Jag har ett par gamla förrådshus i kalksten på min öländska gård. Det har varit spannmålslager i övervåningen, förråd i bottenplan och under halva huset en potatiskällare. Tyvärr så hade det inte hållits rent i källaren, så gammalt trä hade blivit liggande på marken och blivit svampangripet, och detta hade spritt sig till bjälklaget. Jag har räddat ett tjugotal golvplankor (de luktade ännu gott av kärnvirke), men många andra hade synliga mögelskador och var fruktansvärt spröda - och luktade hemskt stickande. Så nu har jag fått något att bita i, det tog två dagar att riva och städa ur, se bild.
Ursprungligen hade jag tänkt att fylla upp källaren, först med singel och sedan Hasopor med nytt trägolv - men nu når jag såg hur fint murad källaren är, och med stensatt golv, så blev jag sugen på att behålla källaren - men utan organiska material i den. Jag tänkte lägga ett nytt bjälklag i de gamla uttagen och sedan lägga trägolv på detta. Tanken är att göra huset beboligt som gästhus sommartid, kalka om väggarna in- och utvändigt, samt sätta in nya dörrar.
Yttermurarna till källaren saknar helt ventiler, är mellan 1-2 meter tjocka, och källaren ligger nästan helt under omgivande marknivå. Utvändigt finns inget avskiljande lager (platonmattan fanns inte 1728 ;-) ).
Jag har tänkt att ha diffusionsöppna material och isolera taket med cellulosa; men nu hamnar jag i bryderi om källaren.

borde jag
* gräva ur den 30 cm, lägga hasopor och återlägga kalkstensflisorna
* dra ett spirorör (eller två i diagonalt motsatta hörn för dragets skumm) för att dra ner friskluft i källaren
* isolera med icell mellan bjälkarna mot källaren och bara ha glespanel nedåt, så att fukt kan vandra?

• Renoveringsprojekt av en gammal källare med stenmurar och jordgolv efter borttagning av mögelangripet material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.