Ventilation i 70-talshus

Besvarad 25 maj 2020 av Charlotte Andersson
Har ett 70-tals hus med frånluftmotor på taket.
Tidigare husägare gjorde köksrenovering där dom satt köksfläktmed motor viket jag förstår inte är så bra för motorn på taket.
Vi vill sätta in paxfläktar i båda badrum vilket jag inte heller tror är optimalt att till föra takmotorn.
Mina tankar går således om det går att ändra så köksfläkten går på egen kanal kanske lika så med badrummen så att takfläkten endast tar övriga rummen.
Enklaste hade då som jag tänker är att göra 3 utlopp på fläktkoppan på taket.
 

Svar

Köksfläkten ska gå i en egen kanal ut (imkanal) eftersom denna ska vara brandisolerad och rensningsbar. Är den sammankopplad med övriga ventilationssystemet så bör ni omgående se över detta.

Paxfläkten kan monteras så att den drar ut luften i egen kanal och behöver därför inte konkurrera med takfläkten.
 

Kommentarer

P
Plupp 282191 ·
I gamla hus med centralventilation(fläkt på taket)är väl kanalerna sammankopplade,annars blir det ju ingen centralventilation?
Med rätt fläktkåpa fungerar det med inbyggd motor också,den ökar varven på takfläkten när man ökar på kåpan.
 
Ivopivo ·
Ska finnas två kanaler. En för vanlig ventilation från badrum/tvättstuga samt en kanal för för köksfläkt (egen motor). Om så är fallet är allt i sin ordning och inga paxfläktar behövs. Lätt att känna om där är sug i ventilerna i badrum.
 
hordak
hordak ·
I vårt tidigare hus (70-tal) gick de båda kanalsystemen samman i gemensam huv på taket, med integrerad fläkt i huven, vilken hade ett grundflöde för utsug från våtrum och tvättstuga. Från ”köksfläkten” kunde takfläkten regleras vid matlagning. Det är en sk alliansfläkt och finns tex från Cylinda och Franke.
 
erik_qwerty ·
Varför vill ni installera paxfläktar? Har ni central ventilation som fungerar ska väl inte det behövas? Om den inte fungerar tillfredställande så skulle jag felsöka den i första hand.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.