Jag bor i en suterrängvilla byggd 1971 med självdragssystem. Huset är på totalt 220m2 varav 160m2 är boyta.
Jag har installerat friskluftventiler i alla rum (se blå pilar i ritning) samt en badrumsfläkt på övervåningen.
I samband med badrumsrenovering på övervåningen så hade jag tänkt byta badrumsfläkten mot en kanalfläkt på vinden (se röda linjer i ritningen). Jag tycker inte ventilationen är tillräcklig, speciellt sommartid så blir det lite instängd lukt inomhus.
Den beräknade luftomsättningen bör vara på ca 60l/s. D.v.s. kanalfläkten ska täcka behovet för övervåning samt boyta i källaren.
Jag har tänkt mig:
Är jag något så när rätt ute i dimensionering av kanaler och fläkt? På sikt kanske även källarens biyta ska kopplas in i systemet.
Jag har installerat friskluftventiler i alla rum (se blå pilar i ritning) samt en badrumsfläkt på övervåningen.
I samband med badrumsrenovering på övervåningen så hade jag tänkt byta badrumsfläkten mot en kanalfläkt på vinden (se röda linjer i ritningen). Jag tycker inte ventilationen är tillräcklig, speciellt sommartid så blir det lite instängd lukt inomhus.
Den beräknade luftomsättningen bör vara på ca 60l/s. D.v.s. kanalfläkten ska täcka behovet för övervåning samt boyta i källaren.
Jag har tänkt mig:
- Kanalfläkt med 160mm anslutning (typ Östberg LPKB Silent 160 B1 EC).
- 160mm spiro i huvudkanal
- 125mm spiro från frånluftsdon i kök och badrum
Är jag något så när rätt ute i dimensionering av kanaler och fläkt? På sikt kanske även källarens biyta ska kopplas in i systemet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "kanalfläkten"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Nu är installationen färdig till 2/3. Köket är inkopplat, badrummet ansluter jag när renoveringen där är klar. Luften inne är betydligt bättre. Jag måste säga att fläkten (Östberg IRB B1 EC 160) är otroligt tyst. Man hör den knappt när man står bredvid på vinden. Just nu är den inställd på 5V.
Kanalerna har isolerats sen bilden togs.
Kanalerna har isolerats sen bilden togs.
Jag undrar om någon känner till ("mellan tummen och pekfingret") hur stora kanaler man ska eftersträva.
Ska installera nytt FTX-system i äldre hus. Ca 160 kvm golvyta i 1,5 plan. Längsta kanalen för tilluft blir knappt 15 meter. Det är sju punkter för tilluft (fördelat på två "huvudstammar") och fem frånluft (fördelat på två "huvudstammar").
Aggregatet blir Heuro 100 s.
Min tanke är att alla huvudstam-kanaler, fram till sista förgreningen, ska vara 160 mm spirorör (Heuro har 160 mm-anslutning).
Vid beräkning ser jag att jag på en stam skulle kunna ha 160 mm till de två första tilluftsdonen, och fortsätta med 125 mm till de två sista tilluftsdonen. Det finns dock gott om plats och jag tänker att det borde väl vara bättre att köra 160 mm rör hela vägen?
Ska installera nytt FTX-system i äldre hus. Ca 160 kvm golvyta i 1,5 plan. Längsta kanalen för tilluft blir knappt 15 meter. Det är sju punkter för tilluft (fördelat på två "huvudstammar") och fem frånluft (fördelat på två "huvudstammar").
Min tanke är att alla huvudstam-kanaler, fram till sista förgreningen, ska vara 160 mm spirorör (Heuro har 160 mm-anslutning).
Vid beräkning ser jag att jag på en stam skulle kunna ha 160 mm till de två första tilluftsdonen, och fortsätta med 125 mm till de två sista tilluftsdonen. Det finns dock gott om plats och jag tänker att det borde väl vara bättre att köra 160 mm rör hela vägen?
Om du ska dra i kalla utrymmen skulle jag rekommendera att du håller nere rördiametern och har högre flöden (inom rimliga gränser). Detta då förlusterna blir lägre då rörets area är mindre. Blir även billigare.P P-E Hans skrev:Jag undrar om någon känner till ("mellan tummen och pekfingret") hur stora kanaler man ska eftersträva.
Man brukar säga att man ska hålla sig under 3m/s i lufthastighet, d.v.s. 24l/s för 100 rör, 37l/s för 125 rör och 60l/s för 160 rör. Så börja med att räkna ut vilka flöden du ska ha i dina don, sen kan du summera deras flöden allt eftersom de ansluter till stammen och till sist räkna ut rörets diameter.
Jag hade gått upp en storlek på aggregatet. Det kan vara vettigt om man har lust att forcera vid dusch eller annat.P P-E Hans skrev:Jag undrar om någon känner till ("mellan tummen och pekfingret") hur stora kanaler man ska eftersträva.
Produkter som diskuteras i tråden