Hej, jag undrar om ni har koll på reglerna för ventilationen av integrerad kyl och frys. Jag renoverade köket själv för 2-3 år sen, och min kyl gick sönder nu, och den går inte på garantin för att ventilationen ovanför var för dålig. Nu tänkte jag se om jag kan åtgärda det.

Deras förslag var att öppna upp ovanför in till rören för fläkten och skapa utrymme för luften att åka under röret, men kollade in där nu och det ligger två rör på varann, och den undre går inte att lyfta, så det går nog inte att få till nåt vettigt där. Dom blockar hela utrymmet.

Min idé nu är att såga hål i luckan eller sidan ovanför kylen och sätta in ett ventilationsgaller, där är det ett skåp nu. Kanske inte blir det snyggaste men. Bifogade bild på hur jag föreställer mig det.

Men vore det en godkänd lösning, eller hade jag fortfarande failat på garantin om det händer igen isf? Det är ju hål ut då ovanför kylen, men det kommer kanske stå grejer på hyllan också. Är det hårt på sånt?
Jag lutar väl åt att göra det bara för att den ska hålla längre i framtiden, men det hade ju varit skönare att veta att det var regelrätt också.

Har ni andra förslag så är det såklart välkommet också.

• Ventilationsöppning ovanför kylskåp i kök, förslag på ventilationslösning i ett renoveringsprojekt, synligt skåp med glasdörrar bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp ovan kyl med öppning längst upp, ventileringsplan markerad med vitt rutmönster.
    Skapa konto
  • Öppen köksskåpsdörr ovanför integrerad kyl; diskproblemet diskuteras, möjligen för ventilation. Köket har grågrön skåpinredning och träbänkskiva.
    Skapa konto
  • Köksskåp med ett öppet utrymme ovanpå med rör synliga inuti, i samband med diskussion om ventilation för integrerad kyl och frys.
    Skapa konto
  • Grönt kök med diskho och överskåp, där tanken är att installera ventilationsgaller ovanför kylskåp för bättre ventilation.
    Skapa konto
  • Kök med grön skåpdörr ovanför diskbänk, föreslaget område för ventilationsgaller i diskussion om kylskåpsventilation.
    Skapa konto
  • Ventilationsgaller installerat på köksskåpets sida nära taket, för förbättrad luftcirkulation ovanför en integrerad kyl och frys.
    Skapa konto
  • Gilla
Visionären
  • Laddar…
Y Yaztory skrev:
Hej, jag undrar om ni har koll på reglerna för ventilationen av integrerad kyl och frys. Jag renoverade köket själv för 2-3 år sen, och min kyl gick sönder nu, och den går inte på garantin för att ventilationen ovanför var för dålig. Nu tänkte jag se om jag kan åtgärda det.

Deras förslag var att öppna upp ovanför in till rören för fläkten och skapa utrymme för luften att åka under röret, men kollade in där nu och det ligger två rör på varann, och den undre går inte att lyfta, så det går nog inte att få till nåt vettigt där. Dom blockar hela utrymmet.

Min idé nu är att såga hål i luckan eller sidan ovanför kylen och sätta in ett ventilationsgaller, där är det ett skåp nu. Kanske inte blir det snyggaste men. Bifogade bild på hur jag föreställer mig det.

Men vore det en godkänd lösning, eller hade jag fortfarande failat på garantin om det händer igen isf? Det är ju hål ut då ovanför kylen, men det kommer kanske stå grejer på hyllan också. Är det hårt på sånt?
Jag lutar väl åt att göra det bara för att den ska hålla längre i framtiden, men det hade ju varit skönare att veta att det var regelrätt också.

Har ni andra förslag så är det såklart välkommet också.
Finns inga generella regler för detta utan man bör följa tillverkarens rekommendationer angående ventilation för att deras garanti skall gälla. Normalt sett står det i bruksanvisning till kylen

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns något luftinsug i botten? Utan det blir draget i skorsten dåligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.