Hej!

Sedan vår BRF installerade en ny bergvärmepump, en IVT GEO 228, har vi drabbats av diverse oljud. Det rör sig dels om konstant brummande på 50 Hz, emellanåt oljud i några timmar/dygn på 150 Hz och emellanåt pulserande oljud i några timmar/dygn på 150 Hz (absolut värst). Vi har klagat och nu har entreprenören varit här och fixat flexislangar, vilket än så länge verkar ha minskat oljuden på 150 Hz i alla fall. Tidigare har de även fixat gummiklossar under pannan.

Dock undrar jag om de verkligen är optimalt installerade - de känns stumma och verkar leda vidare en mindre mängd vibrationer? Visst bör de sitta i en stor mjuk kurva som tar vibrationerna?

Någon som varit i liknande sits? Hur fick ni tillslut bukt på oljuden?

Tacksam för hjälp!
 
  • Värmepumpsinstallation med bland annat rörkopplingar och flexislangar ovanpå en IVT GEO 228 med dokumentation liggande bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? 😥
 
Vår pump brummar på rätt bra när den kör, det är en äldre on/off. Kan tänka mig att en frekvensstyrd kompressor ger mer av samma oljud hela tiden.
 
J jhall skrev:
Vår pump brummar på rätt bra när den kör, det är en äldre on/off. Kan tänka mig att en frekvensstyrd kompressor ger mer av samma oljud hela tiden.
Störs ni av det? Sprider det sig i huset?
 
Ingen som kan bekräfta min misstanke om att flexislangarna inte är korrekt installerade? Vore så hjälpsamt!
 
L Leovegas skrev:
Ingen som kan bekräfta min misstanke om att flexislangarna inte är korrekt installerade? Vore så hjälpsamt!
Många gånger så är dom lite korta elle för långa, när dom monteras så kommer dom att vara ganska spända. Slangarna ska vara liksom lite lediga, när man tar tag i dom och rör i sidled.
 
  • Gilla
Leovegas
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Många gånger så är dom lite korta elle för långa, när dom monteras så kommer dom att vara ganska spända. Slangarna ska vara liksom lite lediga, när man tar tag i dom och rör i sidled.
Nä, lediga och "sladdriga" är de inte. De är fasta och hårda. Bör jag klaga till entreprenören? Rören vibrerar lite efter flexislangen (men väldigt mycket mindre än tidigare).
 
L Leovegas skrev:
Störs ni av det? Sprider det sig i huset?
Jag har lagt extra isolering i bjälklaget nu, tycker inte det stör nämnvärt men man märker det på natten när allt annat är tyst. Lite som att torktumlaren brummar.
 
  • Wow
  • Gilla
Leovegas och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
J jhall skrev:
Jag har lagt extra isolering i bjälklaget nu, tycker inte det stör nämnvärt men man märker det på natten när allt annat är tyst. Lite som att torktumlaren brummar.
Sånt buller är ju sjukt störande. Innan jag köpte mitt nuvarande hus tittade jag på flera stycken som hade bergvärme installerat och i alla utom ett (där det är osäkert om pumpen var igång) hördes lågfrekvent buller i i princip hela huset. La inga bud på dem. (Trodde dock att moderna pumpar var bättre.)
 
  • Gilla
Leovegas
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sånt buller är ju sjukt störande. Innan jag köpte mitt nuvarande hus tittade jag på flera stycken som hade bergvärme installerat och i alla utom ett (där det är osäkert om pumpen var igång) hördes lågfrekvent buller i i princip hela huset. La inga bud på dem. (Trodde dock att moderna pumpar var bättre.)
Det är så illa alltså... Fy fan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.