Hej!
Sedan vår BRF installerade en ny bergvärmepump, en IVT GEO 228, har vi drabbats av diverse oljud. Det rör sig dels om konstant brummande på 50 Hz, emellanåt oljud i några timmar/dygn på 150 Hz och emellanåt pulserande oljud i några timmar/dygn på 150 Hz (absolut värst). Vi har klagat och nu har entreprenören varit här och fixat flexislangar, vilket än så länge verkar ha minskat oljuden på 150 Hz i alla fall. Tidigare har de även fixat gummiklossar under pannan.
Dock undrar jag om de verkligen är optimalt installerade - de känns stumma och verkar leda vidare en mindre mängd vibrationer? Visst bör de sitta i en stor mjuk kurva som tar vibrationerna?
Någon som varit i liknande sits? Hur fick ni tillslut bukt på oljuden?
Tacksam för hjälp!
Sedan vår BRF installerade en ny bergvärmepump, en IVT GEO 228, har vi drabbats av diverse oljud. Det rör sig dels om konstant brummande på 50 Hz, emellanåt oljud i några timmar/dygn på 150 Hz och emellanåt pulserande oljud i några timmar/dygn på 150 Hz (absolut värst). Vi har klagat och nu har entreprenören varit här och fixat flexislangar, vilket än så länge verkar ha minskat oljuden på 150 Hz i alla fall. Tidigare har de även fixat gummiklossar under pannan.
Dock undrar jag om de verkligen är optimalt installerade - de känns stumma och verkar leda vidare en mindre mängd vibrationer? Visst bör de sitta i en stor mjuk kurva som tar vibrationerna?
Någon som varit i liknande sits? Hur fick ni tillslut bukt på oljuden?
Tacksam för hjälp!
Många gånger så är dom lite korta elle för långa, när dom monteras så kommer dom att vara ganska spända. Slangarna ska vara liksom lite lediga, när man tar tag i dom och rör i sidled.L Leovegas skrev:
Nä, lediga och "sladdriga" är de inte. De är fasta och hårda. Bör jag klaga till entreprenören? Rören vibrerar lite efter flexislangen (men väldigt mycket mindre än tidigare).J jonaserik skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Sånt buller är ju sjukt störande. Innan jag köpte mitt nuvarande hus tittade jag på flera stycken som hade bergvärme installerat och i alla utom ett (där det är osäkert om pumpen var igång) hördes lågfrekvent buller i i princip hela huset. La inga bud på dem. (Trodde dock att moderna pumpar var bättre.)J jhall skrev:
Det är så illa alltså... Fy fan.Magnus E K skrev:
Sånt buller är ju sjukt störande. Innan jag köpte mitt nuvarande hus tittade jag på flera stycken som hade bergvärme installerat och i alla utom ett (där det är osäkert om pumpen var igång) hördes lågfrekvent buller i i princip hela huset. La inga bud på dem. (Trodde dock att moderna pumpar var bättre.)
Klicka här för att svara

