20 898 läst ·
5 svar
21k läst
5 svar
Ventil för montering av AC slang med frånluft. Balkongdörr.
Bor i radhus och hade tänkt köpa en portabel AC till vårat sovrum på 2:a våningen. Har ingen ventil i rummet eller luftventil på sidan av fönstret så enda möjligheten jag har är att ta upp ett hål i balkongdörren.. Vad för ventil behöver jag? Kommer flytta på ACn när det är svalare ute, så vill inte att det släpper in massa kalluft eller att vatten kommer in i dörren.
Vad behöver jag gott folk? Räcker det med någon vanlig luftventil (såndär i metall) och latexfog runt hålet när jag monterar ventilen?
Vad behöver jag gott folk? Räcker det med någon vanlig luftventil (såndär i metall) och latexfog runt hålet när jag monterar ventilen?
Dimensionen och möjlighet att stänga till efter säsongen är det du behöver tänka på. Skulle dock satsa på en split anläggning istället (har haft båda varianterna själv). Jula och cheapy brukar sälja en Zibro med snabbkoppling för 4000. Blir mycket tystare och snyggare.
Bauhaus säljer annars en portabel ac med ett kit för att göra det du efterfrågar. Då kan du ha aggregatet på balkongen och bara ventil på kontrollpanel på insidan. Kostar drygt 10000:-
Bauhaus säljer annars en portabel ac med ett kit för att göra det du efterfrågar. Då kan du ha aggregatet på balkongen och bara ventil på kontrollpanel på insidan. Kostar drygt 10000:-
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag hade ett litet fönster, så jag sågade till en gammal skåpssida till fönstrets storlek, gjorde ett hål för slangen i träskivan och klämde dit den i fönsteröppningen och slapp såga hål i dörren eller huset.
Mina föräldrar gjorde en sån lösning i sitt hus, farsan gjorde ett hål i dörren och satte dit en tallriksventil han hittade i garaget. På vintern stänger de ventilen och stoppar en trasa i hålet (från insidan) så att det inte ska bli kalldrag.
Klicka här för att svara