Hej

Jag misstänker att regnvatten följer med luftningsröret (går i murstocken) och droppar ner på golvet där röret kommer ut vid toalettstolen. Toalletten är väghängd så röret kommer ut i nishen, så jag kan inte vara helt säker, men det luktar inte något vilket får mig att tro att det är regnvatten som följer utsidan av röret. Totalt rör det sig om uppemot en deciliter som runnit ut på golvet.

Gick upp på taket idag och tittade lite, bor i Göteborg så det regnar ju från sida, känns som att det inte är några problem för regnet att komma in, man ser ju också att det är droppar på insidan plåtröret (tur att det inte är luktbilder).

Jag vill göra ett test så jag ghettomoddade "skorstenen" lite med silvertejp för att se om problemet upprepas nästa gång det regnar. Har tejpat nästan helt tätt från det hållet det oftast blåser. Sedan drog jag en bredd runt hela röret också.

Nu till min egentliga fråga, hur mucket "luftning" behöver luftningen? Har jag tejpat för mycket, kan det bli problem?

Ventilationsrör på ett tak täckt med silvertejp för att förebygga läckage av regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt av ett luftningsrör i en murstock med vattendroppar på sidan, omgivet av silvertejp.
Skapa konto

Ventilationsrör täckt med silvertejp för att förebygga läckage av regnvatten.
Skapa konto

Luftningsrör på tak med improviserad skyddstejpning för att förhindra regnvattenintrång.
Skapa konto

Ventilationsrör täckt med silvertejp för att förebygga läckage av regnvatten.
Skapa konto

/Robert

Den ska ju bara se till att det inte blir vakuum i röret så det där lär väl inte vara någon fara. Det är inte utluft som avses utan inluft när vatten och annat åker iväg.

Om det är en avloppsavluftning du har på taket så ska den ju vara ansluten till avsloppsstammen, det ska inte kunna rinna ut vatten inne i huser utan det ska rinna vidare ner i avloppet.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Om det är en avloppsavluftning du har på taket så ska den ju vara ansluten till avsloppsstammen, det ska inte kunna rinna ut vatten inne i huser utan det ska rinna vidare ner i avloppet.
Det ser ut som vattnet kan rinna mellan plåtstosen och avloppsröret, och följa med innanför taket.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Menar du att det kommer ut vatten från den inbyggda cisternen till toaletten?
Det är inte så enkelt att du får kondens på cisternen som rinner ut på golvet? På vanliga toaletter är det ju vanligt att man får kondens då många använder toaletten eller om man duschar varmt i anslutning till att toaletten används. Ofta så mycket så att det rinner vatten på golvet.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vatten som rinner utanpå röret borde hamna på tätskiktet under taktäckningen , så blir det i alla fall hos mig som har tegeltak men det kanske blir annorlunda om du har plåtat tak. Det ser ut om att röret kommer upp ur en plåtad takkupa.

Går det att ta bort taket från röret så att du kan täta mellan rör och ytterrör?

På ett annat hus är avloppsavluftningens rör draget upp till kanten på plåtröret och plåtröret är nedvikt i plaströret. Den avluftningen har ingen hatt utan allt regn åker ner i avloppet. Du skulle kanske kunna kapa röret nån cm ovanför plasten och vika in det i avluftningsröret.

Eller fråga plåtfirman hur det tänkt att det ska fungera om det är gjort någorlunda nyligen.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag vill se en bild vid toaletten där det droppar vatten.

Ursäkta sent svar och tack för intresset.

Jag förstår att det krävs bilder är lite lat nu. Lovar att det blir nästa gång det regnat och jag ska kolla efter vatten.

Ska försöka svara på alla frågor.
Plåten är en inplåtning av den gammla murstocken, används numer bara till ventilation, i en av kanalerna har man dragit upp luftningen. Huset är 1.5plan med källare. Toaletten ligger på övervåningen i en kupa bygd på 70talet, renoverades för några år sedan, samtidigt renoverades badrum på våningen under.

Toaletten är vägghängd på en nisch som byggdes vid renoveringen. Inne i nischen kommer luftningen ut ur murstocken. Luftningen är ett gammalt rör från när toalletten bygdes, där den skarvas på nya rör med en gummi muff.

När vi renoverade så uppmärksammade jag vatten på golvet, snickaren misstänkte att vatten rann på utsidan röret och droppade ner på golvet vid muffen. Han tätade mellan plaströr och plåt. Minns inte exakt hr det var men jag delade hans uppfattning, men vi var inte säkra nishen var redan bygd. Efter det har jag inte sett något vatten förns nu.

Förra sommaren så bytte vi tak och plåtning av skorsten så nu är det inte tätat emellan. Detta är anledningen till att min misstanke är att det är vatten som rinner med utsidan av luftningen. Jag kunde känna vatten i underkant av muffen, men det är svårt att komma åt å se. Så antingen går det på utsidan eller så läcker muffen och det går på insidan till mufen. Vattnet var luktfritt, tänker att det borde ta lite lukt om det gått inne i luftningen, luktar ju inte kärlek när jag var uppe o tejpade.

Det ser ut som om det kan rinna kondens o regnvatten mellan avloppsröret o den påstuckna stosen.

Det varma avloppet lämnar rejält med kondens så det måste du fixa...om du har röret oisolerat på vinden under så kondenserar det där med..det kan vara sådant vatten som rinner in

byggarätt skrev:
Det varma avloppet lämnar rejält med kondens så det måste du fixa...om du har röret oisolerat på vinden under så kondenserar det där med..det kan vara sådant vatten som rinner in
Det lär det inte göra....!
Det är varm fuktig luft inne i röret och kallt på vinden, dvs utanför avloppsröret, så om det blir kondens på den sträckan av röret så är det inne i avloppsröret och vi får väl hoppas att avloppsröret är helt åtminstone. Så isolering av avlopsröret/avluftningen på vinden behövs inte.

Det syns ju tydligt på bild 2 att det finns droppar på insidan av plåten vilket naturligtvis kan rinna mellan avloppsrör och plåt neråt.

Redigerat:
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Hyfsat säker på att vattnet kommer ner mellan plåt och rör i skorstenen. Som oceanis skrivit.

Har vart utan problem ett tag men imorse såg vi att det vart vatten igen, passade på att att fota lite mer.
Är nu ganska säker på att vattnet går inne i luftningen och att det läcker i skarven i nytt/gammalt ihöjd med muffen.
Kan inte se något vatten innan muffen men under den kan jag se att det är vatten inunder "plåtbandaget" hade det gått på utsidan, tänker jag att det skulle droppat ner från plåten och inte legat längs med gummipackningen under.

Så då tänker man ju osökt att dra åt mufffen, har dock aldrig arbetat med sådana, så vet inte hur den svarar om man drar åt skruvarna några varv, finns ju lite kvar att dra.

Vattenskada runt en ventilationsskarv med synlig muff och fukt under plåtbandage samt svartmögel på gipsvägg.
Skapa konto

Vattenläckage vid skarven mellan gammalt och nytt rör med synlig fukt och mögelspår.
Skapa konto

Vattenläcka vid en skarv med synliga vattenskador och svartmögel på en vägg.
Skapa konto

Närbild på en rörskarv med muff och plåtbandage, tecken på fukt och svartmögel vid gipsväggen.
Skapa konto

Ventilationsrör med misstänkt vattenläckage vid muffen och tecken på svartmögel nära gipsskiva.
Skapa konto

Ser också ut att man börjat få lite svartmögel på baksidan av gipsen. Är det någon fara om jag bara får stopp på fukten?

Redigerat:
Du ska inte täta längst ner i huset utan vid källan. Annars riskerar du att röret är fullt av vatten .
- Upp på taket och borra bort popnitarna till hatten.
Sen värmer du med värmepistol ett munstycke till en silikonpatron så att det går att böja. (och förblir böjt)
torka torrt i skarven mellan rören och täta .

• Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
hyggabus skrev:
Du ska inte täta längst ner i huset utan vid källan. Annars riskerar du att röret är fullt av vatten .
- Upp på taket och borra bort popnitarna till hatten.
Sen värmer du med värmepistol ett munstycke till en silikonpatron så att det går att böja. (och förblir böjt)
torka torrt i skarven mellan rören och täta .
Källan kan vara ånga från avloppet som kondenseras till vatten inuti plåtröret på taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.