Hejsan,

Vi jobbar på vårt badrum och har installerat en PAX fläkt högst upp på en vägg till en ventilations/skorstenspipa. För att det skall bli bra utsug behöver vi ventilation i nederdelen av den solida 100-åriga dörren. Jag funderar på att borra ett långt hål vertikalt centrerat längs med mittenplankan längst ner i dörren.

Hade kunnat fräsa in den underifrån men det finns ju en tröskel så blir kanske stort hål om det ska nå ända upp.

Frågan är vilken area som behöver vara öppen för att luftströmmen skall bli obehindrad?

Jag tänkte ev. sätta någon form av estetiskt nät/galler eller järn/trädetalj för att dämpa lite ljud och det skall bli snyggt.

Vit trädörr med en synlig glipa under, ovanför en tröskel på ett trägolv, förberedd för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr och dörrtröskel i badrum med ofogad karm synlig bredvid grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps. Kommer foga och fuktskydda karmen, för er som ev. noterat den : )

Enklast är väl att fasa och/eller kapa dörren längst ner? det behövs bara en springa på en knapp cm för att motsvara arean i ett runt rör med 10 cm diameter. Den springan verkar ju nästan finnas redan.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Stäng dörren, starta fläkten och lägg en bit papper på dess utsug, Fastnar papperet direkt mot fläkten så är där tilluft till badrummet genom bef. glipor i dörr/karm.

E etompau skrev:
Stäng dörren, starta fläkten och lägg en bit papper på dess utsug, Fastnar papperet direkt mot fläkten så är där tilluft till badrummet genom bef. glipor i dörr/karm.
PAX-fläkten är inte helt platt så blir lite glipor vilket gör att pappret glider nedåt även om det dras mot fläkten.

Det är helt klart ett sug, men man känner när man öppnar dörren att fläkten snurrar fortare. Man känner även en vindpust in i badrummet när man öppnar vilket tyder på lite för stort undertryck.

Jag skall testa att se till att det blir iaf en 1 cm längsgående öppning under dörren...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.