Tjena, har nyligen flyttat in i en villa med självdrags ventilation. Har pax fläkt i badrum och köksfläkt kopplad till murstock.
Såg precis att det sitter 2 st tilllufts ventiler bakom kylen i köket, ska dem vara där eller bör jag sätta igen dem? Är även fuktfläckar runt den översta ventilen.
Såg precis att det sitter 2 st tilllufts ventiler bakom kylen i köket, ska dem vara där eller bör jag sätta igen dem? Är även fuktfläckar runt den översta ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är om du sätter dig in i hur ventilationen i ditt hus fungerar.
Om du inte orkar med det så ta inte bort dem utan fixa till dem istället.
Det skall vara en tät kanal genom väggen med svag lutning utåt.
Köp nya ventiler och sätt dit, ex: http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php?group=prod_prod_grp-s1/237
Om du inte orkar med det så ta inte bort dem utan fixa till dem istället.
Det skall vara en tät kanal genom väggen med svag lutning utåt.
Köp nya ventiler och sätt dit, ex: http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php?group=prod_prod_grp-s1/237
Om det kommer in vatten genom ventilerna är det dåligt. Det bör åtgärdas. Att tilluft kommer in bakom kylskåpet kan jag spontant se två fördelar med. Det ena är att tilluften förvärms en aning av kylskåpets kondensor. Det andra är att kylskåpets elförbrukning minskar en aning. Hur stor effekten blir vet jag inte. Men det borde inte vara en nackdel.
Aa huset byggdes 1915 och byggdes om 1966Isakare skrev:
Okej då kanske de är bäst att göra som Sblixten sa, att montera 2 nya friskluftsventiler med lutning utåt.A Avemo skrev:Om det kommer in vatten genom ventilerna är det dåligt. Det bör åtgärdas. Att tilluft kommer in bakom kylskåpet kan jag spontant se två fördelar med. Det ena är att tilluften förvärms en aning av kylskåpets kondensor. Det andra är att kylskåpets elförbrukning minskar en aning. Hur stor effekten blir vet jag inte. Men det borde inte vara en nackdel.
Klicka här för att svara
