frånluftdon och fortsätter sedan liten bit till genom vägg in till badrum som ligger vägg i vägg.

PAX är dyrt, typ 2k per fläkt, jag hade behövt minst 4 st. Antagligen fler då deras flöde är för litet enligt min ventilationskille. De är fula både inne och ute och låter. Dessutom saknas skalfördelar.

fläkten jag har kostade typ 3000kr, sedan spiro på det. Men jag hr just nu inställning 4/10 på potentiometern så det finns massa kapacitet att ta om man behöver bygga ut. Den låter inget heller.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Från vinden går det ut via imkanal i murstock.
Från vinden går en förgrening till badrum och en ner till kök. Sedan fortsätter det till en ny förgrening ner genom våningen under vis en 125 kanal i en garderob ner till källarplanet. Den kommer ner vid vägg i tvättstuga och löper längs med väggen med frånluftdon och fortsätter sedan liten bit till genom vägg in till badrum som ligger vägg i vägg.

PAX är dyrt, typ 2k per fläkt, jag hade behövt minst 4 st. Antagligen fler då deras flöde är för litet enligt min ventilationskille. De är fula både inne och ute och låter. Dessutom saknas skalfördelar.

fläkten jag har kostade typ 3000kr, sedan spiro på det. Men jag hr just nu inställning 4/10 på potentiometern så det finns massa kapacitet att ta om man behöver bygga ut. Den låter inget heller.
Ok tack för beskrivningen. Vi har källare, bottenplan, ovanvån, och vindsvån (som ska göras om till boyta) så det kan bli lite rörigt, men ska se om man kan nyttja murstocken till rören så mkt som möjligt.

Vad är det för modell på din fläkt på vinden?
 
N nordman39 skrev:
Ok tack för beskrivningen. Vi har källare, bottenplan, ovanvån, och vindsvån (som ska göras om till boyta) så det kan bli lite rörigt, men ska se om man kan nyttja murstocken till rören så mkt som möjligt.

Vad är det för modell på din fläkt på vinden?
 
  • Närbild på en elektrisk apparat, etikett med tekniska specifikationer, delar av metall och plast, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.